نشست خبری مهندس جمشید بنی فری مدیر تعاون روستایی خوزستان با اصحاب رسانه در سالن جلسات این مدیریت و با حضور معاونین و مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی خوزستان برگزار شد.

جلسه فوق حول محورهای توزیع میوه نوروزی، خرید گندم و کلزا ، خدمات رسانی و خسارات وارد شده به تعاون روستایی در سیل، تاکید بر حمل صیانت و حفظ گندم و عدم حضور دلالان دراین مهم ، تجارت و بازرگانی خارجی و پرسش و پاسخ خبرنگاران از مسئولین تعاون روستایی خوزستان گذشت.
به گزارش خبرنگار کارونی ها :جمشید بنی فری در ابتدای این نشست به طرح موفق توزیع میوه نوروزی در خوزستان توسط تعاون روستایی اشاره کرد و گفت: طرح توزیع میوه نوروزی در خوزستان یکی از طرحهای مورد تقدیر است، زیرا تمامی نیروهای تعاون روستایی خوزستان پای کار آمدند و برای اینکه بتوانیم میوه با کیفیت و با نرخ مناسب را به دست مردم برسانیم با حضور در سورتینگ های ساری، جیرفت و شیراز و ارزیابی دقیق آنها، از ۲۵ اسفند بهترین میوه را وارد بازارهای استان کردیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این طرح موفق به توزیع ۳۰۰۰ تن میوه شدیم و از رتبه ۱۶ کشوری بدلیل ضایعات ۲۰ درصدی که داشتیم موفق به کسب رتبه دوم با ضایعات کمتر از ۳ درصد شدیم و در کنار آن پرتقال کیلویی ۶۵۰۰ تا ۷ هزار تومانی را به قیمت ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان به دست مردم رساندیم و همچنین سیب را با قیمت ۵۰۰۰ تومان توزیع کردیم که بسیار مورد استقبال مردم بود.
مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: تقدیر استاندار، فرمانداران و استقبال مردم از طرح توزیع میوه نوروزی باعث شد که مهر تائید موفقیت در توزیع میوه بر کارنامه ما زده شود و انشالله بتوانیم در مراحل بعدی هم باعث رضایتمندی مردم در طرح توزیع میوه نوروزی شویم.
وی تصریح کرد: در روز اول هشدارها برای جاری شدن سیل به خوزستان تمامی امکانات و مراکز خود در شهرستانها را آماده کردیم و خوشبختانه با کمک هایی نقدی و غیر نقدی و در اختیار قراردادن ماشین آلات سبک و سنگین خود توانستیم مقداری از مشکلات مردم را کاهش دهیم و امیدواریم مورد قبول خداوند قرار گرفته باشد.
مدیر تعاون روستایی خوزستان اضافه کرد: در سیل رقمی بالغ بر ۵ میلیارد تومان به زیر ساخت های ما که شامل باسکول ها، مراکز خرید و شرکت های تعاونی تولید و بودند خسارت وارد شد و قول هایی مبنی بر جبران بخشی از خسارت از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان و سازمان برنامه و بودجه به ما داده شده است.

بنی فری بیان داشت: گندم و کلزا دو محصول استراتژیک و مورد تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید و حمل با دقت کافی است، از این رو و با توجه به حضور دلالان برای خرید گندم کشاورزان می طلبد تمامی مسئولین از برداشت تا ذخیره سازی کنار یکدیگر باشند و به کمک هم بشتابند.
وی گفت: تعاون روستایی خوزستان علیرغم اینکه متولی خرید گندم نیست، اما بیش از ۷۵ درصد گندم تولیدی استان را خریداری می کند و بار بزرگی را از دوش کشاورزان و غله و خدمات بازرگانی برمی دارد و طبیعتا انتظاراتی را هم دارد.
مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: خرید گندم و کلزا از ۱۵ فروردین در خوزستان کلید زده شد و تا به امروز موفق به خرید بیش از ۸۰۲ هزار تن گندم از کشاورزان شده ایم که این رقم توانسته رکورد سال گذشته که معادل ۷۸۰ هزار تن بود را بشکند، این در حالی است که هنوز شهرهای شمالی ما مثل شوشتر- دزفول- اندیکا- لالی- اندیمشک، باغملک و … درگیر مسئله خرید هستند و قطعا رکورد خرید باز هم جابجا خواهد شد و اگر نبود همت نیروهای تعاون روستایی آن هم به صورت شبانه روزی این رکوردها جابجا نمی شد، از این رو به جرات می گویم ، نیروهای موجود در تعاون روستایی خوزستان از نیروهای زبده و سرامد کشور هستند و باید به آنها توجه شود، زیرا در سخت ترین شرایط تمامی رکوردهای خرید و حمایت از کشاورزان را جابجا می کنند.
بنی فری اظهار داشت: موضوع مهمی که در خرید گندم و کلزا وجود دارد خدمت بی شائبه تعاون روستایی خوزستان در سیل به کشاورزان است، اینکه کشاورزان مصیب دیده از سیل تنها امیدشان به برداشت گندم باقی مانده و خرید به موقع توسط ما می باشد، می طلبید نیروها و مراکز خود را مهیا و به صورت شبانه روزی به آنها خدمات بدهیم، از این رو خدا را شاکریم که ابتدا گندم به موقع خریداری و سپس وجوه کشاورزان به حسابشان در کمتر از ۲۴ ساعت واریز شد.

وی گفت: گندم خوزستان حکم طلا را دارد و گندم درجه سوم ما معادل گندم درجه یک بسیاری از استانهای کشور است و این موضوع طمع دلالان را به گندم خوزستان بیشتر کرده است به نحوی که گندم کیلویی ۱۷۰۰ تومانی تا ۴۲۰۰ تومان در عراق خریداری می شود، از این رو می طلبد مسئولین در اداره غله و بازرگانی در حمل گندم کم کاری نکنند، زیرا زمانی که مراکز ما مملو از گندم باشد و توانایی خرید نداشته باشیم، کشاورز گندم خود را به دلال می فروشد و باعث خلال در مسائل اقتصادی و تامین غذای مردم می شود.
بنی فری گفت: اینکه ما ۸۰۲ هزار تن گندم خریداری کرده باشیم و تنها ۴۰۰ هزار تن آن حمل و بارگیری شده باشد، موضوع جالبی نیست ما نگران هستیم که مشکلی برای آن بوجود نیاید و خدا می داند اگر سیل نبود و تولید به رقمی بالغ بر ۲ میلیون تن می رسید چه اتفاقی برای گندم خوزستان می افتاد و قطعا باید شاهد صف های یک کیلومتری خودروهای سنگین می بودیم.
مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: موضوع دیگری که وجود دارد سیلوهای شخصی است که گندم قیمت مصوب کیلویی ۱۷۰۰ تومان را از کشاورزان ۱۷۳۰ تومان خریداری می کنند و به بدنه تعاون روستایی آسیب می زنند به این بهانه که می خواهند کرایه بار پرداخت کنند و یا اینکه مراکز خرید ما استاندارد نیستند، اما سوال اینکه چرا ۱۵ شهرستانی که سیلو ندارند و اداره غله توانایی خرید گندم در آنها را ندارند، تعاون روستایی مشکلی برای خرید ندارد و اقداماتمان خوب است، اما در شهرهایی که سیلو وجود دارد مدام باید شاهد ایجاد مشکلاتی برای تعاون روستایی باشیم.

وی گفت: ما نمی پذیریم بذر و کود کشاورزان را بدهیم، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را به نحو شایسته و با نظارت کافی در اختیارشان قرار دهیم، سپس در زمینه خرید گندم و کلزا به مشکل برخورد کنیم.
بنی فری اضافه کرد: در حال حاضر ۲۶ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شده که پیش بنی ما رقمی بالغ بر ۲۹ هزار تن است، این در حالی است که در سنوات مشابه گذشته ۱۷ هزار تن خریداری شده بود و امیدواریم بتوانیم این دو محصول استراتژیک یعنی گندم و کلزا را به نحو مطلوبی به کارخانجات و سیلوها ارسال کنیم.
مدیر تعاون روستایی خوزستان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در تلاشیم با ورود به بخش بازرگانی خارجی بازار جدیدی پیش روی تعاون روستایی خوزستان باز کنیم و با کشورهای دوست و همسایه مراودات تجاری مناسبی داشته باشیم.
وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حمایت استاندار و ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان بدلیل حمایت از تعاون روستایی در توزیع میوه و خرید گندم و کلزا گفت: خوشبختانه مراکز خرید ما مجهز به کاورهای مناسب برای جلوگیری از آسیب به گندم موجود در بخش های روباز هستند.