رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی اهواز بیان داشت: بررسی ها برای اصلاح آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور با توجه به ضرورت های موجود در حوزه کسب و کارها در دستور کار شورای گفت وگو دولت و بخش خصوصی استان قرار دارد.

شهلا عموری سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار کارونی ها با اشاره به نشست بررسی آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور در اتاق بازرگانی اهواز، اظهارداشت: مسئله مشاغل سخت و زیان آور در واقع به کلاف سردرگمی تبدیل شده که در حوزه های مختلف به نوعی ایجاد مشکل می کند و به نوعی هم کارگران و هم کارفرمایان ناراضی هستند.
وی افزود: شرایط قانونی برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان ‌آور بار سنگینی به لحاظ مالی و فنی برای کارفرمایان دربرداشته است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی اهواز با بیان اینکه در حال حاضر بررسی مسئله این آئین نامه در دستور کار شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان قرار دارد، افزود: از آنجایی که آئین نامه نمی تواند فراتر از قانون باشد، اصلاح آن می تواند نوعی تسهیل کننده قانون باشد .
عموری تصریح کرد: بر همین اساس اغلب اعضای کارگروه تامین اجتماعی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اعتقاد دارند قانون مشاغل سخت و زیان آور دارای ایرادات ماهوی است و در حد توان باید آیین نامه آن اصلاح شود.
دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان، ادامه داد: بهتر است نتیجه بررسی ها از طریق کمیسیون های فنی دستگاه های مرتبط و همچنین از نمایندگان مجلس پیگیری شود تا زمینه لازم برای رضایت کارگران و کارفرمایان با اجرای این قانون را شاهد باشیم.
وی تغییر آئین نامه اجرایی این قانون را در صلاحیت هیئت وزیران بیان کرد و گفت: بر همین اساس همه اتاق های شهرستان های سراسر کشور در حال بررسی و ارائه راهکارها برای تغییرات اصلاحی مشاغل سخت و زیان آور هستند تا جمع بندی خود را جهت انعکاس به دولت ارائه کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی اهواز خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام اداره کل تامین اجتماعی استان، خوزستان و ۵ استان دیگر مشمول قانون بازنشستگی مناطق گرمسیری می شدند که بر همین اساس می توان گفت فرسایش جسمی کارگر که در کارگاه ایجاد می شود تنها ناشی از کار در کارگاه نیست ، بلکه بدی آب و هوا نیز کارگر خوزستانی را تحت تاثیر قرار می دهد .
عموری تصریح کرد: به همین دلیل در ارائه پیشنهادات باید از دولت خواست تا با پرداخت بخشی از سهم کارفرما و کارگر توجه بیشتری نسبت به این موضوع در استان خوزستان صورت بگیرد.
گفتنی است، بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی ۱۱۰شغل سخت و زیان آور در قالب سیزده گروه شغلی شناسایی شده که مشمول قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان ‌آور هستند.