مدیر عامل پالایشگاه آبادان با اشاره به اینکه در سالهایی وزیر نفت وقت اعلام می کرد که این پالایشگاه را با قیمت مجانی به هر متقاضی خواهم داد گفت: اما امروز پالایشگاه آبادان به افتخارات بسیار خوبی رسیده و به یکی از نشانه های افتخار وزارت نفت تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار کارونی ها : مدیر عامل پالایشگاه آبادان با اشاره به اینکه در سالهایی وزیر نفت وقت اعلام می کرد که این پالایشگاه را با قیمت مجانی به هر متقاضی خواهم داد گفت: اما امروز پالایشگاه آبادان به افتخارات بسیار خوبی رسیده و به یکی از نشانه های افتخار وزارت نفت تبدیل شده است.
دکتر حکیم قیم روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران با اشاره به راه اندازی فاز دوم این پالایشگاه و بالا رفتن افزایش ظرفیت تولید آن، افزود: پالایشگاه آبادان تنها پالایشگاه صددرصد دولتی در کشور است که در زیر مجموعه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در جشنواره رجایی امسال، این شرکت نشان افتخار قهرمان تولید را از رییس جمهور دریافت کرده است، اظهار داشت: در اوج تحریم ها، فشارهای بین المللی و مشکلات اقتصادی فرزندان این مرز و بوم توانستند با توکل به خدا و گوش دادن به فرامین مقام معظم رهبری به افتخارات بسیاری دست یابند.
قیم راه اندازی فاز دوم پالایشگاه آبادان را یکی از نشانه های افتخار این پالایشگاه عنوان کرد و گفت: راه اندازی این فاز به اندازه ای مهم بود که سه روز بعد از افتتاحیه آن سناتور تندرو جمهوری خواه آمریکا اعلام کرد که در ازای حمله به منافع ما در عراق و سوریه باید به پالایشگاه های ایران حمله کنیم.
وی با بیان اینکه هزینه فاز نخست ۱٫۲ میلیارد دلار و فاز دوم ۱٫۷ میلیارد دلار بوده است، افزود: مجوز استفاده از ۲۳۵ میلیون یورو از صادرات به ما داده شده که امیدواریم این روند تداوم برای بازپرداخت وام ها و رهایی دادن بودجه کشور از وام های نفتی تداوم یابد.
قیم صدور خدمات فنی و مهندسی را به دیگر کشورها از دیگر افتخارات عنوان کرد و گفت: به همین منظور مذاکراتی با دیگر کشورها از جمله سوریه و عراق انجام شده که بعد از سفر رییس جمهوری به سوریه و عقد تفاهم نامه ای بین وزاری نفت ایران و عراف با هدف تعمیرات پالایشگاه های سوریه، کارگروهی تشکیل که پالایشگاه آبادان نیز جز این کارگروه بوده که هم اکنون به مرحله عقد قرارداد رسیده است.
مدیر عامل پالایشگاه آبادان با اشاره به اینکه این پالایشگاه تا قبل از جنگ تحمیلی و در سال ۵۹ به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه دنیا فعالیت می کرد در جنگ تحمیلی بیش از ۶۰ درصد آسیب دید، بیان داشت: بعد از پایان جنگ تحمیلی به فاصله هشت ماه واحدهای ان بازسازی و اولین واحد با ظرفیت ۱۳۰ هزار بشکه در روز در ۱۲ فروردین ۱۳۶۸ راه اندازی شد.
قیم افزود: فاز سوم در سال ۹۰ در موقعی راه اندازی شد که کشور وارد مرحله جدید تحریم ها شده بود بنزین را بر ما تحریم و حتی یک لیتر بنزین وارد کشور نمی شد اما با تکیه بر توان داخلی توانستیم این فاز را راه اندازی کنیم.
وی با بیان اینکه پالایشگاه آبادان از شرکت ضررده به واحدی سودده تبدیل شده است ادامه داد؛ توان مجموعه پالایشگاه آبادان به گونه‌ای است که اکنون سه بند از پنج بند تفاهم‌نامه دولت جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق مربوط به این پالایشگاه است.

قیم با اشاره به راه‌اندازی فاز ۲ پالایشگاه آبادان بیان کرد: راه اندازی این فاز از افتخارات است و راه اندازی این فاز به قدری حتی برای دشمن مهم بود که سناتور تندروی آمریکا گفت در ازای حمله به منافع ما در کشورهای عراق و سوریه باید پالایشگاه‌های ایران را هدف قرار داد.

وی با اشاره به پیشرفت ۵۵ درصدی فاز ۲ پالایشگاه آبادان در ۲ سال گفت: پیشرفت ۳۳ درصدی در پایان مگا پروژه بی‌نظیر بود که با توان و تلاش شبانه روزی مهندسان داخلی امکان پذیر شد.