حمیدرضا فلاح گفت : در استان خوزستان مبادلات تجاری به ارزش ۱۷/۲ میلیارد دلار انجام شده که ۱۵/۵ درصد از مبادلات کل کشور است .

به گزارش پایگاه خبری کارونی ها به نقل از روابط عمومی اداره کل صنعت،معدن و تجارت استان خوزستان ؛ حمیدرضا فلاح در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شهرنوشت با اشاره به رویکرد مثبت دولت و شخص رییس جمهور نسبت به صنایع و رونق اقتصادی و مبادلات تجاری اظهار کرد: در یکسال گذشته با برنامه ریزی مدون ، اصولی و منظم توانستیم در استان خوزستان مبادلات تجاری به مبلغ ۱۷/۲ میلیارد دلار دست پیدا کنیم که ۱۵/۵ درصد از مبادلات کل کشور است .

وی افزود: در بحث صادرات سهم استان خوزستان از صادرات کل کشور ۱۳/۵ درصد بوده و در بخش واردات نیز ۱۶ درصد از کل واردات کشور به خوزستان اختصاص یافته است .

آمار صادرات و واردات استان خوزستان در سال ۱۴۰۱ نسبت به مشابه سال گذشته

مدیرکل صنعت معدن تجارت خوزستان با اشاره به صادرات و واردات کالاهای غیر نفتی در سال ۱۴۰۱ در استان ،گفت : جمعاً به وزن ۱۷/۵ میلیون تُن و به ارزش ۶/۵ میلیارد دلار صادرات کالاهای غیر نفتی داشته ایم که نسبت به مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۷ درصد افزایش صادرات داشته ایم .

فلاح ادامه داد: در بخش واردات کالاهای غیر نفتی نیز ۱۸میلیون تن واردات به ارزش ۱۰/۷ میلیارد بوده از نظر وزنی ۱۲ درصد کاهش نسبت به مشابه سال گذشته است .

وی با اشاره به صادرات به کشور عراق بیان کرد ؛ آمار صادرات استان خوزستان به کشور عراق به وزن ۴/۸ میلیون تن و به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار می باشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین صادرات به عراق از ۴ نقطه مرزی استان بوده ، ادامه داد: صادرات ما از مرز شلمچه به ارزش ۲۹۵ میلیون دلار بوده و سپس منطقه ویژه به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار و مرز چزابه ۱۲۶/۵ میلیون دلار و همچنین خرمشهر ۹۹ میلیون دلار می باشد .

آمار صادرات استان خوزستان نسبت به تفکیک گمرکات

مدیرکل سازمان صمت خوزستان، آمار صادرات استان را تفکیک گمرکات نسبت به ارزش ارزی آنها اینگونه بیان کرد: منطقه ویژه پتروشیمی : ۳/۱ میلیارد دلار- بندر امام : ۲/۷ میلیارد دلار – شادگان ۸/۷ میلیون دلار – چزابه ۱۳۶ میلیون دلار – شلمچه ۳۹۵ میلیون تومان – خرمشهر ۱۳۹ میلیون دلار – آبادان ۶۶ میلیون دلار – اهواز ۲۱میلیون دلار – دزفول ۱۲میلیون دلار – چویبده ۸/۵ میلیون دلار -اروند کنار ۸/۵ میلیون دلار و در نهایت ،سجافی با ۴ هزار دلار بوده است .

فلاح با اشاره به آمار واردات در استان بیان کرد : بیشترین آمار واردات از بندر امام به ارزش ۱۰ میلیارد دلار بوده و و سپس خرمشهر با ۶۲۰ میلیون دلار ،اهپاز ۴۳ میلیون دلار و در نهایت آبادان ۳۷ میلیون دلار بوده است.

این مقام مسئول با اشاره عمده کالاهای صادراتی استان گفت : کالاهایی همچون میلگرد ، تجهیزات نیروگاهی ، کلینگر ، ریفورمیت ، متیل ، انواع میوه ، تره بار و صیفی جات شما خوزستان ، هیدروکربن های سبک و سنگین ، پلی وینیل کلراید ، انواع پلیمرها و پلی اتیلن های سبک و سنگین مانند ؛ پلی اتیلن و پروپیلن ، ماهی ، بلیت و اسلب ، تیرآهن ،کلر و سایر میعانات گازی نام برد .

وی افزود : بیشترین صادرات این کالاها از گمرک های بندر امام خمینی (ره) به ارزش ۵/۸ میلیارد دلار – بندر خرمشهر ۵۳۴ میلیون دلار – گمرک اهواز ۱۷۰ میلیون دلار و آبادان ۸۳ میلیون دلار بوده که میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی ۳۷۱ دلار و ارزش هر تن کالای وارداتی نیز ۵۹۴ دلار می باشد .

مدیرکل صنعت معدن تجارت خوزستان با بیان اینکه میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی به عراق ۱۶۷ دلار بوده ، تاکید کرد : از آمارهای ارائه شده می توان پی برد که کالاهای وارداتی نسبت به کالاهای صادراتی از ارزش افزوده بیشتری برخوردار است و کالاهای صادراتی به کشور عراق نیز نسبت به سایر کالاهای صادراتی استان از ارزش افزوده کمتری برخوردار هستند .

وی گفت : بیشترین واردات استان شامل ؛ جو ، ذرت ، گندم ، کنجاله ، سویا ، روغن آفتابگردان و خوراک دام است .

فلاح در پایان گفت. : با برنامه ریزی هایی که طی این چند ماه گذشته انجام داده ایم قطعاً در سنوات بعدی شاهد رشد صادرات و کاهش واردات در استان خوزستان خواهیم بود که کمک شایانی به افزایش تولیدات داخلی و همچنین با ارز آوری بیشتر و رونق اقتصادی شاهد مهار تورم در استان و کشور خواهیم بود .