بارندگی برداشت نیشکر درکشت و صنعت امیرکبیررا به تاخیر انداخت


مسئول روابط عمومی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر گفت : بارندگی های کم سابقه و فراگیر پاییزی در استان خوزستان ، برداشت محصول نیشکر را در این شرکت به تاخیر انداخته است.
غلامرضا پاکچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری کارونی ها افزود: قرار بود ۲۰ آبان برداشت نیشکر در کشت و صنعت امیرکبیر شروع شود ولی رطوبت بالای اراضی زیرکشت، اجازه این کار را تاکنون نداده است.
وی اظهار داشت: به محض بهبود شرایط آب و هوایی ، برداشت محصول نیشکر در سطح هشت هزار و ۸۴۶ هکتار از اراضی این شرکت شروع می شود.
مسئول روابط عمومی شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر ، دوره زمانی برداشت نیشکر در این مجتمع را حدود ۱۰۰ روز کاری عنوان و پیش بینی کرد تا پایان اسفند ماه امسال برداشت نیشکر در این مجتمع پایان یابد.
به گفته وی بر اساس تفاهم انجام شده با حفاظت محیط زیست خوزستان امسال ۲۲درصد محصول نیشکر در این شرکت به صورت سبز برداشت می شود که با توجه به ضرورت کاهش آلایندگی ها ، این نسبت هر سال بیشتر می شود.
مسئول روابط عمومی کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر با اشاره به خشکسالی و کمبود آب در تابستان امسال و مشکلات زیادی که برای تامین آب مزارع نیشکر به وجود آمد ، پیش بینی کرد برداشت نیشکر در این شرکت به ۵۰۰هزار تن و تولید شکر به ۵۵هزار تن برسد که در مقایسه با سال گذشته زراعی حدود ۴۰هزار تن تولید شکر کاهش دارد.
گفته می شود در دیگر واحدهای نیشکری خوزستان نیز بارندگی های مانع شروع برداشت محصول راهبردی نیشکر شده است.
شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر که در کیلومتر۴۵ اهواز – خرمشهر واقع شده در هجدهمین دوره عملیات بهره برداری در سال زراعی ۹۷-۹۶،در مجموع به تولید بی سابقه ۹۵هزار تن شکر خام (زرد)دست یافت که در مقایسه با دوره گذشته ۱۲ هزار تن افزایش داشت.
طرح های هفتگانه نیشکر استان خوزستان شامل شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی(ره) ، سلمان فارسی ، حکیم فارابی ، دهخدا ، امیرکبیر، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی است و در مجموع حدود ۸۶هزار هکتار از اراضی جنوب و شمال اهواز به این محصول اختصاص دارد.
تولید نیشکر در واحدهای هفتگانه حدود هفت میلیون تن است که حدود نیمی از کل محصولات کشاورزی خوزستان را شامل می شود.
این واحدهای هفتگانه در سال زراعی ۹۷-۹۶ در مجموع به رکورد ۶۳۹هزار تن شکر سفید معادل نیمی از کل محصول تولیدی شکر در کشور دست یافتند.
عملیات اجرایی واحدهای نیشکری خوزستان از دهه ۷۰شروع و از اوایل دهه ۸۰به تدریج یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.
واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون در شمال خوزستان که بیش از ۵۰سال قدمت دارند هم اکنون با بحران های کارگری و سوء مدیریت رو به رو هستند.