استاندار خوزستان گفت: مدیریت بحران در کشور یا حتی در استانی مانند خوزستان با این همه حوادث نباید بر مبنای تصمیم های ابتکاری ولحظه ای باشد بلکه ضرورت دارد برای مدیریت بحرانها سیستم مدیریتی داشته باشیم که در حال حاضر آن طور که باید و شاید نداریم.

غلامرضا شریعتی روز دوشنبه در آئین آغازین کارگاه آموزشی سه روزه مدیریت جامع سوانح و بلایای با موضوع سیل و زلزله در استان خوزستان اظهار داشت: دراین دو بحران با وجود اینکه برای اتخاذ تصمیمات کارشناسی و درست تلاش زیادی شد اما بازهم لازم بود از قبل سیستمی برای مدیریت بحرانهای استان تعریف شود چرا که گذشته از اقدامات ابتکاری در مدیریت و کنترل بحران، نبود فلوچارت (روندنما) یک ضعف مشهود در سیاست گذاری استان بود.

وی افزود: فلوچارت (روندنما) در مقابله با بحرانی مانند سیل یا زلزله نشان می دهد چه روندی را باید در بحران‌ها طی کرد به همین دلیل وجود آن خطا را در کارها کم‌تر می کند.

استاندار خوزستان بر شکل گیری و ایجاد فلوچارت در شرایط مختلف در استان تاکید کرد و گفت: استان خوزستان می‌تواند در این زمینه در کشور پیشرو و الگو باشد.

شریعتی با اشاره به تأثیر برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تمرینی در حوزه مدیریت بحران توضیح داد: در این کارگاه‌ها باید روش‌های علمی و تجارب اساتید مختلف استانی و کشوری وبین المللی گردآوری و ارایه شود تا منتهی به فلوچارت های عمل در بحرانهای مختلف شود و بر مبنای آن بدانیم در بحرانی مانند زلزله در ریشترهای مختلف و نقاط مختلف هر دستگاهی چه وظایفی باید انجام بدهد و چه روندی را طی کند.

وی با اشاره به سیلاب اخیر و روش‌های کنترل و مدیریت آن خطاب به اعضای شورای مدیریت بحران استان و شهرستان گفت: کنترل و مدیریت بحران سیلاب عظیم در خوزستان آن هم بدون تلفات جانی، با حداقل خسارت ممکن در عین پایدار نگه داشتن سدهای استان کار کوچکی نبود و نشان از اهتمام و توجه مدیران و فرماندارن استان و تدبیر خوب مدیران داشت.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مدیریت سیلاب در استان منطقه به منطقه انجام شد، بیان کرد: یکی از نقاط قوت در مدیریت این بحران، وجود مدیریت غیرمتمرکز در کنار فرماندهی متمرکز بود، چراکه شرایط در مدیریت بحران با مدیریت متمرکز با توجه به مشکلات فراوان و مختلف در بسیاری از شهرستان‌ها امکان پذیر نبود برای همین به فرمانداران و مدیران متولی دستگاه‌های اجرایی تفویض اختیار شد به طوری که در لحظه تصمیم گیری کرده و آن را عملیاتی می‌کردند.

وی با اشاره روند تصمیم سازی و تصمیم گیری در سیل اخیر بیان کرد: یکی از شیوه‌هایی که در بحران سیل انجام داده ایم این بود که برخی کارهای به صورت ابتکاری با توجه به شرایط موجود تصمیم گیری می‌شد بدین صورت که با گروه‌های مختلف مدیران و مشاوران و کارشناسان دانشگاهی کارگروه‌هایی تشکیل می‌دادیم اطلاعات جمع آوری و تصمیم گیری انجام می‌شد.

پیشگیری؛ شاه کلید مقابله با بحران‌های استان

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان وجود ۳۳ درصد آب‌های جاری کشور در خوزستان، ۹ سد بزرگ، بنادر مختلف، تولید انرژی از نفت و گاز و سایر میعانات، پتروشیمی ها و صنایع بزرگ را از جمله ظرفیت‌های خوزستان برشمرد و گفت: ظرفیتهای خوزستان معادل یک کشور است لذا می‌طلبد تا کسانی که در این استان مسئولیت دارند خودشان را برای مقابله با بحران‌های بزرگ آماده کنند که شاه کلید مقابله با بحران‌ها در خوزستان پیشگیری است.

کیامرث حاجی زاده با بیان اینکه استان خوزستان در سه سال اخیر در وضعیت بحرانی مدیریت شده بیان کرد: این دستاورد تنها مربوط به این دولت و دولت گذشته نیست، درعین حال مشکلات زیرساختی استان نیز حاصل امروز و دیروز نیست، معضلات زیست محیطی کنونی ما یک شبه پدیدار نشده بلکه آثار تصمیمات غلط زیست محیطی چند دهه قبل در رابطه با طبیعت است.

وی نبود زیرساخت‌های مطمئن، تغییر سریع شرایط اقلیمی و سوءتدبیر برخی مدیران گذشته و حال را از جمله عوامل بروز برخی بحران‌های خوزستان دانست و تصریح کرد: پیوستهای زیست محیطی در بسیاری از پروژه‌های ملی و منطقه‌ای یا اجرایی نشده یا ناقص بوده؛ به عنوان مثال در سالهای گذشته ۲ حوضچه تالاب هورالعظیم را برای استخراج نفت خشک کردند این در حالی است که امروز از اعماق دریا نیز نفت استخراج می‌شود، در حوزه تأمین حق آبه تالاب‌ها، لایروبی و رعایت حریم رودخانه‌ها، ودر حوزه سدسازی قصور شده، صنعت نیشکر استان با وجود مزایای بسیاری که برای استان داشته اما سیفون‌های آن برای دفع زهاب ایجاد نشده و الان مشکل آفرین شده اند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به بحران‌های مختلف استان از جمله آتش سوزی در منابع طبیعی توضیح داد: خطوط لوله نفت و گاز در استان خوزستان عمر بالایی دارند و عمر برخی از آنها به ۷۰ تا ۸۰ سال می‌رسد در حالی در سالهای گذشته در کارگروه های ویژه این موضوع را مصوب کرده ایم که باید شرکت‌های خطوط لوله حریم لوله‌ها را مشخص و اقدام به ایجاد ایستگاه‌های اطفای حریق ویژه این خطوط کنند اما مجموعه نفت اقدامی دراین زمینه نمی کند.

وی افزود: با توجه به وضعیت خطوط لوله‌های نفت و گاز می‌توان پیش بینی کرد که بحران آینده خوزستان، بحران انفجار خطوط لوله است که در حال حاضر یک بحران نهفته به نظر می‌رسد البته طی سالهای گذشته هر از گاهی با این بحران رو به رو شده ایم که در آخرین مورد آن در اسفند ۹۷ انفجار لوله گاز در برومی اهواز موجب مرگ دلخراش پنج نفر شد.