مدیرعامل تعاونی زندانیان ایرانبا تاکید بر اینکه هر زندانی در دو مقطع محکومیت و ازادی نیازمند کار و حمایت است، اضافه کرد: ایده خیرین اشتغال زندانیان در خوزستان به عمل در آمد، همایش برگزار شده می تواند برای کشور به یک الگو تبدیل شود چرا که هر شغل ۴ نوع کمک به زندانی می کند اول به خود زندانی بعد هم‌بندان وی، خانواده و سپس جامعه کمک می کند.

به گزارش پایگاه خبری کارونی ها رحیم مطهرنژاد امروز سه شنبه ۲۳ اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه زندانی نباید جز دوران محکومیت سختی و رنج دیگری داشته باشد، توضیح داد: بنیاد تعاون زندانیان سالانه ۵۰۰ میلیاردتومان صرف ازادی زندانیان می کند، اگر این زندانی‌ها پس از آزادی حمایت نشوند بازگشت آنها به زندان محتمل است اما اگر حمایت و اشتغال به کار داشته باشند آمار بازگشت آنها از ۲۰ درصد به ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند. برای اینکار نیازمند حمایت صنایع و شرکت‌ها برای به کارگیری زندانیان هستیم

مطهر نژاد ادامه داد: اشتغال زندانیان در چهار دسته اشتغال نشسته، محیط بسته، نیمه باز و محیط باز(اعزام به کار) تقسیم بندی می شود، آمار اشتغال زندانیان در خوزستان مورد رضایت بنیاد نیست و این آمادگی وجود دارد که در صورت تامین زمین و آب بزرگترین مجتمع کشت و صنعتی که توسط بنیاد اداره می شود در این استان احداث شود.
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان ادامه داد: ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی فعال در حوزه‌های مختلف، ۳هزار هکتار باغ و ۱۰هکتار گلخانه و چندین کشت و صنعت از جمله مجموعه‌های بنیاد هستند که زندانیان در آنها مشغول کار هستند که در مجموع ۵هزار محصول تولید می کنند.
تولید ۲۲ هزار پابند الکترونیکی توسط بنیاد تعاون زندایان

وی ادامه داد: بنیاد تعاون زندانیان درحوزه دانش بنیان نیز فعالیت داشته، در همین راستا تاکنون ۲۲ هزار پابند الکترونیکی تولید که ۱۲ هزار عدد از آنها در اختیار زندانیان قرار گرفته و به زودی ۱۵ هزار پابند دیگر نیز تولید می شود.

مدیرعامل بنیاد تعاونی زندانیان با تاکید بر آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص پیشنهادات سفرهای خارجی و حمل بار گفت: ۴ هزار زندانی ایرانی در خارج از کشور وجود دارد که عمده آنها به دلیل حمل مواد مخدر و ورود غیر مجاز بوده است در این خصوص نیازمند اگاهی بخشی به شهروندان هستیم چرا که مشاهده شده برخی از آنها با قبول سفررایگان یا مبلغ اندکی طعمه خلاف کاران قرار می گیرد و با حمل وسایل آنها توسط پلیس کشورهای دیگر به جرم حمل مواد مخدر دستگیر می شود.

بنیاد تعاونی زندانیان یک بنیاد عالم المنفعه با بیش از ۷۰ سال سابقه فعالیت است، دو ماموریت مهم بنیاد حرفه آموزی و آماده شدن زندانیان برای بازگشت به جامعه است، که بدون در نظر گرفتن جرم زندانیان به آن‌ها حرفه‌های مختلف آموزش داده می شود تا پس از قبول در آزمون فنی و حرفه‌ای و آزادی به مشغول به کار شوند، تا کنون ۸۵ هزارنفر در ۲۰۰ رشته شغلی آموزش داده شده اند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۵هزار نفر از زندانیان مشغول کار هستند و از این راه حقوق دریافت می‌کنند، از این تعداد ۱۵ هزار نفر در درون زندان به صورت اشتغال نشسته و ۲۰هزار نفر بیرون از زندان مشغول کار هستند ته به طور میانگین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان دریافتی دارند.