زینب صالحی- کارونی ها: اهدای عضو از ارزشمندترین و زیباترین فداکاری‌های انسانی و اوج بخشندگی است؛ کاری که شاید سخت‌ترین و تلخ‌ترین لحظه زندگی خانواده یک فرد دچار مرگ مغزی باشد.

اگر در جامعه این موضوع جا بیفتد که مرگ مغزی پایان راه است و با اهدای اعضای یک عزیز، چند نفر به زندگی برمی‌گردند قطعا افراد بیشتری سختی این تصمیم را به جان می‌خرند تا زندگی را به هم نوع خود ببخشند.
تنها راه ادامه حیات برای بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته قلب و کبد و بهترین درمان برای مبتلایان به نارسایی کلیه، پیوند عضو است؛ هر سال تعداد زیادی از بیماران نیازمند به پیوند عضو که در لیست انتظار هستند، جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که اعضای سالم برخی افراد دچار مرگ مغزی، زیر خاک مدفون می‌شوند.
پیوند قلب جایگزینی قلب بیمار یا آسیب دیده شخص با قلب سالم اهدا کننده است. اهدا کننده شخصی است که فوت کرده و خانواده اش با اهدای اعضای بدن عزیزانشان موافقت کرده اند.
پیوند قلب، در بیش از چهار دهه، از زمان انجام اولین پیوند قلب انسان در سال ۱۹۶۷، از یک عمل آزمایشی به یک درمان اثبات شده برای بیماری پیشرفته قلب تغییر کرده است. هر ساله بیش از ۲۰۰۰ پیوند قلب در ایالات متحده انجام می شود؛ و در صورتی که قلب‌های اهدایی بیشتر در دسترس باشند، هر ساله بیش از هزاران نفر از پیوند قلب بهره‌مند خواهند شد.
نخستین عمل پیوند قلب در جنوب غرب کشور دی ماه سال ۹۹ همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.
عمل پیوند قلب، کبد و دو کلیه از زنده یاد “محمدعلی طلازاده” جوان ۲۴ ساله شوشتری که در پی یک تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، با وجود تاثرات قلبی، با سخاوت و رضایت خانواده وی و تلاش تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.
در این عمل، قلب به یک مرد ۳۶ ساله اهوازی، دو کلیه به دو مرد ۳۶ ساله و ۴۲ از اهواز و کبد به یک مرد ۳۲ ساله پیوند شده است.دومین عمل ۱۴ دی ماه ۱۴۰۰ در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیست عمل پیوند از در دانشگاه انجام و جان ۳۹ نفر نجات پیدا کرده است.
دومین عمل پیوند قلب نیز در سال جاری با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در پی رضایت خانواده مرحوم بیت سیاح که بر اثر حادثه دچار مرگ مغزی شده بود، قلب، کلیه و کبد این مرحوم به بیماران نیازمند پیوند زده شد.عمل موفقیت آمیز پیوند قلب در اهواز
دکتر سرمست افزود: با انجام این عمل پیوند، چهارمین عمل موفقیت آمیز قلب در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.
وی با اشاره به اینکه این عمل دومین عمل پیوند قلب در سال جاری است، ادامه داد: حال فرد دریافت کننده قلب خوب و مساعد است و تا دو روز آینده از بیمارستان مرخص خواهد شد.
مدیر هماهنگی و پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: نام بیش از ۸۵۰ نفر در استان خوزستان در لیست پیوند کلیه، کبد و قلب قرار دارد.
علی اصغر دستیار مدیر هماهنگی و پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر در استان خوزستان در نوبت پیوند کلیه هستند و حدود ۱۵۰ نفر در نوبت پیوند کبد و عده‌ای نیز نیازمند پیوند قلب هستند.
مدیر هماهنگی و پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت بیان کرد: تعداد عمده‌ای از بیماران در خوزستان در سال‌های قبل که عمل جراحی پیوند عضو در استان انجام نمی‌شد، به سایر استان‌ها مراجعه می‌کردند.
علی اصغر دستیار اظهار کرد: با پیشرفت‌هایی که در انجام این اعمال جراحی شاهد هستیم، سبب شده بسیاری از بیماران نیازمند پیوند عضو برای دریافت عضو به مراکز درمانی استان مراجعه کنند.
وی افزود: تامین اعضای مورد نیاز بیماران پیوند عضو مستلزم نگاه ویژه، فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو است.
دستیار گفت: چهارمین عمل جراحی پیوند قلب در خوزستان هفته قبل با موفقیت انجام شد و بیمار دریافت کننده عضو شرایط خوبی دارد.
مدیر هماهنگی و پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان تاکید کرد: با وجود اینکه در ۲ سال اخیر خوزستان وضعیت خوبی به لحاظ اهدای عضو نداشته است، اما هم اکنون جزو ۱۰ مرکز اول کشور هستیم.