حراست با وظیفه خطیر صیانت از منابع انسانی، تاسیسات و امکانات صنعت نفت، نقش مهمی درایجاد بستر مناسب برای کار و تحقق اهداف سازمان دارد. از این روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان در گفتگویی با مهندس مصطفی سواری ریاست حراست این شرکت، نگاهی نزدیک تر به این رکن مهم سازمانی داشته و طی آن به تشریح فعالیت ها و اهداف این واحد پرداخته شد.

حراست با وظیفه خطیر صیانت از منابع انسانی، تاسیسات و امکانات صنعت نفت، نقش مهمی درایجاد بستر مناسب برای کار و تحقق اهداف سازمان دارد. از این روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان در گفتگویی با مهندس مصطفی سواری ریاست حراست این شرکت، نگاهی نزدیک تر به این رکن مهم سازمانی داشته و طی آن به تشریح فعالیت ها و اهداف این واحد پرداخته شد.
با سلام در ابتدا معرفی کوتاهی از خود برای مخاطبین داشته باشید؟
بنده مصطفی سواری با کارشناسی امنیت اطلاعات و کارشناسی ارشد مدیریت کسب کار، از سال ۸۴ در وزارت نفت مشغول به خدمت هستم، اولین انتصاب بنده در سال ۹۷ به شکل مامور به خدمت به عنوان مدیرحراست دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و سرپرستی واحد امور بین الملل این دانشگاه به مدت دو سال بود، پس از آن نیز دو سال در شرکت پترو پارس به ریاست حراست آزادگان جنوبی منصوب بودم، و از تیر ماه ۱۴۰۱ در شرکت نفت و گاز اروندان مسئولیت حراست این شرکت را بر عهده دارم.

در مدیریت مجموعه حراست چه سبک، نگاه و رویکردهایی را در پیش گرفتید؟
اعتقادم بر این است که حراست باید به شکلی عمل کند که مأمن همه اقشار و ذینفعان سازمان قرار گیرد، لکن در هنگام شروع بکار ما نگاه به حراست نگاهی صرفاً امنیتی بود و افراد جرائت و جسارت مطرح کردن مشکلات خود به حراست را نداشتند، این مشکلات و کلایه ها عمدتاً بیرون از سازمان مطرح می شد که ضمن ایجاد حاشیه، در فرایند پیگیری درست خود نیز قرار نمی گرفتند، از این رو، رویکرد حراست اجتماعی را مطرح و پیاده کردیم، این جهت گیری باعث شد همه بدنه شرکت اعم از کارکنان و مدیریت ها، و معارضین و جوامع محلی با حراست ایجاد گفتگو کنند و حراست را واسط حل مشکلات خود قرار دهند.
در این راستا میز خدمت و تکریم ارباب رجوع به شکل منظم در روزهای سه شنبه در ستاد حراست خرمشهر برنامه ریزی و اجرا کردیم و موضوعات مختلفی همچون اشتغال، تعارضات درون سازمانی کارکنان، معارضین مختلف خارج شرکت و چالش های پیمانکاران طرف قرارداد از این طریق مطرح و پیگیری شد. در مجموع بر اساس این جلسات و رصد های انجام شده ۵۸ مورد چالش شناسایی گردید، که ظرف یکسال گذشته همه این موارد که خارج از اختیارات نبودند شامل ۴۵ مورد، رفع و حل شدند.
در حوزه حفاظت پرسنلی نیز همواره به جای مچگیری، صیانت، راهنمایی و پیشگیری رویکرد مد نظر بوده، و فردی که دچار خطا شود، طی مراحل مختلفی مورد تذکر و هدایت به اصلاح قرار می گیرد، و در صورت عدم جبران و تغییر رویه، اقدامات قانونی دنبال می شود، که در این مدت با مجموعه اقدامات خوبی که در این حوزه انجام گرفته، پیشگیری از خیلی مفسده ها در سازمان با حفظ آبرو و حریم خصوصی اشخاص صورت پذیرفته.

در مدیریت امور حراست با چه چالش ها و موضوعاتی مواجه بودید؟
از ابتدای شروع به کار در این سمت با بررسی کلی شرایط و بازدید مناطق و ستاد، معضلات و کمبودها شناسایی شد، که اهم آنها این بود که امور حراست در چهارچوب ساختار اداره نمی شد، و با فرد محوری ساختار حراست روی کاغذ باقی مانده و عملا پیاده نشده بود، بطوری که بعضاً یک نفر کار چند معاونت را انجام می داد.
در ابتدای امر حل این معضل در اولویت قرار گرفت و با ایجاد معاونت ها و شناسایی افراد مناسب و تفویض اختیار به آنها و تفکیک دفاتر اقدام به اصلاح ساختار و احیا معاونت های مغفول باقی مانده شد. بطور کلی ساختار حراست ۷ معاونت را شامل می شود، که عبارتند از: معاونت های عملیات فیزیکی، نظارت برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد، حفاظت پرسنلی، حفاظت الکترونیک، حفاظت فناوری اطلاعات و اسناد و مدارک حراست و معاونت امور اداری، پشتیبانی و آموزش، که واحد های مختلف مربوطه خود را نیز دارند.
چالش دیگری که در حراست احساس می شد این بود که به جایی اینکه همه متاثر از فرهنگ سازمانی باشند، فرهنگ بومی و محلی بر فرهنگ سازمانی غلبه کرده بود، که ریشه آن را پایین بودن سطح تحصیلات کارکنان ارزیابی کردیم، بطوری که تعداد افراد فاقد دیپلم درصد غیر قابل قبولی را شامل می شوند. در راستای رفع این مشکل راهکارهای مختلفی پیاده کردیم ماننده مکانیزم افزایش سقف اضافه به شکل تشویقی ویژه کارکنانی که اقدام به ادامه تحصیل خود دهند.
به صفر رساندن افراد فاقد دیپلم و به ۵۰ درصد رسیدن دارای تحصیلات دانشگاهی را هدفگذاری کرده ایم.
در همین راستا دوره های آموزشی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۰۰ درصدی داشته و امسال نیز با آموزش همه نیروها هیچ نیروی آموزش ندیده نخواهیم داشت، و همه نگهبان ها دوره های حفاظت فیزیکی سطح ۱، سطح ۲ و تکریم ارباب رجوع و معاونت ها نیز دوره های آموزشی تخصصی حوزه خود را می بینند، تا در نهایت یک حراست خبره با کارشناسان مجرب و متخصص داشته باشیم.
در کنار آن با ایجاد واحد تربیت بدنی حراست و تخصیص سالن، دوره های ورزشی خوبی مد نظر گرفتیم مانند دوره های رزمی، شنا و… ، همچنین با واحد فرهنگی حراست نیز برنامه های خوبی مانند فعالیت های جهادی در اربعین، فعالیت ها و مسابقات قرآنی و شرکت در گرامیداشت مناسبت های ملی و مذهبی به شکل خوب و منسجمی دنبال شد.

مهم ترین اقدام و دستاورد حاصل شما در دوران تصدی امور حراست را چه چیزی ارزیابی می کنید؟
از مجموع کارهای انجام شده، ارتقاء شأن نیروی های حراست را مهمترین دستاوردی میدانم که محقق شده، حراست با قریب ۱۶۰۰ نیرو نزدیک نیمی از نیروی انسانی شرکت نفت و گاز اروندان را تشکیل داده و به عنوان یکی از ارکان این شرکت، کارکنان آن شرایط و جایگاه مساعدی نداشتند. ما با بهبود شرایط رفاهی و تجهیز نیروها به ارتقا جایگاه کارکنان خود پرداختیم.
این اقدامات کارهایی بود مانند: جایگزین کردن و بالابردن کیفیت لباس کارکنان با بالاترین کیفیت لباس موجود در کشور، تامین کت و شلوار تشریفات ویژه نیروهای حراست دفاتر ستادی، تهیه لباس واکنش سریع جهت شرایط بحرانی که از اوایل شهریور ما اجرایی می شود، حل مشکلات ترابری کارکنان با افزایش بی سابقه ۶۰ درصدی ناوگان خودرویی حراست و مرتفع شدن مشکلات در این حوزه، رفع مشکلات سرویس ایاب و ذهاب که بعضا نیروها از تاکسی شخصی استفاده می کردن، افزایش دیزل جنراتورها، رفع مشکل آنتن دهی بیسیم در برخی نواحی عملیاتی، تجهیز همه پست ها به کانکس، بهبود شرایط تامین غذا، آب و یخ رسانی، افزایش سقف اضافه کاری از ۴۰ به ۸۰ ساعت و ایجاد عدالت در تخصیص این اضافه کاری ها، اجرای سالانه برنامه کارمند نمونه جهت تقدیر از کارکنان پر تلاش و ایجاد انگیزش، برگزاری کلاس های تخصصی و… .
مجموع این افزایش شرایط رفاهی به عنوان مثال باعث شده در برابر ۵۹ مورد گزارش گرمازدگی در سال گذشته، امسال با این گرمای کم سابقه تنها ۴ مورد گرمازدگی گزارش شود.

دیگر اقدامات بارز و اثر بخشی که از اول مدیریت خود در حراست محقق کرده اید چه بود؟
ما در حراست با شناسایی گلوگاه های فساد خیز، اقدامات پیشگیرانه خوبی را برای نخستین بار در شرکت اجرا کردیم، مانند نظارت، پایش و بازرسی کلیه قراردادهای منعقد شده واحدهای مختلف توسط حراست.
از دیگر اقدامات مهم انجام شده ایجاد مرکز فوریت های حراست بود، که به شکل ۲۴ ساعته از همه نقاط شرکت با شماره ۲۳۱۱۰ پاسخگوی کارکنان است. این مرکز در شرایطی که نیاز به مداخله وجود دارد، ابهام کارکنان در خصوص اینکه با چه شماره و بخشی تماس بگیرند را مرتفع کرده، و با جلوگیری از پشت خطی و دسترسی ۲۴ ساعته، اقدامات فوری لازمه را به جریان می اندازد.
پیاده سازی بارنامه الکترونیک دیگر اقدام انجام شده است، که با جمع آوری بارنامه های کاغذی ساماندهی بسیار خوبی به شرایط نا به سامان بارنامه ها در سطح شرکت صورت گرفت، این اقدام در سطح کل مناطق شرکت قابلیت رهگیری بر خط بارها توسط سامانه ای یکپارچه را محیا کرده است.
طرح ابتکاری دیگر که به نتیجه رسیده هوشمند سازی دوربین های نظارتی با همکاری یک شرکت دانش بنیان است، که با اخذ مجوز تولید بار اول این شرکت به عنوان نمونه پایلوت این طرح مد نظر قرار گرفته. در این طرح با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر دوربین های مدار بسته پردازش شده و بدون ناظر انسانی به شکل ۲۴ ساعته نزدیک ۳۰ ویژه¬گی در اختیار ما قرار می گیرد، مانند تشخیص تجمعات، وقوع حریق، ورود به مناطق ممنوعه، بالا رفتن از دیوار، امکان فنس مجازی و… از امتیازات این طرح عدم نیاز به تجهیزات سخت افزاری گران قیمت است، که با حداقل هزینه بیشترین بهره گیری از شبکه دوربین های مداربسته شرکت را محقق می کند، و در آینده نزدیک افتتاحیه این پروژه انجام خواهد گرفت.
همچنین تجهیز واحد صدور کارت حراست به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری جدید بصورتی که یک واحد صدور کارت کاملا الکترونیک ایجاد کردیم، که بدون کاغذ در سریع ترین زمان ممکن کارت تردد و شناسایی کارکنان را صادر و مدیریت می کند.
در این مدت انشعابات غیر مجاز نفتی شناسایی و به طور کامل رفع شده و چالش های حوزه پیمانکاران طرف قرارداد با حراست به حداقل رسیده است.

در سخن آخر، لطفاً اگر برنامه های آتی شاخصی مد نظر حراست است، آنها را توضیح دهید.
بله در برنامه های پیش رو، اقدامات مختلفی برنامه ریزی شده مانند: راه اندازی یگان پهبادی در حفاظت الکترونیک جهت رصد و پایش خطوط لوله، جلوگیری از انشعابات غیر مجاز، بررسی شبانه محیط های نا امن که مجهز به دوربین حرارتی و دید در شب هستند، تکمیل شبکه دوربین های مدار بسته تا پایان سال و تحت پوشش قرار گرفتن همه مناطق و دفاتر ستادی شرکت و تحقق اهداف پروژه هوشمند سازی این دوربین های نظارتی، برق رسانی به کلیه پدها و ساخت ۷۰ اتاقک نگهبانی ایمن در آزادگان جنوبی برای پدها و پست های جدید تحویل گرفته شده از شرکت مهندسی و توسعه نفت.
و در پایان لازم می‌دانم از همکاران ساعی خود در تمامی حوزه‌های حراست تقدیر و تشکر کنم و امیدوارم همچون گذشته تا تحقق کامل این اهداف، تلاش و مجاهدت در مسیر اجرای ماموریت‌های ابلاغی ادامه یابد.