زهرا صالحی- کارونی ها: این روزها گوشه گوشه کشورمان هیأت‌ ها، مساجد و حسینیه‌ ها رختِ نو پوشیده‌ اند؛ «موکب». موکب‌های ایرانی هم به خیل موکب‌داران عراقی پیوسته‌ اند تا از گردونه خدمت در این ایام و این دستگاه بی ‌بهره نمانند. هر کس هر کاری که در توان دارد، انجام می ‌دهد. پزشکی طبابت صلواتی و خیاطی، رفوگری مجانی. پیرزنی یک بسته خرما می‌ فرستد و تاجری یک نخلستان خرما. برای اربابِ کرم هم فرقی بین این و آن نیست. خلوص و نیّت است که بهای خدمت خادمان را امضا می کند.

از آن موقع که پیاده‌ روی اربعین فراگیر و به بزرگ ‌ترین گردهمایی خودجوش مردمی جهان تبدیل شد، همان موقع که تلویزیون و رسانه ‌ها، نماهای زیبایی از این طیِ طریق عاشقانه نشان دادند و فیلم و تصاویر موکب‌ های قدم به قدمِ عراقی ‌ها دست به دست چرخید و دهان به دهان حرف، حرفِ خدمت جانانه به زوّار پای پیاده اربعین حسینی (ع) بود. همان موقع که حسی به همه ارادتمندان سیدالشهدا (ع) می ‌گفت: «یا راهی کربلا شوند یا دیگران را راهی کنند.
بیرق‌های میزبانی موکب‌های اربعین حسینی در مرزهای چذابه و شلمچه خوزستان امسال برافراشته می شود با بار دیگر شور حسینی رقم بخورد اگرچه شیوع کرونا و خطرهای ناشی از آن سبب شد تا موکب‌داران اربعین در خوزستان توفیق خدمتگزاری به زایران امام حسین(ع) را در سال گذشته از دست بدهند اما امسال در اربعین حسینی باز هم قرار است شور دیگری بر پا شود تا دسته دسته و گروه گروه از هموطنانمان خود را از هر نقطه‌ای به مرز رسانده تا از آنجا سفری عاشقانه را آغاز کنند. سفری که در طول مسیر آن موکب`هایی گسترده شده تا غبار سفر را از چهره خسته زائران حرم حسینی بزدایند.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان در این باره می گوید:۷۰۰ موکب مردمی برای خدمات رسانی مراسم اربعین حسینی در مسیر تردد زائران در مرزهای شلمچه و چذابه مستقر می‌شوند.
حجت الاسلام سیدمحمود موسوی اظهار می دارد : در اربعین حسینی ۱۴۰۱ طبق سال های گذشته ۴۰۰ موکب مردمی از میدان مقاومت تا مرز شلمچه و ۳۰۰ موکب در چذابه مستقر خواهند شد.
وی می گوید: با توجه به استقبال چند برابری زائران برای مشرف شدن به عتبات عالیات کشور عراق مسئله اسکان حل شده و آمادگی کامل برای پذیرایی زائران در پایانه های مرزی شلمچه و چذابه انجام شده است.
حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه زائرانی که وارد شلمچه و چذابه می‌شوند مشکلی در رابطه با اسکان و تغذیه نداشته باشند افزود: به گونه ای برنامه‌ریزی شده که با توجه به اینکه ۱۷ سال اربعین در فصل گرما قرار دارد غذاهای خنک و سفری بین زائران توزیع شود و در این رابطه با بهداشت هم هماهنگ شده است.
وی در ادامه افزود:یک نماینده از بهداشت در هر موکب با توجه به وضعیت کرونا حضور خواهد داشت و همه جوانب خدمات رسانی به زائران در دست اقدام و بررسی است.
۲مرز شلمچه و چذابه گذرگاه‌های مرزی اربعین در استان خوزستان هستند.
همچنین استاندار خوزستان می گوید:پیش بینی می‌شود ۲ میلیون زایر در ایام اربعین امسال از مرزهای خوزستان عازم عتبات عالیات عراق شوند.
صادق خلیلیان اضافه می کند: با توجه به فرارسیدن ماه محرم و برگزاری پیاده‌روی اربعین حسینی، از پیشرفت کارها و هماهنگی برای تکمیل زیرساخت های مورد نیاز در پایانه مرزی شلمچه بازدیدی انجام شد.
وی مرمت راه‌ها، آماده‌سازی توقفگاه خودرویی، موقعیت موکب‌ها و احداث سایبان و نصب مه پاش در مسیر تردد زایران اربعین را ضروری دانست و افزود:با توجه به پیش بینی افزایش زایران، امید است بتوانیم به زایران خدمات ارزنده‌ای داشته باشیم.
خلیلیان بیان کرد: بنا داریم گیت‌های خروجی و موارد گذرگاهی را به منظور جلوگیری از تراکم جمعیت در مرزهای خوزستان افزایش دهیم.
وی در ادامه با بیان اینکه بخشی از زیرساخت های سمت مرز عراق نیز ساماندهی خواهد شد افزود: بخشی از زیرساخت‌ها در مرز شلمچه عراق نیز باید ساماندهی شود تا زایران در هنگام تردد مشکلی نداشته باشند.
وی از زایران خواست تا در سامانه سماح ثبت نام کنند چرا که روادید برداشته شده و ثبت نام در این سامانه روادید محسوب می‌شود ضمن اینکه زایران بیمه می‌شوند و ما می‌توانیم پیش‌بینی مناسبی برای تدارک کارها داشته باشیم.

  • نویسنده : زهرا صالحی