مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان از وصول ۹۵ درصدی درآمدهای مصوب استان برای سال جاری تاکنون خبرداد.

محسن کاویانی در نشست خبری مدیران استانی شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در خوزستان که امروز (۱۳ بهمن‌ماه) در محل اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد، با اشاره به درآمدهای خوزستان اظهار کرد: درآمدهای مصوب شده خوزستان در سال جاری ۶ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۹۵ درصد این درآمدها با رقمی معادل ۵ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان وصول شده است.

ب وی افزود: با توجه به این رقم، امسال شاهد تحقق ۱۳ درصد رشد درآمدهای خوزستان هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری درآمدهای خوزستان در حد مصوب شده وصول شود.

کاویانی تصریح کرد: در مجموع در سال جاری هزینه‌های خوزستان بابت تملک و حقوق ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. همچنین در سال جاری در بخش هزینه‌ای یک هزار و ۴۵۶ میلیارد تومان پرداخت شده که ۵۵۰ میلیارد تومان از این رقم برای حقوق، ۴۸۴ میلیارد تومان بابت سیل و ۴۳۲ میلیارد تومان بابت بخش عمرانی پرداخت شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان تصریح کرد: در بخش تحقق درآمدها خوب کار کرده‌ایم اما در بخش جذب اسناد خزانه استانی، از برخی دستگاه‌های اجرایی گله‌مند هستیم زیرا سهمیه خوزستان در بخش اسناد خزانه استانی، ۷۶۴ میلیارد تومان بوده که ۲۲ درصد آن معادل ۱۷۱ میلیارد تومان جذب شده است.

وی ادامه داد: در بحث اسناد خزانه ملی‌استانی یک هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان سهمیه داشته‌ایم که بر اساس بخشنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دستگاه‌هایی می‌توانند از اسناد خزانه بهره‌مند شوند که زودتر اسناد هزینه‌کرد خود را تحویل دهند که باوجود پیگیری‌های مکرر در حال حاضر تنها ۲۳ درصد آن معادل ۲۹۴ میلیارد تومان جذب شده است.

کاویانی خاطرنشان کرد: استاندار خوزستان نیز در بحث جذب اسناد خزانه گله‌مند است و به دستگاه‌های اجرایی توصیه کرده است که دستگاه‌ها در جذب اسناد چابک‌تر عمل کنند و دستگاه‌هایی که نتوانند در زمان مقرر اسناد خزانه را جذب کنند، اسناد به سایر دستگاه‌هایی که توان جذب دارند اعطا می‌شود که در روزهای اخیر بخشنامه این کار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان ادامه داد: اسناد خزانه باعث می‌شوند در استان حرکت‌هایی صورت بگیرد که با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا و کمبود پول نقد، اکنون بهترین راه استفاده از اسناد خزانه است.

وی با بیان اینکه در خوزستان ۳۰ شرکت دارای مجوز سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، گفت: در خوزستان ۲ میلیارد و ۷۱۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است که یک میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار آن معادل ۴۷ درصد توسط این ۳۰ شرکت جذب شده است؛ البته تعدادی شرکت در منطقه آزاد اروند فعالیت دارند که هنوز مجوز سرمایه‌گذاری خارجی را اخذ نکرده‌اند.

کاویانی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مالیاتی نقش زیادی در تامین پایدار درآمدهای شهرداری‌ها ایفا می‌کنند، اظهار کرد: بخش اعظم مسائل و مشکلات شهرداری‌ها، حقوق و کارهای عمرانی را سازمان مالیاتی پوشش می‌دهد که اگر این رقم‌ها وصول نمی‌شد کارکنان بیشتر شهرداری‌ها با حقوق معوق مواجه می‌شدند و نارضایتی و مشکلات زیادی برای شهروندان بوجود می‌آمد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بازار بورس در ۱۰ ماه سال جاری، مطمئن‌تر بوده و بازدهی بیشتری داشته است، گفت: ۸۷ هزار نفر در بازار سرمایه حضور دارند که با توجه به ظرفیتی که در خوزستان وجود دارد، شرکت‌های بزرگ دیگر خوزستان باید در بورس فعالیت و مقدمات فعالیت خود را در این بازار فراهم کنند.

کاویانی بیان کرد: همچنین خوزستان از نظر تعداد سرمایه‌گذاران در بورس در رتبه ششم قرار دارد که با توجه به جایگاه خوزستان در کشور، فعالیت این تعداد در بازار سرمایه مناسب نیست.