شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در واکنش به اظهارات رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در نشست ستاد تنظیم بازار، مبنی بر اینکه «شرکت‌های نیشکر خوزستان با احتکار به دنبال افزایش قیمت شکر هستند» توضیحاتی ارائه کرد.

بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این شرکت در خط اول خودکفایی کشور در تولید شکر و صنایع جانبی همچون اتانول قرار دارد.
در ادامه آمده است در شرایط ویژه جامعه و گسترش بیماری کرونا، پرسنل پر تلاش شرکت توسعه نیشکر ایثارگونه و به صورت شبانه روزی در کنار تولید شکر و تامین نیاز داخل، از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز بالغ بر ۱۶ میلیون لیتر الکل طبی را در کارخانه الکل رازی تولید و با حواله‌های صادر شده توسط سازمان غذا و دارو به سراسر کشور ارسال کرده تا کمبودی در این خصوص ایجاد نشود بنابراین متهم ساختن شرکتی با چنین رویکرد جهادی، خارج از انصاف و به دور از واقعیت است.
در ادامه آمده است: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی صرفا یک شرکت تولیدی است و هیچ دخل و تصرفی در توزیع شکر در بازار ندارد و همه امور در این زمینه زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان و بر اساس حواله‌های صادر شده از سوی این سازمان انجام می‌شود.
روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر افزود: تنها بر اساس حواله‌های صادر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان شکر را به مراکز پخش، شرکت‌ها و کارخانه‌ها تخصیص می‌دهد و لیست این حواله‌ها، افراد، شرکت‌ها و صنایع معرفی شده موجود است.
در ادامه آمده است بنابراین، سخن رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در ستاد تنظیم بازار استان مبنی بر احتکار شکر و عدم همکاری شرکت توسعه نیشکر برای تامین شکر استان، با دستورالعمل وزارت صمت و همچنین حواله‌های صادر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در سال ۹۸ همخوانی ندارد.

این روابط عمومی افزود در واقع تعیین قیمت شکر توسط سازمان صنعت ،معدن و تجارت تعیین و مشخص می‌شود و شرکت توسعه نیشکر در این زمینه هیچ نقشی ندارد که با واژه احتکار بتواند قیمت‌ها را بالا ببرد یا پایین بیاورد.
در بخش دیگری اضافه شده است: مبنای عمل در این خصوص توسط شرکت توسعه نیشکر، مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بی‌شک‌ این سازمان نیز از مصوبات تبعیت می‌کند که بر اساس نامه وزارت صمت در تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۸، تامین شکر مورد نیاز خوزستان به شرکت کشت و صنعت کارون واگذار شده است و شرکت توسعه نیشکر نیز بر اساس همین دستورالعمل، وظیفه تامین شکر استان‌های دیگر کشور را عهده‌دار است.
در ادامه توضیحات آمده است: از فروردین تا اسفندماه ۹۸، بر اساس حواله‌های صادر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ۳۷ هزار تن شکر توزیع شده است و در اسفندماه ۹۸ ، ۶ هزار تن شکر برای توزیع در اختیار این سازمان قرار گرفته و این رقم تقریبا ۲ برابر حواله‌های صادر شده در ماه‌های گذشته است.

این روابط عمومی افزود: متوسط مصرف شکر خوزستان بنابر حواله‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در این چند سال بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تن در ماه با احتساب صنایع مصرف کننده شکر بوده است و رقم ۱۱ هزار و ۲۵۰ تن که از سوی ریاست این سازمان اعلام شده سنخیتی با حواله‌های صادر شده و اعلام نیاز این سازمان در سال ۹۸ ندارد.
روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر همچنین گفته است: بنابر اعلام وزارت بهداشت، مصرف سرانه شکر یک نفر در سال به طور میانگین ۶ کیلوگرم محاسبه شده است که این آمار با توجه به شرایط ویژه جامعه و رعایت مردم در مصرف شکر، کمتر نیز شده است و مصرف سرانه شکر در جامعه رو به کاهش است.
در ادامه آمده است از اول فروردین تا بهمن ماه ۹۸ نیز بر اساس اعلام نیاز سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان به صورت میانگین ماهانه سه هزار تن شکر در اختیار این سازمان قرار گرفته است و در همه ماه‌ها شکر بنا به نیاز سازمان صمت خوزستان تامین شده است که اسناد آن نیز موجود است.
در این توضیحات بار دیگر تاکید شده است که مبنای توزیع شکر از سوی کشت و صنعت‌های نیشکر، دستورالعمل وزارت صمت است و بر این اساس تامین شکر ۳۱ استان به صورت شفاف در نامه ۲۵ اسفندماه وزارتخانه مشخص شده است که در این بین نیاز خوزستان به شکر یک هزار و ۲۰ تن منظور و مشخص شده است که تامین سهمیه شکر خوزستان به شرکت کشت و صنعت نیشکر کارون واگذار شده است.
در ادامه تصریح شده است بنابراین از ۲۵ اسفند ماه سال ۹۸ تامین شکر خوزستان بر عهده شرکت توسعه نیشکر نیست اما با این وجود ۶ هزار تن شکر در اسفند ماه سال گذشته بر اساس حواله‌های صادر شده سازمان به منظور تامین نیاز بازار استان در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان قرار گرفته است.
روابط عمومی توسعه نیشکر خوزستان افزود: سازمان صمت خوزستان نیز می‌تواند اعلام کند این حجم شکر را به چه شکل توزیع کرده و آیا نظارتی بر این حواله‌های صادر شده و تحویل گرفته شده، داشته‌اند ؟ چرا که میزان شکر دریافتی در اسفند ماه با متوسط نیاز استان همخوانی ندارد و بیش از نیاز دریافت شده است.

در ادامه آمده است: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این شرایط ویژه جامعه، تلاش خود را بر تولید بیشتر به منظور تامین نیاز داخل کشور قرار داده و تلاشگران عرصه صنعت و کشاورزی شرکت توسعه نیشکر جهادگونه در خط مقدم کالاهای اساسی از جمله شکر و الکل طبی قرار دارند.
در پایان آمده است بدون شک بهترین خسته نباشید به کسانی که از زندگی خود گذشته در خط تولید به صورت شبانه روزی در عمل به منویات مقام معظم رهبری همت می گمارند رضایت مردم است. امیدواریم همه ما به‌عنوان خدمتگزاران کوچک این مردم قدرشناس و آگاه با تلاش و همت در چرخه تولید و بخصوص در چرخه توزیع کالاهای اساسی، بتوانیم رضایتمندی مردم را فراهم آوریم و در روند توسعه کشور سهم خود را هر چه بهتر ایفا کنیم.
رییس سازمان صمت خوزستان روز جمعه در ستاد تنظیم بازار شرکت توسعه نیشکر استان را متهم به احتکار شکر به منظور افزایش قیمت این محصول کرد.
شکر از حدود سه هفته پیش تا کنون در استان خوزستان کمیاب شده است.