استاندار خوزستان در همایش بیمه سلامت که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، گفت: در جوامعی که هزینه های خانوارها سنگین است، سازمان های بیمه گر باید خدمات بیشتری را ارائه دهند تا عدالت رعایت شود.

پیش از ظهر امروز شنبه ۱۱ آبان ماه، همایش بیمه سلامت به مناسبت هفته بیمه سلامت با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، کوروش فرزین معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت و علی خسروی مدیرکل این سازمان و جمعی از مسئولان استانی در هتل پارس اهواز برگزار شد.

در استان هایی که خانوارها هزینه های سنگین تری دارند، سازمان های بیمه گر باید خدمات بیشتری ارائه دهند.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این همایش اظهار کرد: در برخی موارد یک خوزستانی توان مراجعه به پزشک و یا حتی توان تامین هزینه رفت و آمد برای درمان بیماری خود را ندارد، در چنین جامعه ای که هزینه زندگی بالاتر است سازمان‌های بیمه‌گر باید خدمات بیشتری را ارائه دهند.

وی ادامه داد: مردم خوزستان که با انواع مسائل زیست محیطی دست به گریبان هستند و به دلیل اقلیم منطقه هزینه های زندگی آنها نسبت به استان های دیگر بیشتر است باید خدمات بیشتری دریافت کنند، چرا که یک فرد بیمار در چنین خانواده ای آنها را به سوی فقر میبرد باید عدالت در گستردگی خدمات بیمه رعایت شود.

شریعتی خوزستان را پس از تهران، خراسان و فارس دارای بیشترین تعداد بیمه شدگان در حوزه سلامت دانست و عنوان کرد: اما سرانه ای که خوزستان دریافت می کند نسبت به استان های دیگر کمتر است؛ اگر چه چتر حمایتی بیمه در استان گسترده تر است اما عمق کمتری دارد.

وی افزود: اجرای طرح‌های انتخاب سنجی، رفع همپوشانی، نسخه الکترونیک و رسیدگی به پرونده های بستری به صورت الکترونیک، از اقدامات بزرگی است که بیمه سلامت انجام داده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه ۵۰ درصد جمعیت خوزستان تحت پوشش بیمه سلامت است، تصریح کرد: اجرای این پروژه ها در راستای ایجاد دولت الکترونیک است؛ در کشورهای توسعه یافته سازمان های بیمه گر نقش مهمی در حمایت از مردم در تامین هزینه های درمانی ایفا می کنند.

شریعتی تاکید کرد: با پیشرفت علم و روش های نوین درمانی و تشخیصی و هزینه های سنگین آنها، اگر سازمان های بیمه گر از مردم حمایت نکنند، امکان درمان برای آنها وجود نخواهد داشت و یا به قیمت از دست دادن زندگی آنها تمام می شود.

هوشمند سازی بزرگترین پروژه سازمان بیمه سلامت

در ادامه همایش کوروش فرزین، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: در کل کشور حدود ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سازمان بیمه سلامت قرار دارند که ۲۰ میلیون نفر از این تعداد، بیمه‌شدگان صندوق روستایی و ۱۰ میلیون نفر دیگر بیمه شده صندوق بیمه همگانی هستند.

وی افزود: ۳۰ میلیون نفر از افراد تحت پوشش سازمان بیمه سلامت بدون پرداخت حق سرانه از خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان بهره‌مند هستند.

فرزین ادامه داد: خوشبختانه در شهریورماه سال جاری آیین‌نامه اجرایی ارزیابی وسع در هیات دولت تصویب شد که امیدواریم با اجرا شدن این طرح از ۱۳ آبان‌ماه افرادی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند بتوانند از مواهب این آیین‌نامه بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت برخلاف سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح، هیچ مرکز ارائه خدمت وابسته ندارد، تاکید کرد: این سازمان تنها از مراکز طرف قرارداد، خرید خدمت می‌کند. در همه کشور عمده‌ترین ارائه دهنده خدمات بیمه سلامت مراکز دانشگاهی هستند. در صورت بروز مشکل، موضوع از طریق وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی پیگیری می‌شود.

فرزین با اظهار بی اطلاعی از تعداد پزشکان طرف قرارداد بیمه سلامت در خوزستان، بیان کرد: معمولا در استان‌های دیگر کشور بیش از ۹۵ درصد پزشکان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ادامه داد: باید توجه شود طبق قانون بودجه سال ۹۸، اگر کسی دفترچه بیمه همگانی دارد، امکان ارائه خدمت بخش خصوصی به او وجود ندارد.

وی در خصوص علت پایین بودن سرانه بیمه سلامت در خوزستان تصریح کرد: در مناطقی که سبد خانوار مردم هزینه بالایی دارد، عمدتا مردم به دلیل توان مالی کم و هزینه های بالای درمان قادر به استفاده از خدمات بیمه نیستند و سرانه استان پایین می آید.

فرزین با بیان اینکه هوشمندسازی سازمان، برزگترین پروژه بیمه سلامت است، گفت: پروژه های مختلفی در بحث هوشمند سازی خدمات(استحقاق سنجی و نسخه نویسی الکترونیکی) جهت هوشمند سازی سازمان در دست اجراست تا بتوانیم از هزینه های القایی جلوگیری و منابع را برای خدمات بهتر هزینه کنیم.

وی تاکید کرد: باید تا پایان سال همه مراکز ارائه دهنده خدمت تحت پوشش پروژه استحقاق سنجی قرار گیرند و از ابتدای سال ۹۹ حتی اعتبار دفترچه ها را حذف کرده و براساس استحقاق سنجی به بیماران خدمات ارائه خواهد شد.

۴۰ درصد مردم خوزستان زیر چتر بیمه سلامت

در پایان علی خسروی، مدیرکل بیمه سلامت خوزستان، اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد مردم خوزستان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. اهواز بیشترین و آغاجاری کمترین تعداد بیمه شده‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی عنوان کرد: در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، بیمه سلامت فرایند بیمه‌گری را به دفاتر پیشخوان واگذار کرد که ۷۷ دفتر از یکهزار و ۱۰۰ دفتر پیشخوان طرف قرارداد بیمه سلامت در سطح کشور، در خوزستان قرار دارد که سبب ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱۴ نفر شده است.

خسروی ادامه داد: صندوق کارمندی بیمه سلامت خوزستان ۲۵۶ هزار و ۴۷۰ نفر صندوق بیمه سلامت همگانی، ۳۵۸ هزار و ۲۰۸ نفر صندوق بیمه ایرانیان، ۲۴ هزارو ۹۲۵ صندوق روستایی، یک میلیون و ۳۵۱ هزار و ۵۹۷ نفر را تحت پوشش بیمه خود قرار داده‌اند. همچنین بنیاد شهید، بهزیستی، طلاب و کمیته امداد جدیدا به سازمان بیمه سلامت افزوده شدند که ۲۹ هزار و ۱۸۶ نفر از مددجویان خوزستانی و ۲۰۹ نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با اشاره به موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت خوزستان، بیان کرد: در مجموع ۱۸۰۰ موسس طرف قرارداد بیمه سلامت خوزستان هستند. همچنین ۳۹۶ پزشک عمومی، ۳۸۲ پزشک متخصص، ۱۲ پزشک فوق تخصص، ۵۲۵ داروخانه، ۱۱۱ مراکز آزمایشگاه، ۱۵۳ مرکز توانبخشی، و با ۵۳ بیمارستان قرارداد دارند.

وی با اشاره به آمار تیم سلامت سطح یک روستایی خوزستان در سال ۹۸، تصریح کرد: نظام ارجاع و پزشک خانواده در خوزستان برای یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده روستایی در حال اجرا است در این طرح که از سال ۸۴ اجرا شده، ۲۲۳ مرکز بهداشت، ۴۷۷ پزشک و ۳۶۲ ماما طرف قراداد بیمه سلامت هستند و در حال حاضر خدمات سطح یک، پاراکلینیک و دارویی در مراکز بهداشتی روستایی ارائه میدهند.

خسروی با اشاره به اقدامات نظارتی این بیمه تاکید کرد: در سال ۹۷، یک هزار و ۸۰۱ بازدید از موسسات طرف قرارداد انجام شد که در ۱۴۵ مورد آن مغایرت مشاهده شد.

وی با اشاره به جمعیت بیماران خاص خوزستان در سال ۹۸، گفت: سه هزارو ۷۳۹ نفر در خوزستان کارت بیماری خاص دریافت کردند. و در شش ماهه نخست سال ۲۹ میلیارد تومان بابت خدمات درمانی این افراد پرداخت و همچنین درسال ۹۷، ۴۴ میلیارد تومان بابت خدمات درمانی این بیماران پرداخت شد.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان اشاره کرد: دو هزار و ۴۰۰ قلم دارو در تعهد بیمه سلامت خوزستان است، که ۸۸ قلم دارو از این تعداد برای بیماران خاص، ۱۵۶ دارو برای بیماران صعب‌العلاج و پنج دارو برای بیماران متابولیک است. سهم بیماران متوبولیک در خوزستان در سازمان بیمه سلامت صفر است، همچنین فرانشیز برخی از این داروها نیز صفر است. در سال ۹۷ و شش ماهه سال ۹۸ بیش از ۸۶ هزار تومان در بخش دارویی هزینه شده است.

خسروی عنوان کرد: در بحث پرداخت دارویی تقریبا بیش از ده هزار پرونده دارویی در سیستم دارویی ثبت شده است که در سال ۹۷ و شش ماهه سال ۹۸ بیش از ۸۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گفت: در سال ۹۷، ۶۱۰ میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد پرداخت شده است؛ همچنین در سال ۹۷ و شش ماهه نخست ۹۸، ۳۱۷ میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد پرداخت شده است.