ایزدجو با بیان اینکه افزایش ارتفاع سد دز و احداث سد بختیاری از طرح های اصلی کنترل سیلاب هستند گفت :احداث کانال انحراف سیلاب خسرج هم در اولویت است.

به گزارش خبرنگار کارونی ها از اهواز، «فرهاد ایزدجو» امروز (سه شنبه ۲۱ آبان) در همایش ملی «سیلاب اگر تکرار شود» که در اهوار برگزار شد، با بیان اینکه در ارتقای مدیریت سیلاب از تجارب بخش های مختلف استان استفاده کردیم گفت :سیلاب اخیر، سیلابی بزرگی بود که با مدیریت خوب استاندار و هماهنگی بین دستگاه ها استانی تبعات آن به حداقل ممکن کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید براینکه در این نشست ۲ روزه به دنبال ارتقا عمکلرد ومدیریت سیلاب در آینده هستیم ، عنوان کرد: در فروردین ۹۸ حدود ۱۸۶ میلی متر بارندگی داشتیم که به سدهای استان ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون مترمکعب وارد شد.

وی حجم فعال سدهای استان را ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب دانست و تصریح کرد: در یک ماه بیش از حجم فعال کل سدهای خوزستان آورد داشتیم که به مخازن سدهای ما وارد شد و باعث به وجود آمدن مشکلاتی شد.

وی ادامه داد: در پایین دست سیلاب به سمت شهرها آمد و حوزه کارون، کرخه و دز و شهرهای اطراف آن را تهدید کرد اما با اقداماتی که در استان و مدیریت واحد استاندار انجام شد هیچ کدام از شهرها دچار خسارت نشدند و فقط روستاهایی که بیشتر حریم رودخانه بودند دچار خسارت شدند.

ایزدجو یکی از مشکلات زمان سیلاب را سد کرخه دانست که برای اولین بار در ترازهای بالا آبگیری شده بود و اظهار کرد :سد کرخه تا تراز ۲۲۴ متر که تراز نهایی بود نیز آبگیری شد که با کارهای خوبی که در دوران سیلاب انجام شد مانند پایداری سد کرخه برای ایمنی در پایین دست و ایجاد شرایط مناسب برای مردم پایین دست، اتفاقی رخ نداد.

وی با بیان اینکه وضعیت تاب آوری رودخانه ها در استان مناسب نیست عنوان کرد :در رودخانه کرخه اگر بیش از حداکثر میزان ظرفیت دبی آبگیری شود، در بخش هایی دچار آبگرفتگی خواهیم شد که در یک سال نرمال احتمال وقوع این موضوع ۱۰ درصد است.

وی به وضعیت حوزه دز اشاره کرد و اذعان داشت: حداکثر ظرفیت ورودی به این سد یک هزار مترمکعب بر ثانیه است که اگر بیش از این آب رهاسازی شود بخش هایی دچار مشکل می شوند؛ امسال نیز احتمال می دهیم حدود ۴۰ درصد در پایین دست و حاشیه دز دچار آبگرفتگی شود مگراینکه طرح های مقابله با سیلاب را اجرا کنیم که به اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیازمند است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به نکاتی که در حوزه دز به مدیریت سیلاب کمک می کند اشاره کرد و یاد آور شد: افزایش ارتفاع سد دز و احداث سد بختیاری جزء طرح های اصلی است که باعث کنترل سیلاب ها می شود.

وی از اولویت قرار دادن کانال انحراف سیلاب خسرج نام برد و ابراز کرد: اعتبارات لازم این کانال که بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان است از طریق استاندار و وزارت نیرو در حال پیگیری است تا اعتبارات لازم تامین و کار عملیاتی شود.

ایزدجو در پایان خاطر نشان کرد :طرح احداث این کانال را در ۲ فاز برای اجرا برنامه ریزی کردیم که هر فاز آن ۵۰ درصد ظرفیت ریسک را در پایین دست کاهش می دهد .