رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان ضمن انتقاد از تصمیمات مجلس نسبت به قوانین افزایش صدور پروانه وکالت گفت: حریم و حرمت وکالت متکی به پایبندی وکیل به سوگند حرفه ای است. باید دقت کنیم که ما خداوند را شاهد قرار می دهیم و در محضر خداوند قسم می خوریم و همین یک جمله کافی است که وکیل در لحظه به لحظه ای شغل وکالت خود و حرفه وکالت در دفتر کار خود در کارهایی که در خارج از دفتر خود و دادگستری انجام می دهد؛ خداوند و قسم خود در پیشگاه خداوند را به یاد داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری کارونی ها ، یزدالله طاهری نسب در مراسم تحلیف کارآموزان کانون وکلای دادگستری خوزستان، ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان حاضر در این مراسم و تبریک به وکلای جوان، اظهار کرد: این جلسه یادآور اهمیت تحلیف وکلای جوان و فلسفه و آثار این تحلیف است. وکالت از جمله مشاغلی است که ورود به آن ها مشروط به تحلیف و ادای سوگند است، مانند شغل پزشکی یا قضاوت. چراکه از جمله شریف ترین مشاغلی هستند که با مهمترین مسایل انسان روبه رو بوده و اساسی ترین حقوق انسان مانند جان و مال مردم سرو کار دارد. گاهی دفاع همه هستی یک انسان به یک وکیل سپرده می شود و سرنوشت یک شخص در ید یک وکیل دادگستری و نحوه ی اقدام و دفاع او قرار می گیرد.
او تصریح کرد: به همین جهت است که وکیل براساس قانون موظف به سوگند می شود. تا در تمام دوران حرفه ای شغل خود، از زمان ورود تا زمانی که به عنوان یک وکیل دادگستری به کار ادامه می دهد، اهمیت آن را بداند‌. این مراسم یک مراسم تشریفاتی نیست بلکه ما با حضور در مراسم که در اصل پیش شرط صدور پروانه وکالت است با ادای سوگند، یکی از مراحل قانونی دوران کارآموزی را طی می‌کنیم. در حقیقت آخرین مرحله پیش از صدور پروانه وکالت، تحلیف است. یعنی وکیل تا سوگند یاد نکند رییس کانون نمی تواند پروانه او را امضاء کند.
طاهری نسب تاکید کرد: بنابراین این مراسم باید با دقت و طمانینه برگزار شود. وقتی وکیلی سوگند یاد می کند بداند با خدای خود عهد می کند که در دوران وکالت در شغل وکالت پاسدار حق باشد. اولین بار در سال ۱۳۱۵ سوگندنامه ای پیش بینی شده بود که بعدا در سال ۱۳۳۴تغییر کرد و هنوز همان سوگند باقی است و یکی از قیود این سوگند این است من مدافع حق باشم؛ یعنی وکیل قسم می خورد که در دوران حرفه ای خود مدافع از حق باشد، نمی گوید مدافع موکل باشد می گوید مدافع حق و حقوق موکل باشد و شرافت من وثیقه این قسم است. این گزاره اهمیت این سوگند را بالا می برد.
رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان با بیان اینکه سوگند وکالت تشریفاتی نیست، ادامه داد: حریم و حرمت وکالت متکی به پایبندی وکیل به سوگند حرفه ای است. باید دقت کنیم که ما خداوند را شاهد قرار می دهیم و در محضر خداوند قسم می خوریم و همین یک جمله کافی است که وکیل در لحظه به لحظه ای شغل وکالت خود و حرفه وکالت در دفتر کار خود در کارهایی که در خارج از دفتر خود و دادگستری انجام می دهد؛ خداوند و قسم خود در پیشگاه خداوند را به یاد داشته باشد. در گزاره دیگری از سوگند آمده که در امور شخصی و اموری که به من ارجاع می شود راستی و درستی را پیشه خود قرار دهم؛ یعنی حتی در زندگی شخصی خود، در ارتباط با اهل خانواده، همسرمان، دوستمان و همسایه مان این سوگند را مد نظر قرار داده و راستی و درستی را باید رویه و ملاک عمل خود قرار بدهیم.
او با بیان اینکه با توجه به افزایش جمعیت وکلا در سالهای اخیر، برخی از آموزش های حرفه ای تحت شعاع قرار گرفته و آسیب دیده است، اظهار کرد:
بنده در جلسات متعدد که در محضر مقامات قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و دولت بوده ایم بارهای این را متذکر شده ام که از یک طرف جامعه انتظار دارد که وکیل وفادار به سوگند خود باشد و از طرف دیگر قانون تصویب می کنید که همینطور هر کسی که حداقل نمره آرود و نیاورد، وکیل شود. با قانون تسهیل صدور برخی از مجوزات کسب و کار، یک فاجعه در این کشور به وجود آورده؛ برخی از نمایندگان اقتصاددان که ما می گوییم اقتصاد نمی دانند؛ قانونی را تصویب کردند که هر کسی در آزمون وکالت شرکت کند و بتواند ۷۰درصد نمره یک درصد برتر آزمون ورودی را بیاورد، می تواند پروانه بگیرد.
طاهری نسب ضمن انتقاد از تصمیمات مجلس در خصوص قوانین مربوط به افزایش صدور پروانه وکالت، گفت: اینکه آمار جامعه وکلا بیشتر شود برای کانون مضر نیست ولی ممکن است برای جامعه تبعات داشته باشد که با توجه به سیاست های قوه قضاییه مبنی بر کاهش اطاله دادرسی، انتظار ما این است که دستگاه قضایی به این مسئله افزایش سیل آسای جمعیت وکلای توجه کند.البته ما قدردان هستیم تشکر می کنیم از قوه قضایی، دادگستری استان مخصوصا جناب آقای طباطبایی؛ که واقعابخش عمده ای از بار آموزش کارآموزان برعهده ای معاونت منابع انسانی قوه قضاییه است. با توجه به حجم کاری دستگاه قضا و کمبود نیروی انسانی، طبق آیین نامه جدید، شش ماه برای آموزش کارآموزان وکالت وقت و انرژی می گذارند که ما از آنها تشکر می کنیم.
او با تاکید بر اینکه هیچ توجیهی برای عبور از قانون وجود ندارد، ادامه داد: مشکلاتی مانند بیکاری، مشکلات مالی، دشواری کاری و امثال اینها، هیچ کدام دلیلی یا توجیهی برای نقض این سوگند نخواهد بود. شما به خداوند متعال قسم می خورید که پاسدار حق باشید و می گویید شرافت من وثیقه این قسم است.
اگر کار نباشد یا پرونده گیرتان نیاید و درآمد نداشته باشید؛ هیچ کدام ازاین مسایل و مشکلات عذر موجه نیست.
رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان ضمن تقدیر از تعامل و همکاری دادگستری استان خوزستان و کانون وکلا، گفت: طی سالیان گذشته کانون وکلای استان خوزستان در بین کانون های وکلای کشور خوش درخشید و نقش بسیار محوری ای در مسایل مهم نهاد وکلات داشته است. به طوری که در بحث تدوین آیین نامه سلام ۱۴۰۰ رییس کانون وکلا استان خوزستان یکی از اعضای هیات هفت نفری تدوین آیین نامه بوده و این نشان جایگاه بالای کانون وکلای خوزستان دارد. ما موفق شدیم تعامل بسیار خوبی با مسئولان بالا دستی قوه قضایی در جهت حل مشکلات ملی نهاد وکالت برقرار کنیم، سفر وزیر دادگستری، معاون اول و معاون حقوقی قوه قضاییه به کانون وکلای خوزستان نشان از تعامل و اهمیت این کانون با مسئولان بالادستی است. همه ی این کار ها با هدف حل مشکلات نهاد وکالت، حل مشکلات قضایی مردم و یافتن تدبیر برای حل مشکلات و مسایل نهاد وکالت صورت گرفته است.