زینب صالحی- کارونی ها: اینبار سایه شوم مونسون بر سر خوزستان افتاده است تا بر تمام مشکلات و زخم های مردم مزید علت شود و در کنار مشکلاتی همچون گرد و خاک، آب و فاضلاب، کرونا، خشکسالی و ... بر تن خوزستان زخمی بنهد.

سامانه بارشی مونسون از عصر جمعه گذشته وارد خوزستان شده و بارندگی و سیلاب در برخی شهرستان‌ها را موجب شده است. (شنبه) باران شدید و سیلاب شهرستان‌های شمال شرق به ویژه ایذه و باغملک را دربرگرفت و در اهواز نیز گرد و غبار و تندباد شدید رخ داد که باعث شد میزان آلودگی هوا به ۶۷ برابر حدمجاز برسد.
اداره کل هواشناسی خوزستان، پیش از این با صدور هشدار سطح قرمز نسبت به نفوذ توده موسمی مونسون هند، اعلام کرد: تداوم، گسترش و تشدید فعالیت پدیده‌های همرفتی و موسمی و مونسون بر روی استان از ۷ مرداد تا اواخر وقت روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ رگبار و رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ و وزش باد شدید (به ویژه در ساعات بعدازظهر) و سیلابی شدن مسیل‌ها به ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی و خیزش گرد و غبار و احتمال وقوع توفان را در جلگه خوزستان موجب خواهد شد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: با ورود سامانه مونسون به اهواز ۳۷ مورد حادثه در اهواز رخ داد و امدادگران این سازمان برای امدادرسانی وارد عمل شدند.
ابراهیم قنبری بیان کرد: به دلیل قطع برق در برخی مناطق اهواز بر اثر فعالیت سامانه مونسون ۱۷ نفر در هشت منطقه اهواز در آسانسور گرفتار شدند که توسط امدادگران این سازمان نجات یافتند.
وی گفت: ۶ فقره آتش سوزی منزل مسکونی ، سقوط چها دستگاه ترانس برق و چهار مورد سقوط درخت در مسیرهای تردد همچنین ۹ مورد آتش سوزی در محل دفع زباله از جمله حوادث شب گذشته در اهواز بود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با اشاره به ادامه هشدار سطح قرمز و آماده باش در استان به دلیل وقوع سیلاب و تندباد، گفت: پدیده مونسون در خوزستان شنبه ۲۰ شهرستان را تحت تاثیر قرار داد که منجر به کشته شدن سه نفر و مصدوم شدن ۹ نفر و خسارت به تاسیسات برق، آب، منازل و بخش کشاورزی شد.
شهاب صدیقی بیان کرد: طبق پیش بینی هواشناسی، سامانه مونسون یکشنبه در شهرستان‌های شمالی، شمال شرق، شرق، جنوب شرق و مرکز (همه شهرستان‌ها غیر از غرب استان) فعال خواهد بود، بنابراین شاهد وقوع بارندگی شدید، سیلاب، تندباد و گرد و غبار در شهرستان‌های این ناحیه از جمله اندیکا، ایذه، دزپارت، باغملک، رامهرمز، هفتکل، لالی، شمال دزفول، هندیجان و به ویژه اهواز، کارون، رامشیر، ماهشهر، امیدیه و شادگان خواهیم بود.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان همچنین گفت: پدیده مونسون دیروز ۲۰ شهرستان را در خوزستان درگیر کرد و غیر از شهرستان‌های نیمه غربی، در بقیه شهرستان‌ها شاهد بارندگی، سیلاب، گرد و غبار یا توفان بودیم.
وی با اشاره به کشته شدن سه نفر بر اثر صاعقه در روز گذشته، افزود: یک زن در روستای مشراگه از توابع رامشیر، یک مرد در شهرستان باغملک و یک مرد نیز در شهرستان هفتکل، بر اثر وقوع صاعقه جان خود را از دست دادند.صدیقی اضافه کرد: ۹ نفر نیز بر اثر زمین خوردگی یا برخورد صاعقه مصدوم شدند که یک نفر از آنها در روستای مشراگه رامشیر و بقیه از اهالی شهرستان‌های باغملک و هفتکل بودند.
در همین راستا معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به امدادرسانی به ۴۶ خانوار آسیب دیده از سامانه بارشی مونسون در استان گفت:ارزیابی و امدادرسانی های جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه دارد.
امیر عباس نجفی بیان کرد: تاکنون مناطق شهری سرقنات خیابان شهید فتحی قریشوندی، کوچه خرسند ، خیابان شهید سلیمانی ،روستای قلعه سرخه آبله نوترکی،کلدوزخ۲، خنگ اژدر، علی نظر، دره اشکفت در شهرستان ایذه،از شهرستان اندیکا مناطق لبد بازفت، شلال و دشتگل، منطقه شیمبار، منطقه قلعه زراس،در شهرستان باغملک، بخش صیدون امام زاده عبدالله، تنگ سری منگار تا کنون امدادرسانی شده اند.
وی گفت: در منطقه قلعه تل شهرستان باغملک منطقه پنج کرد ،از شهرستان آغاجار مناطق سرجولکی، شهرک حر، جولکی،در شهرستان گتوند عشایر حاشیه روستای سله چین ( بنه عوضعلی)، آبید علی باز،چغاله، بخش عقیلی، کیارس،عشایر بخش های مرکزی و در شهرستان لالی ،بخش های مرکزی و ابوالفارسی ،در شهرستان بهبهان بخش مرکزی و تشان توسط نجاتگران هلال احمر امدادرسانی و ارزیابی شدند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز گفت: بارش باران و بروز سیل در مناطق مختلف استان به تاسیسات آب رسانی در شهرهای باغملک، بهبهان، صیدون ایذه، ماهشهر، بندرامام، رامهرمز و هفتکل خسارت وارد کرد.
محمدرضا کرمی نژاد افزود: بارش شدید باران موجب ایجاد سیل در رودخانه های فصلی باغملک شد که بر اثر این سیل تاسیسات آبرسانی چاه شماره ۱ و ۲ چم مسی این شهر دچار خسارت شد که در حال حاضر آبرسانی به شهر باغملک با تانکر در حال انجام است.
وی با بیان اینکه تلاش برای پایدارسازی وضعیت آب رسانی به شهرهای متاثر از سیل به صورت شبانه روزی در حال انجام است ادامه داد: با اقدام های انجام شده تاسیسات آبرسانی شهر بهبهان و روستاهای تحت پوشش آن به حالت عادی برگشت.کرمی نژاد افزود: آبرسانی به روستاهای تیله کوه ، دره نی سفلی، دره نی وسطی و دره نی علیا،روستای بیدبلند و روستای بیدزرد و روستای ویسی به دلیل وارد شدن آسیب به خط انتقال بطول دو کیلومتر قطع شده و آبرسانی به این روستاها با تانکر انجام شد که آبرسانی این روستاها از طریق شبکه ها در حال حاضر برقرار شده است .
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خوزستان هم با اشاره به برآورد اولیه خسارت به راه‌های استان، گفت: فعالیت سامانه بارشی مونسون و وقوع سیل در برخی نقاط خوزستان، موجب وارد آمدن خسارت ۲هزار و ۶۷۰ میلیارد ریالی به راه‌های استان شد.
محمد جولانژاد گفت: در پی ورود سامانه بارشی مونسون و وقوع سیل،۶۰ راه اصلی و شریانی به دلیل ریزش کوه وگل و لای ناشی از طغیان رودخانه ها مسدود شد.
جولانژاد با بیان اینکه ۲۰ هزار مترمکعب از طول راه‌های خوزستان ریزش برداری شده است، افزود: در پی وقوع این سیلاب به ۲۰۰ کیلومتر انواع راه و ۱۰۰ دستگاه ابنیه فنی خسارت وارد شد.