نجفی توانا رئیس دوره ۲۹ کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه وکیل دادگستری در مستقل نباشد مردم به او اعتماد ندارند، گفت: استقلال وکیل دادگستری حتی باعث افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور می‌شود؛ استقلال وکیل دادگستری در کنار استقلال قاضی به اجرای عدالت کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کارونی ها ، علی نجفی توانا شامگاه یکشنبه در روز استقلال وکلا در اهواز اظهار داشت: معمولا در اکثر جوامع دنیا حاکمیتی موفق خواهد بود که توان، قدرت و ظرفیت استفاده از نهادهای مدنی را داشته باشد و زمینه پویایی، حضور و مشارکت آنها را جلب کند؛ حکومت‌های مردم‌سالار از این حضور نمی‌ترسند و به آن افتخار می کنند.
رئیس دوره ۲۹ کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: حکومت‌های مردم‌سالار زمینه فعالیت انجمن‌های مردم نهاد را فراهم و به تبع انجمن‌های مردمی و مدنی با مشارکت جامعه در اداره کشور از تحمیل بار به حکومت جلوگیری و حس مسئولیت پذیری در مردم را افزایش می‌دهند.

وی افزود: حکومت‌های مردم‌سالار زمینه فعالیت انجمن‌های مردم نهاد را فراهم و به تبع انجمن‌های مردمی و مدنی با مشارکت جامعه در اداره کشور از تحمیل بار به حکومت جلوگیری و حس مسئولیت پذیری در مردم را افزایش می‌دهند؛ در نتیجه قانون با هزینه کمتر و با سرعت بیشتر اجرا می‌شود. نهاد مدنی وکالت به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی و تخصصی وظیفه دفاع از آزادی حقوق مردم را برعهده دارد، مردمی که وقتی دچار اختلاف می شوند، در بحث مسائل مالی یا کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی در مقابل دستگاه قضا نیاز به یک حامی دارند؛ دستگاه قضا از دو بخش تشکیل شده و در بخش مدنی که قطعاً قضات بی طرف هستند اما وقتی در جرایم کیفری دادستان مدعی العموم در مقام دفاع از اجتماع در مقابل متهم قرار می‌گیرد، متهم بی دفاع نیاز به حامی دارد و این حامی وکیل دادگستری است که با تخصص، تبحر و اشراف به قانون با کنکاش در زوایای پنهان در فرایند دادرسی و کشف حقیقت اولیه ایفای نقش دارد.
وی تصریح کرد: استقلال نهاد وکالت به معنای خودگردانی، خود انتظامی و کاهش بار هزینه نظام قضایی است؛ تبعات مثبت این استقلال اول متوجه حاکمیت و بعد هم مردم است. هیچ نهاد مدنی و فعال در عرصه جغرافیای سیاسی کشور نمی‌تواند بدون نظارت به کار خود ادامه دهد چون در چارچوب قانون کار می‌کند و نظارت بر اجرای قانون از وظایف حاکمیت است اما این نظارت نباید به معنای دخالت باشد.