رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: عامل اصلی ورود دوباره اهواز به وضعیت قرمز کرونایی، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی کرونایی و بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها بوده است.

احمد مشکورنیا عصر امروز شنبه در نشست خبری، اظهار کرد: قدر وضعیت سفید کرونایی را ندانستیم و فقط سه استان وضعیت سفید قرار داشتند و کل کشور قرمز بود.
وی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی کرونایی توسط مردم و ورود مجدد اهواز به وضعیت قرمز کرونایی انتقاد کرد و افزود: متأسفانه مسافرت‌های خارج از استان، مهمانی‌های خانگی و بعضاً مراسم مذهبی و بازگشایی مدارس و کنکور، محرم و همه اینها با هم باعث شد که دوباره وارد وضعیت قرمز کرونایی شویم.
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز و دبیر شورای سلامت شهرستان با بیان اینکه هنر کار با کرونا در این است که اصلاً اجازه ندهیم بحران ایجاد شود، تصریح کرد: وقتی وضعیت سفید است، هنر این است که این وضعیت سفید را نگه داریم.

مشکورنیا با بیان اینکه اهواز از وضعیت سفید خارج و وارد وضعیت قرمز شده است، یادآور شد: ۹ تا ۱۰ هفته بحرانی را از اردیبهشت‌ماه امسال تجربه کردیم، به طوری که حجم مراجعه‌کنندگان و تعداد بیماران و حتی بیماران بستری بالا بود.
وی افزود: اگر همه منابع خود را جمع کنیم و در حوزه بهداشت متمرکز کنیم، کل اقدامی که می‌توانیم انجام دهیم ۲۰ درصد می‌شود و ۸۰ درصد مابقی را شامل ادارات خواهد شد که موازی با ما باید اقدامی را که منتهی به تبلیغ در حال عمومی می‌شود، انجام دهند.
دبیر شورای سلامت اهواز بیان کرد: برای اینکه تغییر محسوس بهداشتی در جامعه رخ دهد باید از ما که متولی سلامت هستیم، بپرسند و نظراتی را که ما می‌دهیم، مورد ملاک قرار دهند و همچنین در مدت اخیر موردی از طغیان بیماری روده‌ای ناشی از آلودگی آب نداشتیم.
وی گفت: در خصوص پسماند، سگ‌های ولگرد، نخاله‌های ساختمانی و احشام رها شده در شهر همه معضلات بهداشتی هستند ولی جمع‌آوری اینها وظیفه شهرداری است. شهر را نخاله برداشته است و یا زباله‌هایی را که در سطح شهر رها شده‌اند، کارشناسانم نباید جمع آوری کنند.

مشکورنیا بیان کرد: روز گذشته حدود ۷۰ نفر مراجعه‌کننده به بیمارستان ثبت شده که از این تعداد، ۳۰ بیمار مثبت کرونا شناسایی شد. افراد واجد شرایط تست گیری، افراد دارای دیابت یا فشار خون کنترل نشده و زنان باردار هستند ولی چهار نوع شرایط تشخیصی از جمله آنتی بادی، شرح حال علائم بالینی، سی‌تی‌اسکن و تست مخاط در این زمینه وجود دارد.
دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز گفت: تست پی سی آر فقط در موارد خاص قابل قبول است. به عنوان مثال وقتی سی‌تی‌اسکن مثبت بود، نیازی به تست سی پی آر نیست و اگر سی‌تی‌اسکن مثبت بود و تست سی پی آر نه نباید ناراحت شد چون ماهیت آن است و امکان خطا دارد.
مشکورنیا ادامه داد: آنتی بادی، این ایمنی را به ما نمی‌دهد که از ابتلای مجدد جلوگیری کند ولی بیمار بدحالی که در آی. سی.یو دچار درگیری شدید است و پیش‌بینی می‌شود که از دست برود، پلاسما فرز (سرشار از آنتی بادی) می‌تواند به بیمار کمک کند که از فضای حاد خارج شود.

وی گفت: در کرونا ابتلای دو و سه بار نیز وجود دارد و در پیک پاییزه شاید کسی را داشته باشیم که چهار و پنج بار نیز مبتلا شود.
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز افزود: از وقتی که وضعیت سفید اعلام شد، اعلام کردیم که وضعیت کم‌خطر نه بی‌خطر است. بنابراین ماسک را برندارید و فاصله‌گذاری اجتماعی را و همه خط قرمزها را نیز رعایت کنید.
مشکورنیا بیان کرد: از حضور نداشتن شهردار در جلسات شکایت شده ولی حملات شروع شده بود.
وی ادامه داد: یکی از واحد مهم‌های بهداشت واحد آموزش سلامت است و هر مرکز هم یک کارشناس دارد. همزمان با پایه‌گذاری مراکز بهداشت، این آموزش را در این خصوص داریم و همچنین کارهای درمانی را انجام نمی‌دهیم چرا که کار ما مداوا کردن نیست بلکه پیشگیری است.
دبیر شورای سلامت اهواز گفت: آموزش سلامت محور است و «هر خانه یک پایگاه سلامت» یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما است که از یک ماه و نیم قبل شروع شد و از طریق وزارتخانه به ما ابلاغ شده است.
مشکورنیا افزود: آموزش حضوری و ارائه کتاب را در این زمینه داریم و افراد تحصیل‌کرده خانواده را انتخاب می‌کنیم. افراد تأثیرگذار محلات را هم انتخاب می‌کنیم که به عنوان سفیر سلامت محله انتخاب می‌شوند. فرق بهداشت با درمان این است که بهداشت با همه مردم سر و کار دارد.
وی افزود: کرونا مثل سرماخوردگی نیست و مردم باید اهمیت بیماری را متوجه شوند و در عین حال نباید خیلی وحشت‌انگیز به آن نگاه کرده و با هر سرفه‌ای به پزشک مراجعه کنند.