زینب صالحی- کارونی ها: در سال‌های گذشته با توجه به توسعه زیرساخت‌های بهداشتی تعداد زیادی از بیماران کشورهای همسایه برای دریافت خدمات درمانی به ایران سفر کردند. در کنار درآمد حاصل از سفر این افراد ایجاد بستری برای افزایش تعداد بیمارانی که ایران را به عنوان کشور مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند یکی از برنامه‌هایی بوده که دولت وبخش خصوصی اجرای آن را در دستور کار قرار داده‌اند.

گردشگری سلامت در صنعت توریسم شاخه‌ای جدید محسوب می‌شود. این شاخه جدید که به سفرهایی با هدف درمان یا بهبود سلامت اطلاق می شود، بسیار مورد توجه کشورهایی همچون هند، ترکیه، امارات و سنگاپور قرار گرفته است. این کشورها با برنامه‌ریزی ویژه در این زمینه و تقویت زیرساخت‌ها توانسته‌اند موفق به جذب بیشتر گردشگران شوند.
گردشگری سلامت نقش بسیار موثری در رونق و اقتصاد صنعت گردشگری ایفا می‌کند چرا که هر سال افراد زیادی با هدف درمان‌های پزشکی و انجام معالجات و عمل‌های جراحی به کشورهای گوناگون سفر می‌کنند. این نوع از گردشگری علاوه بر نقش مؤثر اقتصادی، استاندارهای زندگی شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
از جمله پیامدها و مزایای رونق این نوع از گردشگری می‌توان به توسعه اقتصادی، ایجاد موقعیت‌های شغلی در حوزه مراقبت‌های پزشکی، دسترسی به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های موجود در بخش پزشکی و درمانی و همچنین بهبود کیفیت زندگی افراد درگیر اشاره کرد.
در کنار این‌ها مشارکت در توسعه بهداشت جهانی، افزایش استانداردهای بهداشت جهانی، مبادله اطلاعات، ایجاد درآمد خارجی، ایجاد مزایای اجتماعی، مزایای سیاسی و مزایای اقتصادی از دیگر مواردی است که تحت تاثیر رشد و رواج این نوع از گردشگری قرار می‌گیرد.
کشورهای تایلند، مالزی، ترکیه، سنگاپور، هند، کره جنوبی، المان، سوئیس، تایوان، اسپانیا، برزیل و کاستاریکا از کشورهای پیشرو در گردشگری سلامت به شمار می‌روند که به عنوان مقصد گردشگری بسیاری از افراد انتخاب شده و به تعبیری از رونق بالایی برخوردار هستند.
به عنوان مثال کشور تایلند اغلب به عنوان مقصد گردشگری جهت ارائه خدمات پزشکی ارتوپد، آنکولوژی، جراحی پلاستیک، دندانپزشکی، چشم‌ پزشکی، درمان ایدز و زایمان انتخاب می‌شود. همچنین برزیل به عنوان مرکز جراحی زیبایی و پلاستیک شناخته شده است.
رایج‌ترین انواع درمان‌هایی که سبب شکل‌گیری گردشگری سلامت می‌شود شامل جراحی‌های پلاستیک و زیبایی، خدمات دندان‌پزشکی، پیوند عضو، جراحی قلب و جراحی ارتوپدی است.
طی سال‌های اخیر در ایران نیز عواملی مانند ارائه خدمات مقرون به صرفه، برخورداری از امکانات پزشکی در سطح کلاس جهانی، فعالیت جراحان با استعداد و مجرب، ارائه خدمات سریع و در دسترس، استفاده از روش‌های سنتی و جایگزین، برخورداری از تاریخ غنی و فرهنگ برجسته و همچنین تعریف چشم‌انداز مناسب و پشتیبانی دولت برای تسهیل اخذ ویزا بر رونق گردشگری سلامت تاثیرگذار بوده است.
اکنون سازمان‌هایی همچون میراث فرهنگی، وزارت خارجه، وزارت بهداشت و … کارگروه‌هایی برای جذب بیماران خارجی و تقویت توریسم سلامت تشکیل داده اند.
در کنار شهرهای بزرگی همچون تهران، مشهد و شیراز که از نظر امکانات پزشکی در منطقه شناخته شده هستند، شهرهای مرزی مثل تبریز، اردبیل و خوزستان نیز توریست‌های زیادی را به خود جلب می‌کنند.
خوزستان با در اختیار داشتن دستگاه‌های پیشرفته درمان سرطان و بهترین تجهیزات چشم پزشکی و ENI می‌تواند در زمینه توریسم‌درمانی، خدمات بسیاری به کشورهای همجوار ارائه دهد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: توسعه و توجه به گردشگری سلامت در استان یکی از نیازهای امروز نظام سلامت برای ارتقای سطح کیفی خود است.
رضا گنجیبیان کرد: فراهم کردن زیرساخت های لازم برای گسترش گردشگری سلامت منجر به ارزآوری و فعال شدن چرخه اقتصادی حوزه سلامت برای اداره و ارتقای خود و همچنین توسعه استان خوزستان و کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و … می‌شود.
وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تعامل و مشارکت حوزه معاونت درمان، امور بین الملل و معاونت غذا و دارو در تلاش برای برداشتن گام های جدیدی در زمینه رونق گردشگری سلامت هستیم.
گنجی گفت: گردشگری سلامت در کشورهای آسیایی به شدت در حال گسترش است تا جایی که سالانه بیش از یک تا ۲ میلیون نفر برای مقاصد درمانی مختلف به کشورهای پیشرو در امر گردشگری سلامت سفر می کنند و سود چند میلیارد دلاری عاید این کشورها می شود لذا ما باید برنامه های خود در این زمینه تدوین و اجرایی کنیم تا از این کشورها عقب نمانیم.
وی افزود: استان خوزستان با توجه به فاصله نزدیک و داشتن مرز مشترک زمینی- دریایی با برخی کشورهای همسایه و همچنین دارا بودن قابلیت های متنوع و وجود مراکز ارائه خدمات درمانی در حوزه های مختلف با کادر درمانی زبده، می تواند از مقاصد مهم گردشگری سلامت و جذب گردشگر درمانی باشد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز توسعه گردشگری سلامت در استان را نیازمند مشارکت فعال بین بخشی جهت ایجاد زیرساخت‌های جذب گردشگر سلامت دانست و گفت: علاوه بر ارکان نظام سلامت و دانشگاه علوم پزشکی به‌ عنوان متولی اصلی، سایر نهادها و ارگان‌ها نیز باید به‌ درستی نقش خود را در زمینه خدمات بازاریابی، حمل‌ونقل، خدمات رفاهی و حتی تفریحی ایفا کرده و از طرفی به دنبال رفع چالش‌ها و موانع گردشگری در ابعاد مختلف باشند.
وی افزود: حوزه دارو و ایجاد دسترسی امن و آسان گردشگران سلامت به دارو برای بهره مندی از خدمات درمانی از رسالت های معاونت غذا و داروی دانشگاه است و تلاش شده تا با فراهم کردن زیرساخت های لازم، اتباع خارجی و گردشگران سلامت هیچ مانعی برای دریافت دارو نداشته باشند.
گنجی بیان کرد: با توجه به محدود بودن بودجه ‌نظام سلامت، افزایش هزینه‌ها و فشار سنگین به این حوزه در راستای کنترل هزینه‌ها، به نظر می رسد نظام سلامت راهی جز درآمدزایی و مستقل شدن برای عبور از این وضعیت ندارد.
وی افزود: فعالیت مراکز درمانی در سطح بین‌المللی و در راستای جذب گردشگر سلامت که می توان آن را دروازه توسعه نظام سلامت دانست، گام مهمی در راستای رونق اقتصاد سلامت خواهد بود.