نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین بار مشکلات اقتصادی کشور در تحریم‎ها بر دوش صنعت نفت است؛ صنعتی که می‌توانست به واسطه تحریم، محل وارد شدن آسیب به کشور باشد، اما امروز به نقطه قوت ایران تبدیل شده است.

همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، امروز (جمعه، ۲۲ آذرماه) در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری، گفت: در ۱۰۰ سال اخیر، نفت پیشران اقتصادی در ایران بوده است که به واسطه کشف آن بسیاری از مناسبات اقتصادی و سیاسی در سطح جهان دچار تغییر شد. اکنون در قرن بیست‌ویکم از اهمیت نفت به عنوان منبع انرژی کاسته نشده است اما با بررسی شرایط دو قرن ۱۹ و ۲۰ متوجه می‌شویم قدرت سیاسی کشورهای صاحب منابع طبیعی یا کشورهایی که به این منابع دسترسی بیشتری داشتند بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در قرن کنونی، اهمیت منابع طبیعی در دنیا کمتر شده و تنها ماده طبیعی که اهمیت راهبردی خود را حفظ کرده نفت و گاز است، ادامه داد: هر کشوری که بتواند از ظرفیت نفت و گاز خود استفاده بیشتری کند قدرت سیاسی بیشتری را نیز برای خود خواهد داشت زیرا هنوز از بشکه‌های نفت قدرت حاصل می‌شود، ما نیز باید از ظرفیت بزرگ نفت و گاز کشور استفاده بهینه کنیم.

این نماینده خانه ملت افزود: از آنجا که بخش قابل توجهی از ذخایر نفت ایران در حوزه زاگرس جنوبی متمرکز شده، بنابراین اگر ما بخواهیم آینده سیاسی، امنیتی و اقتصادی بهتری برای کشور متصور باشیم باید به حوزه زاگرس جنوبی توجه ویژه کنیم.

قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند نسبت به ذخایر نفت و گاز ایران بی‌تفاوت باشند

یوسفی تصریح کرد: از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز، ایران رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند نسبت به این ظرفیت بزرگ اقتصادی در طولانی‌مدت بی‌تفاوت بوده یا در تقابل با آن باشند. آنها باید تکلیف خود را نسبت به این قدرت بزرگ اقتصادی روشن کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره تقابل اوپک و قدرت‌های جهانی، توضیح داد: برنامه اجرایی قدرت‌های بزرگ دنیا، کاهش قدرت اوپک به ویژه از سال ۲۰۱۶ پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا است تا بتوانند قدرت کشورهای صاحب نفت را بکاهند. آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت جهان با استخراج‌ها و برداشت‌های جدید از ذخایر نفتی خود، توانسته خود را از نفت خاورمیانه بی‌نیاز کند، از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به واسطه تامین انرژی مورد نیاز خود از طریق خط لوله از روسیه نیاز خود را به نفت خاورمیانه کمتر کرده‌اند؛ همچنین کشور چین به عنوان یک مصرف‌کننده مهم انرژی در جهان با خط لوله‌ای که آن را از آسیای میانه پیگیری می‌کند در پی کاهش وابستگی خود به نفت خاورمیانه است.

وی یادآور شد: در صورتی که بخواهیم از ذخایر انرژی خود استفاده بیشتری کنیم باید به حوزه بازار آسیا مانند هند، کره جنوبی و اندونزی که آینده اقتصاد دنیا تا سال ۲۰۵۰ را رقم می‌زنند توجه کنیم، آنها می‌توانند مشتری‌های آینده ما باشند.

تعبیر «پایان راه جشن نفتی» نامناسب است

یوسفی تعابیر مطرح شده از سوی برخی اقتصاددانان کشور مبنی بر پایان یافتن جشن نفتی در کشور را نامناسب دانست و اظهار کرد: ما تا پایان قرن بیستم بزرگترین ذخایر نفت و گاز دنیا را داریم و محور اقتصاد دنیا نیز بر نفت و گاز خواهد چرخید اما در صورتی که زیرساخت‌های مناسب وجود نداشته باشد، نه تنها نفت و گاز توسعه کشور را به دنبال نخواهد داشت بلکه سبب ایجاد نهادهای فاسد و اقتصاد نامتوازن خواهد شد و اثرات معکوس سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به همراه خواهد داشت که در تاریخ یک‌صد سال اخیر برخی از نمونه‌های آن را مشاهده کردیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از ذخایر نفت و گاز در توسعه زیرساخت‌های کشور ادامه داد: به طور مثال کشور عراق در ۱۵ سال اخیر رقمی حدود هزار میلیارد دلار نفت فروخته که به اندازه فروش نفت همه تاریخ ایران است اما چون زیرساخت‌های لازم برای توسعه را نداشته، اقتصاد آن دچار مشکل است. به همین دلیل اگر می‌خواهیم از ظرفیت نفت و گاز استفاده کنیم باید زیرساخت‌های دیگر حوزه‌ها را فراهم کنیم در غیر این صورت، نفت گره‌گشا نخواهد بود.

ذخایر نفت و گاز جاودانه نیستند

وی صنعت نفت را یک صنعت جهانی توصیف کرد و گفت: ما به تکنولوژی‌هایی برای افزایش ضریب برداشت از میادین نفتی نیاز داریم؛ ضریب بازیافت نفت ما حدود ۲۵ درصد است در حالی که متوسط این رقم در دنیا بیش از ۵۰ درصد است. توجه به این نکته ضروری است که هر یک درصد افزایش برداشت، میلیاردها دلار ثروت نصیب کشور می‌کند بنابراین باید ضمن حمایت از تولید داخلی با حفظ منافع ملی از تکنولوژی خارجی نیز بهره‌مند شویم زیرا هم رقابت منطقه‌ای برای برداشت نفت وجود دارد و هم اینکه با ظهور انرژی‌های نو و سالم، ممکن است اهمیت نفت و گاز کمتر شود.

یوسفی اظهار کرد: گفته می‌شود باید ذخایر نفت و گاز کشور برای آیندگان به یادگار گذاشته شوند، گرچه این حرف صحیح است اما باید بدانیم همیشه بازار اقتصادی نفت و گاز وجود نخواهد داشت. به واسطه حذف کشورهای صاحب نفت از بازار نفت جهانی، کشورهایی مانند عربستان سعودی و آمریکا هزاران میلیارد دلار سود فروش نفت را از آن خود می‌کنند.

به گفته وی، مبنای بسیاری از مشکلات و جنگ‌های خاورمیانه موضوع نفت است؛ اکنون نیز هدف جریانی در دنیا خارج کردن ایران از بازار نفت و اقتصاد جهان است تا آینده این انرژی بزرگ به دست آمریکا و عربستان بیفتد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، توسعه صنعت نفت را راه برون‌رفت آینده کشور از وضع کنونی دانست و تاکید کرد: این مهم به شرط اتخاذ و اجرای تدابیر مناسب محقق خواهد شد تا بتوانیم از ظرفیت نفت و گاز کشور برای دیپلماسی سیاسی – اقتصادی استفاده کنیم.

یوسفی با اشاره به نقش حائز اهمیت استان خوزستان در توسعه صنعت نفت، ادامه داد: اگر بخواهیم آینده بهتر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را برای کشور تصور کنیم باید به خوزستان توجه ویژه داشته باشیم.