مراسم رونمایی از کتاب “شهریاران شهر” که در حوزه تجربیات و خاطرات شهرداران سابق اهواز تالیف شده است، فرصتی بود تا شهرداران پیشین اهواز گرد هم آمده و در تالار شهر از روزهای گذشته و خاطرات اهواز در دوران جنگ تحمیلی و چگونگی مدیریت یک شهر جنگی بگویند.

نجف‌علی طباطبایی نخستین شهردار اهواز پس از پیروزی انقلاب در مراسم رونمایی از کتاب شهریاران شهر (تجارب و خاطرات شهرداران اهواز پس از انقلاب اسلامی) که سوم دی ماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به سخنان امام(ره) در مورد خوزستان، اظهار کرد: امام(ره) فرمودند خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است که این سخن شاید زیباترین جمله بیان شده از امام(ره) درمورد خوزستان باشد؛ باید خوزستانی‌ها و مخصوصا اهوازی‌ها به خود ببالند که امام(ره) چنین سخنی درمورد این استان فرمودند.

وی با اشاره به چگونگی منصوب شدن خود به عنوان نخستین شهردار اهواز پس از انقلاب اسلامی، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز کارکنان و مدیران شهرداری اهواز در حال اعتصاب بودند که نماینده امام(ره) در خوزستان، برای خارج کردن پرسنل شهرداری اهواز از حالت اعتصاب، از من خواستند شهردار اهواز شوم اما من تا آن زمان کار اجرایی انجام نداده بودم. نماینده امام(ره) حکم شهردار شدن من را صادر کردند اما من منتظر صلاحدید امام(ره) ماندم که از طرف ایشان نیز به عنوان شهردار اهواز منصوب شدم.

مردم برای پرداخت عوارض نوسازی صف می‌کشیدند

طباطبایی گفت: در آن زمان بیشتر کارگران و کارمندانی که با ما همکاری داشتند تا پاسی از شب کار می‌کردند. هنگامی که مردم مشاهده می‌کردند چگونه برای کار تلاش می‌شود برای پرداخت عوارض نوسازی صف می‌کشیدند.

نخستین شهردار اهواز پس از انقلاب اسلامی گفت: دو چیز برای یک مدیر بسیار حائز اهمیت است؛ مدیر باید تقوا و تواضع داشته باشد. ۹۹ درصد مدیران شهرداری متقی و متواضع بوده و هستند.