زینب صالحی مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص اعلام رتبه ۳۰ آموزش و پرورش خوزستان در کشور توسط استاندار، گفت: باید تلاش بسیاری شود تا آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود برسد؛ کارهایی را آغاز کرده‌ایم اما هنوز آزمون پایه دوازدهم برگزار نشده و دو ماه دیگر باید ببینیم چقدر اقدامات انجام شده […]

زینب صالحی
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص اعلام رتبه ۳۰ آموزش و پرورش خوزستان در کشور توسط استاندار، گفت: باید تلاش بسیاری شود تا آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود برسد؛ کارهایی را آغاز کرده‌ایم اما هنوز آزمون پایه دوازدهم برگزار نشده و دو ماه دیگر باید ببینیم چقدر اقدامات انجام شده ثمر داده است.
مسعود حمیدی‌نژاد در نشست خبری در اداره‌کل آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش مجموعه‌ای است که همه آحاد جامعه باید دست به دست هم دهند تا بتوانند این مجموعه را بسازند. باید از هماهنگی و همراهی آحاد جامعه پیوندی به وجود آورد تا سازندگی رقم بخورد. اگر آموزش و پرورش ضعف و قوتی دارد، همه ما مسئول هستیم.
وی افزود: آمار جمعیتی دانش‌آموزان خوزستان، نشان‌دهنده اثرگذاری این مجموعه با یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز و ۶۷ هزار فرهنگی است. این اعداد یعنی بخشی عظیمی از جامعه و با احتساب اولیاء حداقل ۳ میلیون نفر از جامعه ما درگیر آموزش و پرورش هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: سال گذشته زمان برعهده گرفتن مسئولیت اداره آموزش و پرورش خوزستان، مصادف با ایام امتحانات پایان سال و برگزاری آزمون ماده ۲۸ بود و بنابراین فرصتی برای برنامه‌ریزی نبود. به این منظور از کارشناسان آموزشی دعوت کردیم، کارگروهی تشکیل شد و بررسی درباره مسائل و مشکلات آموزش و پرورش انجام شد. همان روزها اعلام کردم وضعیت آموزش و پرورش وضعیت بیماری است و باید چاره‌اندیشی کنیم.

حمیدی‌نژاد ادامه داد: در حداقل هفت تا ۱۰ سال گذشته رتبه آموزش و پرورش خوزستان، رتبه و جایگاه خوبی نبوده است و باید از بحث آموزش شروع می‌کردیم در نتیجه به تدوین طرح جهش آموزشی و عدالت تحصیلی رسیدیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده، ادامه داد: اولین کار، احصاء وضعیت آموزش و پرورش بود. به این منظور تک تک مدارس را احصاء کردیم و در مرحله دوم با مدیران گفت‌وگو کردیم و با حضور حدود ۵ هزار مدیر، نشست برگزار شد. در این نشست هفت مورد احصاء شد و با مدیران قرار گذاشتیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وضعیت معلمان عنوان کرد: معلم به تعداد مورد نیاز در هر رشته وجود ندارد و نه تنها در خوزستان بلکه در کل کشور وضعیت این گونه است. اگر بتوانیم دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم این مشکل جبران می‌شود.
وی با اشاره به توانمندسازی معلمان افزود: به منظور توانمندسازی معلمان و با همکاری شرکت نفت، طرح توانمندسازی معلمان را برای حدود یک میلیون نفر ساعت برگزار کردیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: ۵۰ تا ۶۰ مدرسه شناسایی و جزوه‌ای طراحی شد. حدود یک صد هزار جلد کتاب چاپ شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و استقبال شد و حدود ۱۲ هزار کتاب دیگر نیز تهیه شد. این کتاب‌ها می‌توانند اثرگذار باشند.
وی با اشاره به وضعیت مقطع ابتدایی یادآور شد: در آموزش ابتدایی نیز این گونه بوده است؛ وضعیت مطلوب نبود. مخصوصا در بحث دانش‌آموزان دو زبانه نیاز است بیشتر کار شود. به این منظور طرح توانمندسازی برای همکاران، شامل حال مدارس این مقطع نیز شد.
وی با تاکید بر توسعه هنرستان‌ها و ارتقای وضعیت استان خوزستان عنوان کرد: یکی از ضرورت‌های آموزش و پرورش خوزستان، توسعه هنرستان‌ها از نظر کمی و کیفی بود. پنج هنرستان کشاورزی در استان خوزستان داشتیم که در طول سال تحصیلی جاری چهار مدرسه دیگر نیز اضافه شد.
حمیدی‌نژاد با تاکید بر ضرورت همکاری صنایع در ایجاد هنرستان‌های جوار گفت: هنرستان جوار فولاد را در استان خوزستان داریم که توانسته است بسیار تاثیر گذار باشد. در گذشته نیز هنرستان نفت دایر بود که اکنون تعطیل شده است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت بیان کرد: یک هنرستان جوار در بندر امام راه‌اندازی خواهد شد. هنرستان راه آهن نیز راه‌اندازی شده است و سال گذشته اولین هنرستان محیط‌بانی نیز در شوشتر احداث شد و امسال نیز قرار است دومین هنرستان محیط‌بانی در شادگان راه‌اندازی شود.
حمیدی‌نژاد گفت: سال‌ها بود که تجهیزاتی به هنرستان‌ها نمی‌رسید. با تعدادی از خیرین مدرسه‌ساز در خصوص تجهیز مدارس گفت‌وگو کردیم و توانستیم حدود ۷۰ میلیارد تومان تجهیزات هنرستانی با کمک خیرین بین مدارس توزیع کنیم به نحوی که مدیران مدارس می‌گفتند برای اولین بار بعد از ۱۵ سال تجهیزات وارد مدارس شده است.