مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان گفت: طبق گفته پلیس راهور سهم جاده‌ها از تصادفات زیر یک درصد است، سرعت غیرمجاز و بی‌توجهی به علائم رانندگی عامل اصلی این حوادث است.

غلام عباس بهرامی نیا ظهر شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: ما در ایام سیل با کمک‌گیری از استان‌های معین در بحث راهداری و حمل و نقل فعالیت‌های خوبی انجام دادیم و حتی در برخی موارد در بحث احداث و استحکام سیل بندها نیز ورود کردیم.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما در اجرای پروژه‌ها در استان مباحث خروجی‌های مربوط به سیل است، افزود: در بحث‌های راهداری نیز فعالیت‌های ویژه زمستانه داریم که با توجه به اینکه استان درگیر بارش باران و برف است ۳۲ اکیپ راهداری در قالب ۳۰۰ نفر نیروی انسانی در محورهای استان در حال خدمت رسانی هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان خوزستان عنوان کرد: یکی از مباحث دیگر در حوزه راهداری که با آن در گیر هستیم، محورهای منتهی به مرزهای شلمچه به چذابه است که با نزدیک شدن به ایام اربعین این محورها فعالیت‌هایی به صورت ویژه انجام می شود.

بهرامی نیا بیان کرد: ما در طول سال در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فعالیت‌های مستمر داریم که در ایام سیل، اربعین و تعطیلات نوروز فعالیت‌ها به صورت ویژه‌تر انجام می شود.

وی در خصوص پروژه‌های پایانه‌های مرزی اظهار کرد: در دو پایانه مرزی در چذابه و شلمچه پروژه‌هایی برای تسریع در زمینهٔ تردد زائران انجام شده است که شامل «محوطه سازی» در مرز چذابه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و در مرز شلمچه نیز با توجه به اینکه ما در این مرز بیشترین تردد بعد از مرز مهران را داریم با کمبود گیت‌های ورود خروجی روبرو بودیم که حدود ۲۴ گیت به صورت رفت و برگشت به ظرفیت قبلی اضافه شده و امسال در راستای تردد از گیت‌ها مشکلی خواهیم داشت.

بهرامی نیا عنوان کرد: امسال در بحث تردد زائران از گیت‌ها مشکلی وجود نداشت و تنها مشکل در زمینهٔ انتقال زائران در کشور عراق بود که با اعزام ۲۳۵ وسیله نقلیه عمومی از ایران این مشکل حل و قیمت‌های نجومی کرایه‌ها کاهش یافت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان بیان کرد:مجتمع‌های خدمات رفاهی از دیگر پروژه‌هایی است که ما رصد و پیگیری می کنیم که در این راستا پنج مجتمع در استان آماده بهره‌برداری است.

بهرامی نیا در ادامه گفت: با افزایش این تعداد، مجتمع‌ها در سطح استان به ۴۸ مجتمع خواهد رسید که از این حیث در سطح کشور رتبه نخست را در بین استان‌ها خواهیم داشت.

وی در بحث پلیس‌راه‌ها عنوان کرد: سه پاسگاه جدید با اعتبار شش میلیارد تومان در محورهای اهواز- سربندر، بهبهان-گچساران و ایذه-لردگان است که دو مورد آن مستقر و یکی دیگر آن در این هفته مستقر خواهند شد و پنج پلیس راه جدید دیگر نیز مصوب شده است که در حال پیگیری هستیم که از این تعداد سه مورد آن جدید و دودیگر نیز فرسوده هستند و نیاز به بازسازی نوسازی دارند که با انجام این پروژه‌ها نیز وضعیت استان در زمینهٔ پاسگاه‌ها داریم و جزء اولین استان‌هایی هستیم که از تعداد ۱۰ پاسگاه ۸ مورد آن را نوسازی کرده ایم.

مدیرکل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان در بحث سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، بیان کرد: سعی کردیم که استان در این راستا نیز رشد قابل قبولی داشته باشد.

وی بیان کرد: تعداد دوربین‌های نظارت تصوری به ۵۴ تا افزایش پیدا کرده که برای پایش محورها به صورت آنلاین از حیث ترافیکی است که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا اردیبهشت ماه سال آینده به ۶۰ درصد می رسد و کل شریان‌های اصلی دارای دوربین می شود.

بهرامی نیا گفت: دوربین‌های تردد شمار در استان اکنون ۱۰۴ مورد است که تا پایان سال به ۱۱۰ دوربین خواهد رسید و همچنین دوربین‌های ثبت تخلف ۳۱ دوربین است که تا پایان سال به ۷۵ دوربین می رسد و طبق هدف گزاری این میزان تا اردیبهشت سال آینده به ۹۴ مورد افزایش خواهد یافت که تأثیر زیادی در کاهش تصادفات خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تأثیر جاده‌ها در تصادفات زیر یک درصد است، اظهار کرد: اگر رانندگان سرعت را رعایت و به علائم توجه کنند، تصادفات تا حد بسیاری کاهش خواهد یافت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان افزود: روزانه در محورهای استان ۶۵۰ هزار تردد وجود دارد که از این میزان ۱۷ درصد آن ماشین‌های سنگین هستند.

بهرامی نیا گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار کیلومتر از جاده‌ها را خط‌کشی کردیم که با توجه به شرایط آب و هوایی استان خیلی زود کدر می شود.

وی در خصوص پل‌ها عنوان کرد: خوشبختانه کمتر از ۱۲ پل تخریب و بیشترین درصد پل‌ها آسیب دیدند که عمده آن در راه‌های روستایی و حاشیه در بین سه سد کارون، دز و کرخه بودند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان گفت: «عناوچه» جزء اهواز بود که اکنون جزء شهرستان باوی شده و مردم خواهان دسترسی به مرکز شهرستان هستند و احداث پل در این محل از مطالبات به حق مردم بود.

وی گفت: اکنون پل متحرکی ارتش در مسیر آنها قرار داده است که تردد مردم این منطقه انجام می شود و پل ثابتی نیز راه و شهرسازی طراحی کرده است که به طول ۲۳۰ متر است و برآورد هزینه آن بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان است.

بهرامی نیا تصریح کرد: هزینه نگهداری جاده بین چهار تا ۶ درصد هزینه ساخت است و منابع ما پاسخ گوی این نیست و این مشکل تنها برای استان خوزستان نیست و در کل کشور وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان گفت: استان خوزستان به دلیل فرسوده بودن زیرساخت‌ها و جبران نشدن آن با عقب‌ماندگی‌هایی روبرو است که با تلاش کرده ایم برنامه‌ها و پروژه‌ها را طبق اضطرار و اولویت‌بندی انجام شود.

وی در خصوص کارهای انجام شده در سیل ابتدای سال استان خوزستان گفت: خسارت سیل در حوزه راهداری و حمل و نقل ۸۵۲ میلیارد تومان بوده است که اکنون پروژه‌های سیل از جمله پروژه‌های اولویت دارد استان است.

بهرامی نیا در ادامه افزود: پروژه‌های راهداری در استان در قالب ۷۰ طرح تعریف شده که در حال انجام است و عمده آنها در حوزه راه‌های روستایی بوده است.