زهرا صالحی- کارونی ها: خوزستان علیرغم برخورداری از ثروت‌های عظیم نفتی و غیرنفتی، اما به لحاظ جاده‌های اصلی و فرعی، شرایط مطلوبی ندارد و روزانه شاهد حوادث مرگبار رانندگی هستیم.

عبور از جاده‌های پر پیچ و خم از دل کوه‌ها و جنگل‌ها می‌گذرند و دیدن طبیعت دست نخورده و نقاشی زیبای خدا برای هر بیننده‌ای حیرت انگیز است، اما گاهی این طبیعت زیبا با حادثه‌ای ناگوار به خون آغشته می‌شود، همان اتفاقات تلخی که روزانه تعدادی زیادی را راهی بیمارستان‌ها می‌کنند و در بسیاری از مواقع هم رخت سیاه عزا بر تن بازماندگان می‌نشیند.جاده‌های خوزستان روی نفت، زیر خط فقر
جاده‌هایی دوطرفه و تنگ و تاریک که، چون دالانی بی پایان پیش روی راننده‌ها گسترده شده اند و سرنشینان خودرو‌ها نمی‌دانند با پایان مسیر می‌رسند یا راهی دیار باقی می‌شوند.
حکایت جاده‌های مرگ در خوزستان، قصه‌ای تلخ است که هرچه آن را می‌خوانیم نه تنها به پایان نمی‌رسد، بلکه روزانه ورقی خونین به آن اضافه می‌شود، از جمله این جاده‌های پر خطر و نا ایمن جاده دارخوین به خرمشهر، جاده دارخوین به شادگان و جاده فرعی بندرامام(ره) به شادگان(جاده قدمگاه) هستند که بارها شاهد تصادف های دل‌خراشی در مسیر آن بوده‌ایم، حوادثی که علاوه بر بی‌احتیاطی می‌توان نبود ایمنی و استانداردهای لازم را از دلایل وقوع آن دانست.
بسی جای تاسف است که در خوزستان و شهرستان‌هایی که شرکتهای بزرگی چون فولاد، پتروشیمی، بنادر و… در آن فعالیت می‌کنند، چنین راه‌های دسترسی پُرخطری وجود داشته باشد در حالی‌ که بیشتر تردد در چنین جاده‌هایی توسط نیروها و کارکنان همین شرکت‌ها انجام می شود.
جاده های مرگ استان کاملا مشخص هستند و هرسال این مسیرها بیشترین تلفات جاده ای را دارند اما با این وجود جزء ارائه برخی آمارها و هشدارها هیچ کار نتیجه بخشی صورت نمی گیرد.جاده های خوزستان پرخطرترین جاده های کشور محسوب می شوند. میزان تردد بالا از جاده های شهرهای استان به عنوان به عنوان گذرگاه ترانزیت کشور و کردیدور اتصال استان به غرب و شرق کشور، در کنار کوهستانی و پرپیچ و خم بودن برخی مسیرها از جمله جاده های مواصلاتی ایذه و باغملک و البته ده ها دلیل دیگر از جمله نبود زیرساخت های استاندارد جاده ای، علائم راهنمایی و رانندگی و بی توجهی به طرح تعریض و بهسازی این جاده از جمله عواملی است که جاده های خوزستان را به جاده های مرگ تبدیل کرده است. موضوعی که اگرچه بارها مورد تاکید نمایندگان مجلس قرار گرفته است اما در میان پروژه ها و طرح های متعددی که برای احداث و تجهیز راه های کشور مطرح می شود جایی ندارد!
معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان از تردد بیش از ۶۰ میلیون خودرو در محورهای استان طی ۳ ماه نخست سال خبر داد .
محمدطلا شجاعی اظهار کرد : در سه ماه نخست سال جاری تردد ۶۰ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۴۴۷ خودرو در محورهای استان به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۹ درصدی را نشان می دهد .
وی با بیان اینکه سهم تردد خودروهای سنگین از این میزان بیش از ۱۰ میلیون خودرو است ، افزود : محورهای رفت و برگشت اهواز – شوش ، ماهشهر – بندر امام خمینی (ره) و ورودی شرق اهواز پر تردد ترین محورهای استان در سه ماه نخست سال جاری بودند .شجاعی بیان کرد : بیشترین تخلف سرعت غیرمجاز در محورهای شوش – اهواز ، ماهشهر – بندر امام خمینی (ره) ، اهواز – ملاثانی و اهواز – آبادان به ثبت رسیده است .
معاون فنی و راه ها روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان ادامه داد : در محورهای اهواز – شوش ، الوان – شوش و ورودی شرق اهواز نیز بیشترین تخلف فاصله غیرمجاز در سه ماهه نخست سال ثبت شد .
جاده‌ها بر اساس سطح استفاده از آن باید به مرور زمان ارتقا پیدا کنند به طور مثال محور ایذه – دهدز که در گذشته تنها برای سهولت تردد بومی‌های منطقه و اهالی شهرستان‌ها اطراف استفاده می‌شد حالا تبدیل به جاده ترانزیتی شده که در مسیر شاهراه بین المللی کریدور جنوب به شمال قرار گرفته است، اما از ۵۰ سال گذشته تا به امروز حتی ۱ متر عریض‌تر نشده است و فاقد شانه ایمن است .توسعه جاده‌های خوزستان در پیچ وخم تامین اعتبار
جاده مسجد سلیمان – چهارمحال بختیاری، ۳ استان اصفهان، خوزستان و چهارمحال بختیاری را مرتبط ساخته است، و تردد دراین مسیر‌ها حداقل نسبت به ۱۰ سال گذشته حدوداً ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما این جاده فاقد شانه ایمن است و اگر راننده دچار مشکل یا نقص فنی شد، مسیر مطمئنی وجود ندارد.
جاده دزفول ، مسیر صالح شهر تا پل سیاه منصور از محور‌های حادثه خیز خوزستان است که مراودات کشاورزی بین دو شهر مهم صفی آباد دزفول و شوشتر به وسیله آن برقرار می‌شود و به وفور تصادفات منجر به فوت از آن مسیر گزارش می‌شود.
هرنوع نقص و کمبود در رویه، شانه، حفاظ، علائم عمودی و افقی راه که موجب انحراف و عدم تصمیم گیری صحیح راننده شود و به طور مستقیم باعث وقوع حادثه شده یا اینکه وقوع آن را تسهیل نماید نقص راه نامیده میشود.
کم عرض بودن جاده‌های خوزستان موجب تخلفات حادثه سازی مانند تجاوز به چپ، انحراف به چپ و سبقت‌های غیرمجاز شده و حوادث رانندگی هولناکی را درپی داشته است.
بر اساس آمار پلیس راه خوزستان در بازه زمانی ۵ سال، نقاط حادثه خیز خوزستان از ۱۲۰ نقطه به ۱۴۰ نقطه افزایش یافته و بیش از ۱۳ هزار فقره سانحه رانندگی طی ۹ ماهه سال جاری در جاده‌های خوزستان ثبت شده است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: خوزستان با داشتن چند بندر اصلی و مرزهای مختلف با کشور عراق اما متاسفانه از نظر راه ها وضعیت مناسبی ندارد.
در همین راستا مجتبی یوسفی اظهار کرد: در سنوات گذشته به حوزه راه خوزستان توجه نشده است. زمانی که پروژه های عمرانی با قیمت پایینی انجام می شد و منابع اعتباری کشور بالا بود متاسفانه به بحث راه استان خوزستان توجه نشد.
وی افزود: خوزستان با داشتن چند بندر اصلی و مرزهای مختلف با کشور عراق اما متاسفانه از نظر راه ها وضعیت مناسبی ندارد.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش شده با استفاده از ظرفیت کمیسیون عمران، هم افزایی برای جذب اعتبارات حوزه راه در وزارت راه و شهرسازی را داشته باشیم.
یوسفی عنوان کرد: توسعه آینده بخش غرب اهواز که یکی از مناطق کمتر برخوردار اهواز است، به کمربندی غرب اهواز وابسته است. این کمربندی به ایمن شدن سفر زوار اربعین کمک خواهد کرد و همچنین ارزش افزوده ای برای اراضی مردم در این منطقه خواهد داشت.وی افزود: در تلاش هستیم تا با تزریق منابع بانکی به پروژه های زیرساختی در حوزه راه شاهد اجرای هرچه سریعتر طرح ها باشیم. ۱۲ کیلومتر از کمربندی غرب اهواز آماده آسفالت است و می تواند پس از آن به بهره برداری برسد.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص پل عنافچه گفت: اگر در اجرای این طرح از ظرفیت اعتبارات ملی استفاده می شد خیلی سریعتر شاهد اجرای آن بودیم.
یوسفی ادامه داد: اکنون با تامین فولاد مورد نیاز برای ساخت این پل و تامین بودجه ۲۰ میلیارد تومانی امیدواریم شاهد اجرای این طرح به طور کامل باشیم هرچند که اجرایی شدن این طرح نیازمند موافقت وزیر نفت است.
وی افزود: گله مردم از وضعیت راه های خوزستان به حق است و باید تلاش کنیم تا وضعیت راه های استان را بهبود ببخشیم. بحث چهارخطه شدن محور اهواز – خرمشهر نیز در دست پیگیری است و امیدواریم شاهد اجرایی شدن و تکمیل این طرح باشیم.
جاده های خوزستان همچنان قربانی می گیردند و وعده وعیدها برای اصلاح این جاده ها همچنان ادامه دارد باید دیداین وعده ها روزی به نتیجه می رسد؟