با سلام و ضمن قدردانی از انعکاس مسائل و مشکلات صنعت برق خوزستان در آن رسانه محترم، نکاتی چند در رابطه با وقایع اخیر این شرکت به اطلاع رسانده می شود و مستدعی است نسبت به انتشار آنها در آن رسانه اقدام فرمایید.

۱- صنعت برق خوزستان به ویژه شرکت توزیع برق خوزستان که پس از تاسیس ، جمعی از نیروهای باتجربه و کاردان در حوزه برق استان و کشور را در خود جای داد، همواره در رتبه های بالایی از توانایی و خدمتگذاری قرار داشت و شاخص های آن بعد از پایتخت در بالاترین وضعیت ، نشان از پویایی و پیشرفت این شرکت بود. چه از نظر تاسیسات و چه از نظر توانمندی در عرصه دومین پیک بار منطقه ای در کشور، این شرکت در چشم انداز مستعدی برای حصول به مدارج بالاتر قرار گرفته بود.
متاسفانه در روند سالیان اخیر و انتصاب برخی از مدیران ناتوان، وضعیت کنونی شرکت به جایی رسید که در ارزیابی های صورت گرفته ، این شرکت نه تنها به اهداف شایسته خود دست نیافت بلکه با پسرفت و قرار گرفتن در قعر جدول ارزیابی های سالانه صنعت برق کشور، موجبات ناامیدی کارکنان خدوم شرکت را فراهم نمود.
پس از برکناری مدیرعامل پیشین و معاون وی که بطور آشکار ، صدمات و لطمات شدیدی به ساختار و بدنه کارشناسی شرکت وارد آوردند، متاسفانه کارنامه غیرقابل قبول وی و تیمی که بواسطه ایشان بر سرکار بودند، مورد بازرسی دقیق قرار نگرفته و نتایج ناگواری که از جهت این مدیریت بر منابع و نیروهای شرکت وارد آمده از سوی شرکت توانیر و وزرات نیرو، مورد پیگیری های لازم قرار نگرفته است.
هنوز معلوم نیست که چرا کارنامه چهار سال رفتار ضد برنامه و ضد کارشناسی که مدیریت قبلی و تیم وی بر این شرکت اعمال کرده و خسارت های فراوان ایجاد کردند، بطور شفاف اعلام نمی شود تا کسانی که مسبب وضعیت کنونی شرکت هستند، پاسخگوی مسئولیت های خود در این دوره باشند. نه تنها این کار صورت نگرفته بلکه برخی از اعضای این تیم که بنیان مالی شرکت را تخریب نمودند هنوز بر سرکار بوده و علیرغم پرونده های روشنی که در بازرسی دارند، هنوز در این شرکت ترکتازی می کنند.
۲- آقایان محترم در شرکت توانیر و معاونت برق وزرات نیرو باید پاسخ دهند که در این چهار سال چرا اجازه دادند تا مسائل این شرکت به حدی از بحران برسد که نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت از دستگاه های استان بدون پیگیری بماند و بیش از۳۰۰ میلیارد تومان بدهی شرکت به نیروی پیمانکار ، موجب ضعف و ناتوانی نیروهای خدوم شرکت در این پیمانکاری ها گردد. اگر شرکت توانیر به عنوان شرکت مادر تمامی شرکت های توزیع برق می باشد، باید پاسخگو باشد که چرا وضعیت شرکت به جایی رسیده که تلفات برق آن به بیش از ۱۵ درصد بوده و دیسپاچینگ ، مانیتورینگ و اتوماسیون شرکت حتی در مقایسه با کوچک ترین شرکت های توزیع برق کشور هم غیرقابل قبول باشد؟
آقایان محترم توانیر و معاونت برق وزرات نیرو حتما در این چهار سال متوجه بودند که چه حجمی از نیروهای کاردان شرکت توسط مدیرعامل پیشین و تیم او ، تصفیه و از کار برکنار شدند اما چرا حتی یک بار بازرس ویژه به این استان اعزام نکرده تا وضعیت را از نزدیک بررسی نمایند؟
اکنون که بنظر می رسد کارنامه مدیریت قبلی بر سر میز بازرسی و تحقیق قرار گرفته، از گوشه و کنار به گوش می رسد که تمایلی برای حسابرسی عملکرد آنها وجود ندارد و این بارهم تجارب تلخ مدیران نالایق به فراموشی سپرده شده و همچنان مانند گذشته، تاوان آن را کارکنان شرکت و اعتبار صنعت توزیع برق خوزستان باید بپردازد.
متاسفانه عملکرد ضعیف نمایندگان استان در این زمینه کاملا مشهود است. بویژه باید به عملکرد سوال انگیز و قابل پیگیری برخی از نمایندگان استان که در کمیسیون انرژی حضور دارند، اشاره نماییم که نه تنها در زمینه نظارت بر عملکرد شرکت، مسئولیت خود را اجرا نکردند بلکه با حمایت های تلویحی از تیم مدیریت قبلی، امکان هرگونه اعتراض و نقد تیم مدیریت قبلی را از کارکنان خدوم شرکت گرفتند. برخی از این حضرات از تجربه قبلی خود درس نگرفته و همچنان تلاش دارند تا بر نحوه انتخاب مدیرعامل جدید اثر بگذارند. نماینده ای که تمام تلاش آن نه برای استان بلکه برای اجرای چند طرح در شهر حوزه نمایندگی خود می باشد، همان کسی است که چشم خود را بر بی کفایتی مدیر پیشین بست و با چند استخدام و چند پروژه راضی به این همه خسارات سنگین بر شرکت گردید.
۳- پس از دو ماه از برکناری مدیریت قبلی شرکت و با وجود فراخوان وزرات نیرو برای انتخاب مدیرعامل شرکت، هنوز گزینه اصلی برای هدایت شرکت معرفی نشده است. ما بر این اعتقاد هستیم که صنعت برق خوزستان دارای پتانسیل فنی و تخصصی مناسبی برای معرفی یک نیروی متعهد و کاردان است اما به شرطی فرآیند انتخاب تحت تاثیر اعمال نفوذ گروه های منفعت طلب و افراد سودجو قرار نگیرد. استان ویژگی های منحصر بفردی دارد که نمی توان برای موضوع مهمی مانند تامین برق ۴ میلیون خوزستانی، به آزمون و خطا متوسل شد. در حال حاضر فضای بدبینی و عدم اعتمادی که تیم قبلی مسبب آن هستند، بر شرکت حاکم است و تاثیرات نامطلوبی بر ظهور توانمندی های کارکنان گذاشته است.
مهم ترین موضوعی که در حال حاضر شرکت با آن روبرو است چالش تابستان پیش رو، خطر تلفات ۱۵ درصدی برق بر روند توزیع، خسارات فراوان برجای مانده از سیلاب امسال برتاسیسات برق حدود نیمی از شهرهای استان و سرانجام فرسودگی کل تاسیسات برق استان است که به صورت یک خطر جدی، هر زمانی ممکن است بخش هایی از شبکه برق استان را دچار خاموشی های پایدار نماید.
ما در شرکت توزیع برق خوزستان به مدیری نیازمندیم که در گام نخست بتواند اعتماد و اجماع عمومی را به شرکت بازگردانده و فضای ناشی از عملکرد غیر اصولی مدیریت پیشین را از اذهان بزداید.
ما به مدیری نیازمندیم که شایستگان را ارج نهاده و تفکر برنامه ای را به شرکت بازگرداند. به مدیری نیازمندیم که صنعت برق استان را از نزدیک شناخته و بلافاصله به درمان نارسایی ها و اصلاح ساختاری شرکت بپردازد .زیرا زمان برای این شرکت، از هر عامل دیگری با ارزش تر می باشد و دیگر نمی توان تحولات مورد نیاز شرکت را به تعویق انداخت.
ما ازاستانداری خوزستان خواهان برخورد فعال و اصولی در روند انتخاب مدیرعامل جدید هستیم و از استاندار محترم تقاضا می کنیم که از سطح برخوردی که در رابطه با مدیرعامل قبلی و تیم او وجود داشت بیرون آمده و حقایق صنعت برق خوزستان را از زبان و نگاه کارشناسان دلسوز این صنعت نظاره نمایند.
جناب استاندار و مجموعه ایشان به خوبی می دانند که برق برای استان ما یک کالای ضروری بوده و قابل مقایسه با هیچ کالا و خدمت دیگری نیست. امروز نه فقط عرضه خدمات دیگر به برق بستگی دارد بلکه حتی در صورت وجود یک شبکه ناپایدار برق، تداوم زندگی در استان دشوار و ناممکن خواهد بود.
ما از استاندر محترم خواهان برخورد فعال در زمینه نظارت بر انتخاب مدیرعامل جدید شرکت و سنجش میزان توانایی گزینه مطرح در این زمینه هستیم . امیدواریم ایشان بر نقش دستگاه نظارتی استانداری و مسئولیتی که در این حوزه دارند، واقف باشند.
آیا استاندار محترم می دانند از ۴۰۰ قطعه مربوط به تجهیزات و تاسیسات شبکه های برق استان، فقط پایه های بتونی در استان تولید می شوند! و تمامی خریدهای شرکت های توزیع برق اهواز و خوزستان از بیرون استان تهیه می شوند؟
آیا ایشان می دانند از ۱۱۰ شرکت تامین کننده تجهیزان و قطعات شبکه برق استان، تنها یک شرکت در استان خوزستان مستقر است؟
آیا در صورت یک مدیریت دلسوز و توانمند این امکانات موجب رشد صنعت برق و شکوفایی اقتصاد استان نمی شود؟
۴- ما جمعی از کارکنان ستادی و شهرستان های شرکت، متاسفیم که باید ابراز نماییم وضعیت رفاهی پرسنل و خدمات حمایتی این شرکت به کارکنان آنقدر در سطح نازلی قرار دارد که حتی بیان موجز آن در این مجال، امکان پذیر نیست. ما متاسفیم که مدیران پیشین نه تنها در این خصوص اقدامی نکردند بلکه حتی به طرح مسئله آن را نیز توجهی ننمودند. چرا باید شرکتی که درآمد هزار میلیارد تومانی دارد، برای نزدیک به ۴۰۰۰ نفر پرسنل خود، حتی کوچک ترین برنامه رفاهی، فرهنگی و ورزشی نداشته باشد؟ آیا همکاران ما در مرکز نیز مشابه همین محرومیت های ما را دارند؟
ما متاسفیم که اعلام نماییم حتی یک سالن ورزشی اختصاصی نداریم! ما حتی قدرت برنامه ریزی برای دو سه ماه تعطیلات تابستانی فرزندان خود را نداریم زیرا بودجه ای در اختیار شرکت برای این امور وجود ندارد. آقایان می توانید بررسی نمایید که چطور قرارداد درمانی بیمه تکمیلی کارکنان شرکت اسیر زد و بندهای یکی از اعضای تیم مدیریت قبلی قرار گرفت تا حداقل خدمات درمانی کارکنان هم مخدوش گردد. ما متاسفیم که اعلام نماییم کمترین امکانات ایمنی کارکنان برق در استان خوزستان می باشد. در خصوص اقدامات حمایتی از خانواده های کارکنان، این شرکت حتی از حداقل های موجود هم پایین تر است.
ما امیدواریم انتخاب مدیر جدید شرکت فرصتی برای همدلی و انسجام بیشتر کارکنان شرکت و افزایش سطح خدمات رسانی به مردم شریف استان و اعتلای دوباره شرکت توزیع برق خوزستان به عنوان یک شرکت برتر در صنعت برق کشور باشد.
#جمعی از کارکنان ستادی و شهرستان های شرکت توزیع برق خوزستان