زهرا صالحی- کارونی ها: دوم خرداد ماه بود که برج‌های دوقلوی متروپل بر سر مردم آبادان آوار شد تا ۴۳ نفر در زیر آوار بی مسئولیتی مقصران این پروژه جان دهند و یک شهر عزادار شوند. حالا دوماه بیشتز از آن روز شوم می گذرد اما هنوز هم زخم متروپل تازه است؛ زخمی که همچنان دل آبادانی های داغدیده را می خراشد و خرابه های سازه ای که روی سر مردم آوار شد حالا تنها یاد آورد لحظات تلخ و فاجعه ای است که شاید هیچگاه التیام نیابد.

چند هفته پس از فاجعه متروپل و خروج پیکر جانباختگان از زیر آوار، تصمیم گرفته شد بقایای این سازه در یک بازه زمانی سه ماهه تخریب شود تا هرچه سریع‌تر کسبه اطراف متروپل فعالیت‌شان را از سر بگیرند و شورای تأمین استان نیز منطقه آزاد اروند را به‌عنوان کارفرمای این طرح انتخاب کرد.
اما گویا تخریب مابقی این سازه با تأخیر مواجه شده و به این زودی‌ها خبری از تخریب کامل نباشد که همین مسأله موجب رنجش خاطر مردم شده است.
۹ خرداد ماه بود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت تخریب بخش باقی مانده و ناایمن ساختان ۱۱طبقه متروپل آبادان را برعهده گرفت.
شهاب صدیقی با بیان اینکهاین مرحله (تخریب سازه باقی مانده) اهمیت بالایی دارد که در این خصوص قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت تخریب فنی سازه را با درنظر گرفتن همه جوانب فنی آن برعهده گرفته است و هم اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است.
وی شروع زمان تخریب بخش باقی مانده ساختمان متروپل آبادان را منوط به پایان کامل آواربرداری ، خارج کردن اجساد و ایمن سازی محدوده سازه حادثه دیده اعلام کرد.
و ۱۸ خرداد ماه عباس معظمی، معاون ایمنی، اقدامات تأمینی، بحران و محیط زیست قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ابتدای بروز بحران ریزش آوار برج متروپل، در قرارگاه تیمی را متشکل از ۱۰ نفر از بهترین اساتید مهندسین سازه و متخصصین انفجارات تشکیل دادیم و به منطقه اعزام شدیم.
وی افزود: با هماهنگی کامل با وزارت کشور و سایر ارگان‌های حاضر، کار را شروع کردیم؛ بحث اولیه انفجار درجای ساختمان متروپل بود که با توجه به شرایط و موقعیت ساختمان و احتمال ریزش و بروز خطرات جانبی، این گزینه منتفی شد و ما برنامه‌های دیگری را در پیش گرفتیم.
معاون ایمنی، اقدامات تأمینی، بحران و محیط زیست قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: در مرحله اول بحث کشف اجساد بود، برنامه بعدی ما بحث تخریب ایمن باقی مانده سازه است که بسیار خطرناک و پرریسک است.
وی افزود: برنامه قرارگاه در این زمینه یک برنامه ۳ ماهه است که این ساختمان کاملا تخریب و آواربرداری شود و آن منطقه از برج دوقلوی متروپل پاکسازی شود.
پس از یکماه در تاریخ ۲۰ تیر معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند از پرداخت پیش پرداخت ۱۰ میلیارد تومانی قرارداد تخریب بقایای ساختمان متروپل آبادان به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) خبر داد.
محمد دلفی با اشاره به جلسه اخیر با مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء(ص) به عنوان پیمانکار طرح برای بررسی آخرین وضعیت اقدامات انجام شده، نحوه آواربرداری و مشکلات پیش روی کار، اظهار کرد: متأسفانه هنوز بسیاری از همسایه های اطراف ساختمان متروپل در محل سکونت شان ساکن هستند. از این بابت مکاتباتی را بعنوان نماینده مردم و پیگیر این موضوع با دادستانی و فرمانداری آبادان انجام داده ایم؛ چرا که به لحاظ اجرایی و حل و فصل، این موضوع به دادستانی مربوط می شود که حسب آن قرار شد با کمک آنها و نیروی اجرایی شهرداری، اسکان همسایگان از طریق نماینده ساختمان انجام شود و مردم از منطقه خارج شوند.
وی تصریح کرد: همکاران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) طبق اطلاعاتی که به ما داده اند از کلیه متخصصین تخریب در سطح کشور دعوت و جلساتی در تهران و منطقه برگزار کرده اند و به دنبال راه حلی هستند تا با کم ترین هزینه های جانبی بتوانند این کار را انجام دهند و به زودی این موضوع حل شود.
معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص شبهات مربوط به مسائل مالی حل نشده در این پروژه، اضافه کرد: با توجه به اینکه بودجه منطقه آزاد از سال قبل پیش بینی و تصویب شده و بابت این حادثه ردیف بودجه ای نداشت اما توانستیم از منابع دیگر موضوع مالی را تأمین کرده و ۲۰ درصد قرارداد را به پیمانکار طرح پرداخت کنیم.
وی افزود: نمونه حادثه متروپل در دنیا به این شکل وجود نداشته و اگر دور و اطراف ساختمان خالی بود قطعا در اسرع وقت و با روش انفجار تخریب انجام می گرفت اما حساسیت اصلی ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری است که پیرامون این سازه هستند و امنیت آنها در کنار مرحله تخریب و سرعت در کار باید در نظرگرفته شود.
«محمد رضا اسکندری» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز تصریح می کند مطابق مصوبه شورای تأمین استان خوزستان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به‌عنوان پیمانکار تخریب بقایای ساختمان متروپل آبادان تعیین شد که بنا بود شیوه آوار‌برداری و تخریب را طبق زمانبندی مشخص شده در مفاد قرارداد تعیین کند.
وی با اشاره به زمان‌بر شدن روند مذکور، تصریح کرد: معاونت فنی و امور زیربنایی منطقه آزاد اروند در چند روز گذشته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در این خصوص اخطار داده است. وی خاطرنشان کرد: طبق مفاد قرارداد فی‌مابین سازمان منطقه آزاد اروند و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، ۲۰ درصد از اعتبار پیش‌بینی شده از سوی این سازمان به آن قرارگاه پرداخت شد.
اسکندری یکی از دلایل اعلام شده از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) برای تاخیر در ایفای تعهدات مندرج در قرارداد را برخی مشکلات فنی و تخلیه نکردن ساکنان اطراف ساختمان متروپل دانست و ادامه داد: از آن جایی که سپردن کار به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از طریق مصوبه شورای تأمین استان خوزستان و با حضور وزیر کشور صورت پذیرفته است، قاعدتاً اگر بنا به تغییر پیمانکار هم باشد، باید شورای تأمین استان تشکیل شود.
اسکندری با اشاره به درخواست سازمان منطقه آزاد اروند برای تشکیل جلسه شورای تأمین استان خوزستان در هفته آینده، افزود: اگر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در هفته جاری عملیات را آغاز و مطابق زمان‌بندی پیش ببرد، کار را با این قرارگاه ادامه خواهیم داد در غیر این صورت تا هفته آینده این مسأله را تعیین تکلیف خواهیم کرد.
حرف ها و و عده ها همچنان ادامه دارد در حالی که سازه باقی مانده متروپل همچنان داغ آبادانی ها را تازه می کند و معلوم نیست کی قرار است این سازه فرو ریزد تا کمی مردم این شهر به گفته خودشان دلشان خنک شود.