مراسم تقدیر از مسئولان ایمنی و بهداشت کار با حضور هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان ایمنی و بهداشت کار اهواز در هتل نیشکر این شهر برگزار شد.

به گزارش خوزستان کارونی ها، محمد همایی فر شامگاه شنبه در مراسم نکوداشت روز ایمنی و آتش نشانی اظهار کرد: در این مراسم به رسم نکوداشت از فعالان حوزه ایمنی و بهداشت که کار پرچالشی دارند، تقدیر و تشکر می کنیم.

وی با اشاره به اینکه معمولا این چالش ها باعث می شود که تحمل محیط کار برای آنها سخت باشد، خطاب به آتش نشانان و فعالان ایمنی محیط و بهداشت گفت: به عنوان متولیان انجمن صنفی وظیفه خود می دانستیم که این گردهمایی را برگزار و بابت احساس مسئولیت، تلاش هایی که دیده نمی شود و زحمات شما قدردانی کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان ایمنی و بهداشت کار اهوازتصریح کرد: در این جلسه از افرادی که در طول سال فعالیت های خود را به اداره کار منعکس و جزو فعالان این عرصه بودند، تقدیر و تشکر می کنیم.

همایی فر ادامه داد: از بین افراد معرفی شده بعد از ارزیابی تعدادی را برای تقدیر انتخاب کردیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر قوانین شفاف تر و دغدغه ها نیز از حیث تأیید صلاحیت مسئولان ایمنی مستقر در کارگاه ها نیز افزایش پیدا کرده تا هر روز کمتر از گذشته شاهد بروز حوادث ناگوار در محیط کار باشیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان ایمنی و بهداشت کار اهوازاضافه کرد: در سال های اخیر رشته های دانشگاهی مرتبط با ایمنی محیط کار فعال شده تا همکاران دانش اموخته به عنوان یک بازرس در کنار بازرسان اداره کار فعالیت کنند.

همایی فر یادآور شد: به عنوان انجمن صنفی ایمنی و بهداشت کار اهواز دغدغه احراز صلاحیت مسئولان ایمنی در شهرستان ها را داشتیم و بر همان مبنا به دنبال بهره گیری از سامانه مربوطه در این راستا بودیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مسئولان ایمنی و بهداشت کار اهواز در پایان گفت: سامانه احراز و تایید صلاحیت مسئولان ایمنی به منظور تسهیل امور ثبت نام متقاضیان طراحی و آغاز به کار کرده تا به لحاظ کیفی وضعیت موجود بهبود و نتایج آن را در حوزه سلامت و کاهش حوادث کار شاهد باشیم.
[۱۰:۵۹، ۳۰/۹/۲۰۱۸] خ کریمی مهر: رئیس اداره بازرسی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

بروز عمده حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی

رئیس اداره بازرسی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: بخش عمده ای از حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی است که نیمی از آنها منجر به مرگ کارگران می شود.

به گزارش خوزستان سرافراز، احمد سلامات شامگاه شنبه در مراسم نکوداشت روز ایمنی و آتش نشانی اظهار کرد: موضوع استقرار مسئولان ایمنی چندین سال مغفول ماند و این مسئولان ایمنی که در کارگاه ها فعالیت داشتند، تشکل و انجمن خاصی نداشتند تا اینکه آیین نامه هایی تدوین و تشکل مسئولان ایمنی و بهداشت ایجاد و در خوزستان از سال 95-94 شروع به کار کرده و از ابتدای کار افرادی پای کار آمدند.

وی با اشاره به اینکه در سیستم های پیمانکاری هیچ پیش بینی در خصوص رعایت ایمنی نشده افزود: با تشکیل این انجمن ایمنی برای ادامه حیات و قوت گرفتن آن یک سری کارها به او واگذار شد و اولین مورد بحث صلاحیت ایمنی پیمانکاران بود.

رئیس اداره بازرسی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: افراد باتجربه باید وارد فعالیت های مسئولان ایمنی کارگاه ها شوند؛ خوشبختانه این بحث مسئولان ایمنی به تدریج در کارگاه ها فرهنگ سازی و افراد دارای صلاحیت در این رده شغلی مستقر می شوند.

سلامات بیان کرد: خوزستان با ظرفیت های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نیشکر، کشاورزی و منابع آبی با توجه به محدودیت تعداد بازرس ها وجود این مسئولان ایمنی الزامی است.

وی با اشاره به اینکه مشکل عمده در کارگاه های ساختمانی است، انتقاد کرد: بخش عمده ای از حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی است که نیمی از آنها منجر به مرگ کارگران می شود.

رئیس اداره بازرسی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اضافه کرد: در این بخش برای بکارگیری مسئولان ایمنی در کارگاه های ساختمانی یک سری آیین نامه هایی در حال شکل گیری است.

سلامات در پایان انتقاد کرد: متأسفانه فرهنگ سازی بین مدیران ضعیف است و بسیاری از مدیران ایمنی را به عنوان مزاحم می بینند.