استاندار خوزستان به اهمیت لایروبی و آهک پاشی جوی های روباز و هرس درختان کونوکارپوس در زمان مناسب تاکید کرد.

غلامرضا شریعتی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سرسرای اجتماعات استانداری خوزستان با انتقاد از حضور نیافتن برخی از مدیران در این کارگروه اظهارداشت: بهداشت و درمان آینه سلامت جامعه است و با توجه به اهمیت مساله آب در تابستان, مدیران و متولیان مربوطه باید در نشست‌ها حضور یافته و پاسخگوی عملکرد خود و انتقادات و پرسشهای وارده باشند.

وی افزود: حضور در کارگروه سلامت و امنیت غذایی برای برخی دستگاه‌ها و متولیان آب, محیط زیست, شهرداری, جهاد کشاورزی و دامپزشکی از هر موضوعی مهم‌تر است. غیبت متولیان مربوطه نشان می‌دهد که اهتمامی به اداره سیستم تحت نظر خود ندارند، مدیران باید حتماً با شجاعت در نشست‌ها حاضر شده و پاسخگوی سوالات و شبهات شوند.

استاندار خوزستان ادامه داد: شهرداری‌ها در حوزه لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز به منظور جلوگیری از بیماری‌های واگیردار تعهداتی دارند که باید انجام دهند حال آنکه برخی از شهرها عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند، شهرداری که به سلامت جامعه اهتمام ندارد یعنی به جامعه خود بی توجه است.

شریعتی افزود: طبق بررسی‌ها میزان لایروبی و آهک پاشی انجام شده در غرب اهواز بسیار پایین بود و به شهرداری‌های متولی تذکر می‌دهیم که در صورت قصور عزل می‌شوند چون سلامت مهمترین مؤلفه جامعه است و ما متعهد به سلامت جامعه هستیم.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به مشکلات تنفسی برای برخی شهروندان ناشی از گرده افشانی درختان کونوکارپوس در آغاز فصل بارندگی، براهمیت هرس این درختان در زمان مناسب تاکید کرد و افزود: شهرداری باید با انجام اقدامات مناسب برای هرس این درختان آمادگی لازم برای شروع بارندگی‌ها را حتی زودتر از موعد داشته باشد.

وی گفت: دستور هرس درختان کونوکارپوس ابلاغ شده و باید به طور جدی با همکاری دستگاه‌های ذیربط صورت گیرد و دانشگاه شهید چمران اهواز نیز باید بر هرس درختان دانشگاه اهتمام ورزد.

وی ادامه داد: با فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمان وقوع سیل هیچ گونه طغیان بیماری واگیر در استان گزارش نشد، اکنون نیز با توجه به فصل گرما مراقب انتشار یا شیوع بیماری روده‌ای باشند.

شریعتی اضافه کرد: مشکلات تأسیسات آب تعدادی از روستاها از جمله در روستای خلیفه حیدر ازتوابع شوش نماد ناکارآمدی استان و مسئولان متولی است.

معاون امور شهری استانداری خوزستان نیز دراین نشست گفت: از ابتدای شهریور ماه تا مهرماه فصل هرس درختان کونوکارپوس است و امسال برنامه آموزشی برای کارشناسان فضای سبز شهرداری و برنامه عملیاتی برای هرس کاران به منظور اجرای اصولی در نظر گرفته شده است.

علی قارونی با اشاره به هرس ۶۱ درصد درختان کونوکارپوس در سال گذشته افزود: هر ۱۵ روز یک بار وضعیت مورد پایش قرار می‌گیرد و گزارش مستند ارائه می‌شود.

مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان نیز با اشاره به اینکه ۲۰ هزار و ۹۷۸ اصله درخت در روستاها وجود دارد در خصوص اهمیت هرس درختان کونوکارپوس در روستاها گفت: در راستای اجرای مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی و تاکید استاندار به حساسیت موضوع برنامه ریزی برای هرس این درختان به منظور پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی نقشه راه برای دهیاری‌ها پیش بینی شده است.

عبدالله حسینی اضافه کرد: با توجه به گستردگی بعد محیطی روستاهای خوزستان با برنامه ریزی روستا به روستا با استفاده از ظرفیت دهیاری و شوراها در راستای کنترل بیماری‌های تنفسی هرس درختان کونوکارپوس اقدام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم کنترل استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی استان ادامه داد: براین اساس لازم است ۲ نشست شورای سلامت در خصوص امنیت غذایی برگزار شود؛ امنیت غذایی اولویت شورای سلامت است; به عنوان مثال داخل گوجه فرنگی سفید اما قشر خارجی آن قرمز است که این نشاندهنده افراط در کاربرد مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی است، این روند می‌تواند به یک فاجعه در استان و حتی کشور منجر شود.

تلفات غرق شدگی خوزستان در سه ماهه اول امسال به ۳۰ نفر رسید

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز گفت: بعد از سیلاب اپیدمی بیماری‌های روده‌ای و التوردر خوزستان گزارش نشد.

محمد صادق کریمی کیا بیان کرد: با این وجود آهک پاشی و لایروبی جوی‌های روباز باید به خوبی برنامه ریزی و مدیریت شود.

وی همچنین گفت: برنامه ریزی برای ارگانیک کردن محصولات کشاورزی اهمیت دارد و استانداری از هر برنامه‌ای دراین زمینه حمایت می‌کند.

کریمی کیا در خصوص آمار غرق شدگی در استان گفت: در سال ۹۶ تعداد ۱۴۸ مورد غرق شدگی دراستان گزارش شد که در سال ۹۷ با ۲۶ درصد کاهش به ۱۰۱ مورد رسید اما در سه ماه اخیر امسال تلفات در خوزستان به ویژه در دزفول و شوشتر به ۳۰ نفر رسیده است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ادامه داد: در دزفول بیشترین تلفات گزارش شده این نشان می‌دهد باید در حوزه اطلاع رسانی به مردم و اخذ اعتبارات عمرانی برای شهرهای شمالی استان اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

نمایندگان مجلس باید به حوزه آب و فاضلاب ورود کنند

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص بسته خدمات پایه سلامت کارکنان دولت گفت: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان تشکیل شورای ارتقای سلامت و برگزاری یک جلسه آموزشی، شرکت آب و فاضلاب روستایی سازمان محیط زیست برگزاری جلسه آموزشی، شرکت مخابرات تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و برگزاری یک جلسه آموزشی و سازمان صنعت و معدن و تجارت تدوین برنامه عملیاتی (اولیه) را در برنامه‌های خود داشته‌اند.

سید مهدی حسینی زاده ادامه داد: در خصوص وضعیت آب وفاضلاب استان از سوی مردم مورد سوال قرار می‌گیرم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اهواز باید نگاه و رویکرد جدی داشته باشند چون این کار به تنهایی از عده استان بر نمی‌آید و نیاز به اقدام اساسی از سطح ملی دارد.

وی در خصوص مصوبه زیرساخت سامانه‌های اینترنتی در حوزه سلامت گفت: در گذشته برای طرح تحول سلامت بر اساس جمعیت اعتبار تخصیص می‌یافت اما در حال حاضر این کار بر اساس عملکرد صورت می‌گیرد و به علت مشکلات اینترنتی ثبت عملکرد در سامانه سیب (سیستم یکپارجه بهداشت) با مشکل مواجه است که به تخصیص اعتبارات و خدمات دهی به مردم لطمه می‌زند.

حسینی زاده همچنین با اشاره به آمار گزش دراستان اظهار داشت: در سال ۹۶، هشت هزار مورد گزیدگی داشتیم و ۲۴ میلیارد تومان هزینه سرباری برای حوزه سلامت به همراه آورد و با توجه به افزایش حیوانات ولگرد بدون صاحب در سه ماهه اول ۹۷، ۲ هزار و ۳۷۸ مورد گزیدگی و در مدت مشابه امسال ۲ هزار و ۸۱۸ مورد گزارش شد که اقدامات مثبتی باید ازجانب شهرداری‌ها انجام شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان نیز در خصوص مصوبه رسیدگی به وضعیت عرضه سیگار در در سوپرمارکت‌ها و ویترین گذاری مراکز فروش ادوات قلیان و رستوران‌های سنتی عرضه کننده قلیان در قالب بازدیدهای مشترک گفت: ساماندهی ویترین‌ها و استندها از مصوبات شورای سلامت بود به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۴۶ درصد از استندهای سیگار را درپوش دار و تبلیغ را کنترل کردیم اما درپوش‌ها به شکل صحیح مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد.

فرهاد صفدری افزود: عملکرد ما در استان نیازمند تقویت است و عملکرد خود را در کمیته استانی دخانیات ادامه می‌دهیم.

وضعیت لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان در خصوص وضعیت لایروبی و آهک پاشی جوی‌های روباز در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ۱۵ روز اول تیرماه امسال گفت: در حوزه شهری در اهواز غرب از ۶۷ نقطه نیازمند لایروبی و آهک پاشی ۲۰ نقطه اقدام شده و در اهواز شرق از ۱۵۰ نقطه ۶۶، اندیمشک از ۲۸۰ نقطه ۵۰ و از ۹ نقطه در امیدیه یک مورد انجام شده است و از ۳۸ نقطه دشت آزادگان، ۱۱ نقطه هویزه، و ۶ نقطه دهدز هیچ موردی انجام نشده است.

صفدری افزود: در حوزه روستایی در این مدت از ۵۰ نقطه نیازمند لایروبی و آهک پاشی امیدیه، ۶۰ نقطه دشت آزادگان و ۵۰ نقطه دهدز اقدامی صورت نگرفته است.

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان نیز دراین نشست گفت: نشست‌های متعددی در خصوص رسیدگی به وضعیت سیگار و قلیان برگزار شد اما اثربخشی چندانی نداشته و باید مصوب شود که این موضوع به شورای تأمین ارجاع شود.

دکتر علی حسین حسین زاده بیان کرد: برای رسیدگی به وضعیت آب روستاهای خلیفه حیدر و زبید دبات شوش باید از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده شود.

ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: بررسی ۴۸ مصوبه شورای سلامت استان در سال ۹۷ نشان می‌دهد که ۷۰ درصد محقق شده است و تنها مشکل آب زبید دبات و خلیفه حیدر و و کشتارگاه صنعتی بهبهان نیز بدون هیچ پیشرفتی باقی مانده است.