استاندار خوزستان گفت: ساماندهی کشت شلتوک در حوضه آبریز کرخه و مارون به دلیل وضعیت ذخیره آب در این حوضه و به منظور کمک به معیشت کشاورزان به صورت خشکه کاری و با جلوگیری از کشت تجاری در تابستان امسال انجام می‌شود.

علی اکبر حسینی محراب چهارشنبه در شورای کشاورزی استان در سرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: در تابستان امسال باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که کشت غرق آبی در حوضه آبریز کرخه انجام نشود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه کرخه و مارون کشت غرق آبی ممنوع است افزود: برای کمک به اقتصاد کشاورزان، کشت‌ معیشتی در حوضه آبریز کرخه و مارون انجام شود.

حسینی محراب ادامه داد: شورای کشاورزی استان توزیع آب برای کشاورزان در استان را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که ابتدا آب به مناطق پایین دست و بعد به بالا دست استان برسد.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه ترتیب آبرسانی برای کشاورزی باید به گونه‌ای انجام شود که ابتدا آب به پایین دست استان برسد اظهار کرد: برای همراهی کشاورزان در مصرف آب و ساماندهی کشت شلتوک از ظرفیت بزرگان و تشکل‌‎ها برای اطلاع‌رسانی و اغناسازی استفاده شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل حساسیت بر ذخیره‌سازی آب در حوضه آبریز کرخه تامین آب برای کشت پاییزه است افزود: کشاورزان، کشت پاییزه را به کشت تابستانه ترجیح می‌دهند به همین دلیل تامین آب برای کشت پاییز بیشتر مد نظر است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: ممنوعیت کامل کشت را در حوضه آبریز کرخه و مارون نمی‌توان اعلام کرد و برای سایر الگوهای کشت در تابستان هیچ‌محدودیتی وجود ندارد.

پول خرید گندم کشاورزان خوزستان در دست پیگیری است

حسینی محراب در ادامه با اشاره به پیگیری برای تامین پول گندم کشاورزان استان اظهار کرد: از یک ماه قبل خرید گندم آغاز شده و به دنبال تامین پول خرید کشاورزان هستیم.

وی بیان کرد: طبق آخرین اطلاعات قرار است از بانک‌ مرکزی برای تامین پول کشاورزان کمک گرفته شود که در این مورد منتظر تایید سرپرست رئیس جمهوری هستیم.

حوضه آبریز کرخه از سال ۹۹ به دنبال کاهش بارش باران با خشکسالی و کاهش تراز آبی در پشت سد همراه بوده است که به منظور تامین آب مورد نیاز تمامی بخش‌ها در تابستان محدودیت‌های کشت شلتوک و یا الگوی کشت ارائه می‌شود.

پیش از این رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اعلام کرد؛ وضعیت آبی در حوضه کارون و دز مطلوب است و محدودیت کشت برنج در این حوضه‌های آبی وجود ندارد ولی در کرخه و مارون، شهرهای بالادست بهره‌مندی بیشتری از آب دارند و در شهرهای پایین دست مشکلاتی وجود دارد.