رئیس بیمارستان شهید بقایی دو اهواز گفت: ۹۰ درصد بیماران سرطانی توان پرداخت هزینه‌های بیماری را ندارند چون درمان سرطان بسیار پرهزینه است.

دکتر بیژن کیخایی عصر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: استان خوزستان یک استانی هست که بیماری‌های خونی در آن انتشار زیادی دارد و یکی از استان‌های تالاسمی خیز کشور است؛ شیوع تالاسمی مینور در جامعه هفت درصد و در خوزستان حدود دو هزار بیمار تالاسمی ماژور داریم.

وی با اشاره به اینکه خوزستان در حوزه هموفیلی که بیماری خون‌ریزی دهنده است نیز حدود ۶۰۰ بیمار دارد، افزود: بیماری داسی یکی از بیماری‌های خونی تقریباً بومی استان خوزستان است و متأسفانه افراد مبتلا به آن با وجود مشکلات عدیده جزو بیماران خاص نیستند؛ این بیماری در سوسنگرد، آبادان، امیدیه، رامشیر و خرمشهر شیوع بالاتری دارد.

رئیس بیمارستان شهید بقایی دو با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به بیماری خونی داسی نیازمند توجه خاص هستند، تصریح کرد: خانواده‌هایی در شادگان داریم که چهار تا پنج فرزند مبتلا به این بیماری دارند.

کیخایی با اشاره به ازدواج فامیلی به عنوان یکی از دلایل شیوع بیماری‌های خونی عنوان کرد: یک مشکلی که در استان خوزستان و اکثر اقوام ایرانی داریم، شیوع ازدواج فامیلی هست که باعث ترویج و انتشار بیماری‌های خونی است؛ ازدواج‌های فامیلی شمشیر دولبه است که محاسن و معایب را در کنار هم دارند.

وی بیان کرد: بیماران سرطانی استان خوزستان، استان‌های هم‌جوار و حتی کشور عراق به بیمارستان بقایی مراجعه می‌کنند؛ همچنین به خاطر کادر مجرب بیمارانی هم از استان‌های اصفهان، کرمانشاه و ایلام برای پیوند می آیند چون مرکز پیوند ما بعد از بیمارستان شریعتی دومین مرکز کشور است.

رئیس بیمارستان شهید بقایی دو با اعلام این خبر که سالانه حدود ۲۰۰ بیمار کودک سرطانی جدید و حدود ۸۰۰ تا یک هزار بیمار سرطانی بالغ به خانواده بیماران سرطانی اضافه می‌شود، گفت: سالانه به ۱۰ هزار بیمار سرطانی بستری و ۱۰ هزار سرطانی سرپایی خدمات مختلفی را ارائه می‌دهیم؛ شاید آمار بالاتر از این باشد چون بخشی از بیماران به رادیوتراپی گلستان مراجعه و برخی‌ها به خارج از استان و یا کشورهای دیگر می‌روند ولی این آمار ۹۰ درصد بیماران را شامل می‌شود.

کیخایی ادامه داد: متأسفانه ۹۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند چون درمان سرطان پرهزینه است؛ هر آمپول شاید بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پدر یا مادر خانواده اصلاً در سبد مالی خانواده‌ها پولی برای این درمان کنار نگذاشته‌اند، یادآور شد: بیماران مبتلا به سرطان با هزینه‌های سنگین درمان فلج می‌شوند؛ متأسفانه سرطان خیلی از خانواده‌ها را به زیرخط فقر می‌برد.

رئیس بیمارستان شهید بقایی دو با اشاره به اینکه دولت بین ۹۰ تا ۹۵ درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کند ولی همان درصد باقیمانده هم هزینه‌های میلیونی هستند، اضافه کرد: نیازمند حمایت خیران نیک اندیش هستیم تا این فاصله را پر کنند که تعداد آنها در استان خوزستان هم کم نیستند؛ بسیاری از خیران با همکاری در ساخت و ساز به دنبال باقیات و صالحات فیزیکی هستند ولی خیلی از خدمات مثل ارائه خدمات به بیماران سرطانی می‌توانند خاموش باشند.

کیخایی با اشاره به اینکه خدمت به بیماران سرطانی کار خیلی سختی است و در یک خانواده اگر بیمار سرطانی باشد حتی زن خانواده و دیگر اعضا خسته می‌شوند، بیان کرد: بیماران گاهی با پرستاران بیمارستان بزرگ می‌شوند؛ وقتی شاهد فوت بیماری باشیم همه پرستاران عزادار می‌شوند چون هر بیمار سال‌ها درگیر این بیماری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پرسنل این بیمارستان علاوه بر طبابت رابطه عاطفی خانوادگی با بیماران برقرار می‌کنند، اظهار کرد: بیمار سرطانی اگر یک وعده داروی خود را دریافت نکند، عواقب خیلی بدی دارد و بیمار باید به صورت مستمر شیمی‌درمانی را انجام بدهد تا سلول سرطانی قد بلند نکند.

رئیس بیمارستان شهید بقایی دو با اشاره به اینکه از خیران نیکوکار تقاضا داریم که بدون تحویل اعتبارات مالی به ما خودشان مستقیم برای ساخت و ساز یا فعال شدن تخت‌های بیمارستان اقدام کنند، گفت: در بخش کودکان مبتلا به سرطان مؤسسه محک توانسته به خوبی کمک کند ولی در حوزه‌های دیگر مثل بیماری سرطان افراد بالغ که اکثر آنها نان‌آور یک خانواده هستند، مشکلاتی داریم.

کیخایی با بیان اینکه در میان مردان سرطان گوارش و ریه، در میان بانوان سرطان پستان و در میان کودکان نیز سرطان خون شایع است، اضافه کرد: پزشک علاوه بر تسلط بر علم روز باید آگاه به فرهنگ جامعه هم باشد؛ اکثر پزشکان قبل از انقلاب هندی بودند و رابطه عاطفی نداشتند ولی امروزه با فعالیت پزشکان بومی استان رابطه فرهنگی و عاطفی بین پزشک و بیمار برقرار است.

وی تشریح کرد: در گذشته اکثر داروهای درمان بیماری سرطان ساخت خارج بودند ولی خوشبختانه بعد از انقلاب بیش از ۹۰ درصد داروها داخلی تولید و همه آنها چون اعتبارنامه معتبر دارند، وارد چرخه درمان می‌شوند.

رئیس بیمارستان شهید بقایی دو اظهار کرد: هر بیماری نیاز به شادابی و نشاط دارد که اگر نباشد روند بهبودی حاصل نمی‌شود، به خصوص در بیماران سرطانی که وجود شادابی برای آنها نقش بسیار مهی دارد.

کیخایی با اشاره به فعالیت پرستاران خوب در بیمارستان شهید بقایی دو عنوان کرد: متأسفانه شغل پرستاران ما جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شوند در حالی که کار با بیماران سرطانی به خصوص از لحاظ روحی خیلی طاقت فرسا است و برای همین به وزارت بهداشت نامه ارسال کردیم.

وی با اشاره به اینکه ارتباط مستمر با بیماران در روحیه آنها تأثیر دارد، یادآور شد: عمده سرطان‌ها درمان می‌شوند ولی به شرط اینکه به موقع شناسایی شوند؛ نقش عمده برای درمان در پیشگیری است، مثلاً بانوان بالای ۴۰ سال باید هرسال ماموگرافی داشته باشند ولی بسیاری افراد این کار را انجام نمی‌دهند.

رئیس بیمارستان شهید بقایی دو با اشاره به اینکه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران عراقی هستند و بیمار افغانی و چینی هم مراجعه دارند، اظهار کرد: بیماران کشور عراق را هم جذب کردیم ولی چند مشکل در این زمینه وجود دارد یکی اینکه کشور هند و ترکیه رقیب ما در جذب بیماران هستند هرچند ما چون درمان ارزان‌تری داریم بیشتر اینجا می آیند.

کیخایی از اینکه برخی دلالان مسیر درمان بیماران عراقی را به بیراهه برده و گاهی پول بیشتری نسبت به بیمارستان می‌گیرند، تصریح کرد: اگر این بیماران مستقیم از طریق سفارت ایران در عراق خود را برای درمان معرفی کنند خیلی بهتر است یا حتی یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد برای این کار برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه فاکتورهای خطر در سرطان زیاد هستند و از سیگار و آلودگی هوا تا کم‌تحرکی، استرس و تغذیه را شامل می‌شود، خبر داد: مرجع گزارش دهی وزارت بهداشت است و بر مبنای گزارش این وزارت سونامی سرطان در ایران نیست و بر این اساس رشد سرطان در کشور وجود نداشته است.

رئیس بیمارستان شهید بقایی دو در پایان با اشاره به اینکه سرطان در کودکان عوامل ژنتیکی و در بالغان عوامل محیطی دارد ولی در بروز هر دو پایه ژنتیک لازم است، گفت: آفتاب روی سرطان پوست خیلی تأثیر دارد که مردم باید از چتر، کلاه و عینک استفاده کنند.