مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان این که ایمن سازی خطوط لوله جزئی از الزامات عملیات تولید در میادین نفتی منطقه غرب کارون است گفت: رعایت الزامات محیط زیستی همواره در فعالیت های نفتی تالاب هورالعظیم به صورت یک اولویت جدی دنبال می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان ، عبدالله عذاری اهوازی به انجام هفت عملیات توپک‌رانی در منطقه آزادگان جنوبی و غرب کارون در اواخر سال ۱۴۰۱ اشاره‌کرد و افزود: باتوجه به شرایط آبی و خاکی تالاب هورالعظیم، فعالیت‌های نفتی میدان آزادگان جنوبی و منطقه غرب کارون با حساسیت‌های بالایی در جریان است.

وی با تاکید بر اینکه پایش و رصد وضعیت تاسیسات نفتی منطقه از سوی واحدهای HSE و بازرسی فنی روند جدی دارد افزود: توجه به الزامات زیست محیطی منطقه بر اساس دستورالعمل وزارت نفت با نظارت های تیم بهره‌بردار،بازرسی فنی، خط لوله و مکانیک شرکت نفت و گاز اروندان و همچنین عوامل پیمانکار در منطقه به یک اولویت جدی تبدیل شده است.

عذاری اهوازی خاطرنشان‌کرد: انجام هفت عملیات توپک‌رانی میادین نفتی آزادگان جنوبی و غرب کارون در همین راستا و طی مدت یک ماه گذشته انجام شده است که برای دیگر خطوط نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه‌داد: این مجموعه عملیات‌های توپک‌رانی و تمیز کاری باعث رفع مواد و آب نمک باقی مانده خطوط جریانی چاه‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح‌کرد: این اقدام جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی زیست محیطی، خوردگی داخلی و نشتی احتمالی انجام می شود.

وی گفت: عملیات توپک‌رانی در خط ۱۲ اینچ کلاستر شمالی به سمت غرب کارون بطول ۱۲ کیلومتر، خط ۲۴ اینچ بطول ۱۲ کیلومتر، خط ۳۲ اینچ به طول ۲۷ کیلومتر، خط ۶ اینچ چاه‌های ۱۳۷ و ۱۶۱ بطول چهار کیلومتر، خط ۶ اینچ چاه ۱۲۱ نزدیک ۲ کیلومتر و خط هشت اینچ چاه ۱۷ بطول هشت کیلومتر انجام شده است.

توپکرانی عملیات عبور دادن شی خارجی با فرآیندی خاص از خطوط انتقال نفت و گاز است که با هدف تمیز کردن شریان‌های انتقال از رسوبات ایجاد شده، خارج ساختن مایعات، اندازه گیری قطر درونی خطوط لوله، پوشش دادن جدار لوله با مواد ضد خوردگی و بازدید درونی خطوط به دلیل ایمن شدن خط، انجام می‌شود.

شرکت نفت و گاز اروندان، یکی از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران است که در زمینه بهره‌برداری و استخراج نفت و گاز در مناطق جنوب و غرب ایران فعالیت می‌کند.

شمار زیادی از میادین نفتی ایران نظیر میدان نفتی دارخوین، آزادگان، یادآوران، جفیر، بند کرخه، سوسنگرد، اروند، مشتاق، خرمشهر، امید، سهراب، مهر، یاران و میدان نفتی سپهر در حوزه شرکت نفت و گاز اروندان هستند.