همزمان با دومین روز کاری دهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان نخستین دستگاه شبیه ساز قابل حمل (پرتابل) کنترل فوران چاه های نفت (Well Control Simulator) ساخت داخل با حضور مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران، جمعی از معاونان و مدیران ارشد این شرکت و نمایندگان رسانه های جمعی و تعدادی از شرکت کنندگان در نمایشگاه رونمایی شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران در مراسم رونمایی از این تجهیز، مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت و رئیس پژوهش و فناوری ساخت این مدیریت و سرپرست واحد آموزش حفاری اداره آموزش و تجهیزات نیروی انسانی شرکت در خصوص قابلیت این دستگاه توضیح دادند .

در این مراسم مهندس سید عبدالله موسوی با تقدیر از متخصصان و کارشناسان شرکت در توجه به ساخت داخل و استفاده از ظرفیت های مراکز علمی و پژوهشی ساخت این تجهیز را بسیار با اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد: پروسه بومی سازی قطعات و تجهیزات کاربردی در صنعت حفاری با شتابی مضاعف دنبال شود .

در این ارتباط سرپرست آموزش حفاری اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت گفت: یکی از حوادث در حین کار حفاری فوران چاه می‌باشد که در یکصد سال گذشته به دفعات در میادین مختلف خشکی و دریایی کشورهای نفتخیز جهان بوقوع پیوسته است .

مهندس سید محمد حسین جزایری افزود: عوامل اصلــی فــوران در سه مقولــه نداشتن اطلاعات کافی از مخزن، خطای انســانی و عــدم عملکــرد مناســب تجهیــزات قابــل بررســی می باشد .

وی اظهار کرد: هنگامی که یک چاه فوران می‌کند علاوه بر خطرات جانی برای کارکنان مستقر در منطقه عملیاتی، آلودگی‌ های زیست محیطی و ضرر و زیان های مالی در پی خواهد داشت. بنابر این برای پیشگیری از بروز این خسارات می بایست با به کارگیری تدابیر مناسب از خارج شدن چاه از کنترل جلوگیری به عمل آورد .

جزایری گفت: در این خصوص آموزش نیروی انسانی و به کارگیری فناوری های مرتبط در عملیات حفاری چاه های نفت و گاز از اهمیت بسزایی برخوردار است و یکی از تجهیزات کاربردی در آموزش منابع انسانی متخصص و کار آمد استفاده از دستگاه‌ های شبیه ‌ساز کنترل فوران برای آموزش کار آموزان و نیروهای عملیات حفاری است .

سرپرست آموزش حفاری اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت افزود: لزوم استفاده از دستگاه‌ های شبیه ‌ساز حفاری به دلیل ایجاد محیطی مجازی و هزینه کم جهت آموزش کارآموزان و متخصصان رشته حفاری بر کسی پوشیده نیست زیرا در شرایط واقعی عملیاتی جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد و کوچکترین اشتباه در تشخیص، تصمیم گیری و عملکرد مناسب، موجب فوران چاه و آسیب های جانی و مالی جدی می‌شود .

وی خاطر نشان کرد: اهمیت این بحث تا جایی است که به این منظور استانداردهای خاصی در جهان توسط انجمن های حفاران تدوین و اجرا شده که یکی از این شاخص های گذراندن دوره های آموزشی بین المللی کنترل فوران (IWCF) می باشد .

جزایری گفت: براساس استاندارد IWCF تمام افرادی که در عملیات حفاری نقش کلیدی دارند باید هر دو سال یک بار با استفاده از دستگاه شبیه‌ ساز آموزش ببینند و تمرین کنترل فوران انجام دهند. در همین ارتباط دانشجویان مهندسی نفت و حفاری نیز که امکان تجربه واقعی بسیاری از رخدادهای فوران چاه‌ ها را ندارند می‌ توانند از طریق کار با این دستگاه، آموزش‌ های لازم را فراگیرند .

سرپرست آموزش حفاری اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ادامه داد: آموزش پیشگیری از حوادث احتمالی و ریسک های عملیاتی، بهبود هماهنگی، نظم عملیات و ایمنی، آموزش جهت پیشگیری از بروز خسارات زیست محیطی، عملکرد مطلوب و حرفه ای کارکنان و مدیریت و انتقال دانش را مزایای استفاده از دستگاه شبیه ساز عنوان کرد .

وی افزود: با توجه بــه تخصصــی بودن مبحــث کنترل فوران و هزینه های بالای شبیه سازهای خارجی و لزوم آموزش تخصصی به کارکنان عملیاتی، ضرورت بومی سازی شبیه ساز کنترل فوران در داخل کشــور بیش از پیــش احساس می‌ شد و لذا موضوع ساخت این تجهیز به دنبال پیگیری اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی در دستور کار مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران قرار گرفت .

جزایری اظهار کرد: پروسه اجرای این پروژه شامل شناخت سیستم شبیه ساز حفاری و نیازمندی ها و الگوریتم آن، طراحی نرم افزار و سخت افزار شبیه ساز حفاری، ساخت نرم افزار، ارتقای سخت افزار سیستم موجود و ایجاد ارتباط با نرم افزار و ساخت سخت افزار شبیه ساز قابل حمل بود که با کمک تیم کاری متشکل از اساتید و دانش آموختگان دانشگاه شهید چمران و چند دانشگاه دیگر و همچنین تعدادی از متخصصان مجرب شرکت با ۱۰ درصد قیمت یک دستگاه شبیه ساز خارجی تحقق یافت .