مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت:با پیگری‌هایی که صورت گرفت، قرار است به زودی پرداخت مالیات این شرکت در استان خوزستان انجام شود.

مهندس جهانگیر پورهنگ روز سه شنبه (چهارم شهریورماه ۹۹) در نشست خبری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان بزرگوار رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت و روز کارمند به کارکنان صنعت نفت و تلاشگران این شرکت، افزود: عملیات تولید نفت و گاز در پهنه جغرافیایی فعالیت این شرکت به نحوی آبی خاکی است اما نه بر روی سکوی دریایی و نه به طور کامل خشکی و به همین دلیل نهایت ضوابط HSE در بخش های ایمنی، بهداشت محیط و با دقت نظر در موضوع حفاظت محیط زیست در این مجموعه صنعتی اعمال می گردد.

وی که با ارایه گزارشی از فعالیت های شرکت نفت و گاز اروندان پاسخگوی پرسش های خبرنگاران بود، افزود: برنامه های این شرکت در بحث محیط زیست بر محورهای حفاظت از خاک، آب و هوا تمرکز دارد و در زمینه خاک با تمهیدات به کار گرفته شده احداث محل مناسب برای دفن خاک های آلوده و ضایعات و کنده های حفاری در دست اجرا است که آلایندگی خاک را به حداقل ممکن تقلیل می دهد.

پورهنگ در خصوص پیشگیری از آلایندگی آب ناشی از نشتی احتمالی خطوط جریانی و انتقال یا نفت ریزی هنگام تعمیرات توضیح داد: با بازرسی فنی و بررسی و نظارت مستمر کوچکترین نشتی یا ایجاد نواقص در کار به صورت لحظه ای و شبانه روزی رفع گردد تا از این نظر کوچکترین مشکلی بروز نکند.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان سالم بودن هوا را نیز از مباحث مورد اهتمام این شرکت عنوان و اظهار کرد: در این ارتباط نیز نتیجه اقدامات و برنامه ریزی های به عمل آمده باید به نحوی صورت گیرد که این شرکت در بخش های عملیاتی مشعل سوخت (فلر) نداشته باشد و گازهای همراه نفت جمع اوری و تبدیل به ثروت بشود که در این خصوص قرارداد فروش ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز در سال گذشته با یک شرکت پیمانکار داخلی امضا و کار در مراحل اجرایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه این شرکت راهبری تولید میدان های نفتی در غرب کارون را بر عهده دارد، گفت: شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان مجری طرح توسعه میادین نفتی در غرب کارون با اتمام پروژه های حفاری در میادین منطقه چاه های آماده تولید و تاسیسات مربوط را برای بهره برداری به شرکت اروندان واگذار می کند و تازه ترین مورد واگذاری ۲۰ حلقه چاه دیگر در میدان نفتی آزادگان جنوبی است که به زودی محقق خواهد شد.

پورهنگ با اشاره به آینده نگری در ایجاد زیر ساخت ها با توجه به برنامه تولید تا یک میلیون بشکه نفت در روز از میادین غرب کارون، افزود: احداث نیروگاه و تلمبه خانه و کارخانه گاز و گاز مایع در این موقعیت در اقدامات مهمی است که پیش از رسیدن میزان تولید به سقف مورد نظر تدارک دیده شده و در حالی که ظرفیت تولید نفت خام این شرکت در زمان حاضر بیش از ۴۰۰ هزار بشکه است، توان انتقال به مبادی مصرف ۷۰۰ هزار بشکه و قابل افزایش به فراتر از یک میلیون بشکه در روز می باشد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان این شرکت را به عنوان جوان ترین شرکت بالا دستی صنعت نفت دانش محور دانست که از متخصصان و کارکنان جوان و دارای تحصیلات دانشگاهی برخوردار می باشد و در خصوص میزان اشتغال در میادین نفتی غرب کارون گفت: هم اکنون در این شرکت در قالب نیروهای پیمانکاری و شرکتی در حدود ۲۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند که اکثرا بومی بوده و البته این عدد با جمع تعداد افرادی که در سایر پروژه‌های توسعه ای فعال هستند به بیش از ۴ هزار نفر می‌رسد.

وی به همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاهی صنعتی امیرکبیر در اجرای طرح های پژوهشی مرتبط با کیفیت تولید اشاره و همکاری این شرکت با سازندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد و در ادامه گفت: در یک سال اخیر نسبت به تعمیرات اساسی بخشی از تجهیزات فراورشی در مدت زمان کمتر از زمان پیش بینی شده اقدام و از تولید قطعات و تجهیزات ساخت داخل در اورهال این تجهیزات از جمله کمپرسورهای تزریق گاز، پمپ ها و ژنراتورها استفاده به عمل آمد که از کیفیت مناسبی برخوردار است.

پورهنگ افزود: در همیاری و همکاری با سازندگان داخلی تاکنون ۱۴۰ قطعه پرمصرف و کاربردی در این شرکت ساخت داخل بوده و بومی سازی قطعات و تجهیزات واحذهای بهره برداری و نمکزدایی با استفاده از توان داخلی به طور مستمر در دستور کار می باشد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان خاطرنشان کرد: این شرکت همسو با وظایف ذاتی خود در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز از طریق هماهنگی با مدیریت طرح توسعه و عمران مناطق نفتخیز شرکت ملی نفت ایران و از طریق بسیج سازندگی شرکت، فعالیت هایی در جهت تامین نیازهای شهرها و روستاهای پیرامونی تاسیسات داشته است .

وی در همین رابطه به احداث دو مدرسه در خرمشهر، مرمت تعدادی از مدارس ، همیاری ساکنان منطقه در مقابله و پیشگیری از تبعات ناشی از سیل، تهیه و توزیع دو هزار بسته معیشتی در قالب کمک های مومنانه کارکنان، تهیه و توزیع بسته های کمک اموزشی و تامین بخشی از ملزومات بهداشتی در شرایط کرونایی موجود اشاره کرد.