زینب صالحی- کارونی ها: تابستان همیشه از راه نرسیده گرمای غیر قابل تحملش رابرای خوزستانی ها ارمغان می آورد تا در خرداد و تیر دمای نزدیک به ۵۰ و حتی بالاتر از ۵۵ درجه در شهرهای جنوبی زندگی را مختل کند، گرمایی که طاقت فرساست و همین باعث شده که شهر‌های جنوبی شهر شب خوانده شوند چرا که تازه بعد از غروب خورشید و از ۹ شب به بعد مردم برای خرید یا دید و بازدید به خیابان می‌آیند در حالی که در همین ساعت‌ها هم هنوز هرم گرما از کف خیابان‌ها احساس می‌شود.

تعطیلی اداره‌ها، کاهش وقت مفید شهروندان، کاهش ساعت کاری اداره‌ها و سرگردانی مردم، ضرر و زیان کاسبان بازار و مواردی از این دست ازجمله مشکلات روز‌های گرم سال در شهر‌های جنوبی هستند که شاید تا کنون راهکاری برای آنها اندیشیده نشده است.
ناسا در روز ۲۲تیرماه با انتشار تصویری گرمترین نقاط کره زمین را معرفی کرد که اهواز در جنوب ایران با ثبت دمای ۴۶.۵ درجه سانتیگراد بالای صفر تا کنون گرم‌ترین نقطه کره زمین بوده است. علی رغم این شرایط دمایی مردم در اهواز مجبور هستند به زندگی روزمره خود ادامه دهند. براساس اعلام سازمان هواشناسی روند افزایش دما در اهواز همچنان افزایشی است. با توجه به روند افزایشی دما، ادارات و دستگاه‌های اجرایی کلیه شهرستان‌های استان خوزستان سه‌شنبه ۲۸ تیرماه به علت وقوع دمای ۵۰ درجه و بالاتر تعطیل اعلام شد.
مریم لطیفی از شهروندان خوزستانی با بیان اینکه اهواز شرایط، امکانات و زیرساخت‌های یک کلانشهر را ندارد می‌گوید: وقتی دما از ۴۸ و ۴۹ درجه بالاتر می‌رود، عملا امکان تردد در شهر را نداریم و زندگی فلج می‌شود درحالیکه با اقدامات بسیاری می توان تبعات این گرمای زیاد را کاهش داد ازجمله توسعه فضای سبز اما متاسفانه نه تنها فضای سبز در این شهر توسعه داده نشده بلکه خیابان ها حتی یک سایبان هم ندارند که درگرما به سایه آنها پناه ببریم .
او همچنین تأکید می‌کند با وجود اینکه کشور‌های عربی با همین درجه دما در اغلب خیابان‌ها و مراکز خرید سایه‌بان و امکانات دارند، خیابان نادری در مرکز کلانشهر اهواز حتی یک سایه‌بان هم ندارد.این شرایط تازه در مرکز استان و کلانشهر اهواز است. تصور کنید وقتی این شهر چنین مشکلاتی دارد بقیه شهر‌ها ازجمله خرمشهر، آبادان یا شوش چه وضعیتی دارند.
مستهلک بودن ناوگان اتوبوسرانی و مجهز نبودن اتوبوس‌ها به سیستم سرمایشی در کلانشهر اهواز با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر یکی از مشکلات مردم اهواز در این روزهای سوزان خوزستان است.
امیری نیز از شهروندان خوزستانی می گوید: درحالی که دما در این روزها به بالای ۵۱ درجه رسیده است امثال من که ماشین کولردار نداریم مجبور هستیم با اتوبوس تردد کنیم و متأسفانه هیچ‌کدام از اتوبوس‌هایی که در مسیر من وجود دارند سیستم سرمایشی ندارند.در سال‌های گذشته برخی از ایستگاه‌هایی که در مرکز شهر قرار داشت به اصطلاح مکانیزه بود و لااقل برای دقایقی می‌توانستی با ایستادن داخل آن خنک شوی ولی آن را هم برچیده‌اند.
با وجود تمام این مشکلات و معضلات که زندگی را در خوزستان سخت کرده وضعیت برق خانه ها و خاموشی های مکرر هم مزید بر علت شده است به طوری که روز گذشته برق تعدادی از مشترکان برق در شهر‌های مختلف استان خوزستان از جمله دزفول، شوشتر، حمیدیه، سوسنگرد و خرمشهر آن‌هم در دمای بالای ۵۰ درجه قطع شد و گلایه خوزستانی‌ها را به‌دنبال داشت.
«کیومرث زمانی» معاون برنامه‌ریزی و سخنگوی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در این باره می گوید ترانس‌ها و تجهیزات موجود ما برای دمای حدود ۵۰ درجه طراحی شده و روز سه‌شنبه دما در برخی شهر‌های خوزستان به حدود ۵۴ درجه رسید و رکورد تاریخی مصرف برق منطقه‌ای خوزستان با ثبت اوج مصرف ۸ هزار و ۸۰۶ مگاوات‌ زده شد.
در چنین حالتی سیستم‌های ما روی هشدار دمایی رفت و دستگاه‌ها نمی‌توانستند از ۱۰۰درصد ظرفیت استفاده کنند و متأسفانه در حد یک درصد خاموشی داشتیم.
وی تصریح کرد: روز چهارشنبه علاوه‌ بر قطع برق ۳۸۶ اداره پس از ساعت اداری، برق صنایع بزرگ و شهرک‌‌های صنعتی را هم قطع کردیم تا مشکلی در پایداری شبکه نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: به هر جهت تغییرات اقلیمی ضرورت ظرفیت‌سازی تجهیزات برق خوزستان را دوچندان کرده و ما باید با اختصاص بودجه لازم اقدام به تقویت شبکه کنیم و تجهیزات برای دمای بالاتر از ۵۱ درجه را تدارک ببینیم.
حبیب حیبر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم می گوید: گرمای بالای ۵۱ درجه ۲۷ نفر از خوزستانی‌ها را به‌دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان کرد. وی افزود: البته با اقدام فوری کادر درمانی در اورژانس‌ بیمارستان‌های خوزستان تمام مراجعه‌کنندگان به‌صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.
وی از مردم خوزستان خواست تا جایی‌ که ممکن است از منزل خارج نشوند و در صورت مشاهده علائم گرمازدگی هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.
در همین راستا مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی افزایش رطوبت و شرجی و وقوع مه در استان خبر داد.
محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان‌دهنده وقوع دماهای ۴۹ درجه و بالاتر تا روز چهارشنبه است. تشدید جریانات جنوبی و مرطوب تا روز شنبه نیز به تناوب سبب افزایش رطوبت و شرجی و بعضا مه رقیق به ویژه در نوار ساحلی، مناطق جنوبی و مرکزی خواهد شد.
وی افزود: در این ایام در قسمت‌های شمال شرق و شرق وزش بادهای متوسط و تندبادهای لحظه‌ای و در روز پنجشنبه و جمعه نیز با توجه به ضرایب بالای ناپایداری احتمال وقوع رگبارهای پراکنده در برخی مناطق به ویژه ارتفاعات استان دور از انتظار نیست.
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته شوش با ۵۲.۱ و ایذه با ۲۴.۹ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط استان خوزستان گزارش شده‌اند. در این مدت تغییرات دمای اهواز بین ۴۹.۸ و ۳۱.۳ درجه سانتیگراد در نوسان بوده است.