اشتغال مقوله‌ای است که در چند سال اخیر به یکی از موضوعات مهم جامعه و اقتصاد تبدیل شده و اهمیت حل معضل بیکاری و یافتن راهکاری برای خروج از این بحران تا به آنجا است که اقتصاددانان نیز مهمترین مساله کشور تا چند سال آینده را اشتغال می‌دانند.

به گزارش خبرنگار کارونی ها حاج سیدعبدالله حسینی فعال اجتماعی و سیاسی گفت : صاحبنظران حوزه کار بخشی از مشکلات حاضر را ناشی از عدم تناسب و تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار کار می‌دانند و می‌گویند برخی از فارغ التحصیلان علیرغم داشتن مدارک بالای دانشگاهی آماده ورود به بازار کار نیستند و نمی‌توانند شغل مورد نیاز خود را پیدا کنند.
وی افزود: اما در استان خوزستان، به رغم داشتن جمعیتی هوشمند، مستعد و برخورداری از منابع طبیعی و انرژی فراوان، تولید ناخالص داخلی، فولاد، نفت، کشاورزی و پتروشیمی و… شمار قابل توجهی از نیروهای جوان و حتی تحصیل کرده از امکان اشتغال بی بهره اند، به طوری که بیکاری امروز مهمترین دغدغه شهروندان خوزستانی است.
خوزستان یکی از صنعتی ترین استان های کشور است که داشتن جمعیت کارگری بالا درکنار جمعیت جوان جویای کار موجب شده معضل بیکاری در آن نمود چشمگیرتری نسبت به سایر مناطق کشور داشته باشد.
حاج سیدعبدالله حسینی افزود : براساس آمار خوزستان از نظر تولید ناخالص دومین استان کشور است اما این دوم بودن هیچ تناسبی با وضعیت بیکاری استان ندارد چرا که طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان در سال ۹۶ خوزستان رتبه سوم بیکاری کشور را پیدا کرد و این رتبه در سال ۹۷ براساس طرح آمارگیری اشتغال فصلی در تابستان رتبه دوم کشور بود و باوجود حجم زیاد سرمایه‌گذاری و اقدامات انجام شده اما میزان بیکاری رو به افزایش است به طوری که در مقطعی نرخ بیکاری استان تک رقمی شده بود اما در حال حاضر این رقم به ۱۴ درصد رسیده است.
مسئله بیکاری در کشور و متعاقب آن در خوزستان مسئله تازه‌ای نیست و هر ساله با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان، بر تعداد آمار بیکاران اضافه می‌شود.
لزوم توجه و بهادادن به ظرفیت‌های نهفته در نسل جوان و توجه به خواسته‌های آنان خصوصا اشتغال از جمله مهم‌ترین مقولاتی است که در کشور ما مغفول نیست اما ایراد کار اینجاست که بیشتر سخنان ایراد شده فقط در حد شعار باقی مانده است.
حاج سیدعبدالله حسینی فعال اجتماعی وسیاسی اضافه کرد:از سویی خوزستان وابستگی زیادی به اقتصاد دولتی دارد و همین مسئله سبب شده که سال به سال به تعداد بیکاران افزوده شود، براین اساس یکی از برنامه‌های مهم در میان مدت و یا طولانی مدت باید کاهش وابستگی خوزستان به اقتصاد دولتی باشد.
در سطح توسعه، اشتغال با فقر،مهاجرت روستایی و نابرابری‌های آموزشی و حتی با بحران محیط زیست تا سطح سرمایه اجتماعی و ثبات سیاسی- اجتماعی یک جامعه در‌هم تنیدگی تمام عیار دارد از این رو بیکاری سرآغاز بسیاری از ناهنجاری ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز شده است.
حاج سیدعبدالله حسینی آمار طلاق و اعتیاد، بزهکاری و به ویژه سرقت در خوزستان در ارتباط نزدیکی با آمار بیکاری دانست وگفت و به نظر می رسد تا زمانی که برای کاهش بیکاری در استان فکری نشود، صرف برگزاری مانورهای ضداعتیاد و فرهنگ سازی و… نمی توان جلوی بسیاری از معضلات جامعه امروز خوزستان را گرفت.
از سویی هیچ کشوری به توسعه دست نیافته است مگر آنکه در منظر تعالی‌های سیاسی ابتدا از حداکثر ظرفیت انسانی خود استفاده کرده باشد. بیکاری منشا تضعیف اعتماد به‌نفس،احساس مفید بودن و تعلق داشتن به جامعه است و نیز موجب تضعیف توانایی‌های شناختی و مهارتی افراد،منشا سرخوردگی و به‌هم ریختگی رفتاری در سطح فرد و جامعه خواهد شد.
وضعیت بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی در خوزستان به بحران تبدیل شده است که براین اساس باید مطابق با ظرفیت این استان به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه خوزستان در بخش‌ها و شهرهای مختلف باشیم.