مسئول ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: گرمای هوا روند بازسازی مناطق سیل زده استان را کند کرده است ولی در ماههای آینده با بهبود شرایط جوی و کاهش دما، بازسازی منازل سیل زده شتاب می گیرد.

نصرالله دهقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران رسانه‌های گروهی در محل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان افزود: گرمی هوا در خوزستان در این فصل به گونه‌ای است که کارگران ساختمانی توان کار کردن در هوای ۴۸ درجه بالای صفر را ندارند ضمن آنکه سازه‌های بتنی به لحاظ فنی نباید در چنین دمایی مورد استفاده قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه شرایط محیطی خواه ناخواه بر روند بازسازی منازل سیل زده تأثیر دارد افزود: با وجود شرایط نامساعد جوی و گرمای طاقت فرسا، پرونده بازسازی مناطق سیل زده خوزستان حداکثر تا پایان سال جاری بسته می‌شود.
دهقانی تصریح کرد: زمان بازسازی مناطق سیل زده محدود و حضور ستادهای معین بازسازی که از پنج استان کرمان، تهران، البرز، فارس و هرمزگان هستند حداکثر تا پنج ماه است بنابراین مردم باید از این فرصت استفاده کنند و با مشارکت جدی و عمل گرا، روند بازسازی را سرعت دهند.

۲۵۰ روستای خوزستان تحت تأثیر سیلاب
مسئول ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان با اشاره به اینکه در جریان سیلاب مهیب فروردین ماه امسال ۲۵۰ روستای خوزستان با سیلاب درگیر شدند افزود: کار ارزیابی خسارت‌ها در روزهای آغازین اردیبهشت ماه امسال شروع شد و ستادهای معین بازسازی بلافاصله در مناطق سیل زده مستقر شدند.
دهقانی اظهار داشت: تاکنون از مجموع ۲۲ هزار واحد مسکونی ارزیابی شده شهری و روستایی استان، خسارت ۱۷ هزار و ۵۰۰و احد قطعی و وارد سامانه پایش شد و از ۲۵ خرداد ماه پرونده‌ها به بانک‌ها رفت.

همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مثبت است
مسئول ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده با مثبت ارزیابی کردن همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سیل زدگان گفت: ابتدا قرار بود تسهیلات به صورت مشارکتی پرداخت شود ولی بعد به قرض الحسنه تبدیل شد و این تغییر رویه و ساختار در نحوه تسهیلات که به سود مردم بود منجربه طولانی شدن ورود بانک‌ها به کار بازسازی شد.
دهقانی با بیان اینکه از ۲۵ خرداد ماه بانک‌ها به صورت جدی پای کار آمدند افزود: تاکنون اعتبار (تسهیلات) سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال معادل ۸۵ درصد کل بازسازی مناطق سیل زده به بانک‌ها ابلاغ شده است.
وی گفت: ۹۰ درصد بانک‌ها در یک ماه اخیر، اعتبارات ابلاغی را تبدیل به قرارداد کرده و بخش مهمی را نیز پرداخت کردند.
وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۷ هزار و ۵۰۰و احد خسارت دیده در مناطق سیل زده ۱۴ هزار واحد تعمیری و سه هزار و ۵۰۰و احد احداثی است افزود: کار تعمیر ۱۰ هزار واحد مسکونی شروع شده که از این تعداد چهار هزار واحد به پایان رسیده و مردم در منازل ساکن شده‌اند.
به گفته دهقانی عملیات نوسازی یک هزار واحد احداثی شروع شده ولی به خاطر گرمای هوا، روند ساخت و ساز کند است چون شرایط متفاوت است.
وی تصریح کرد: تعمیر خانه‌های خسارت دیده تا پایان شهریور ماه امسال به پایان می‌رسد ولی واحدهای احداثی حداکثر تا پایان سال جاری خواهد بود البته اگر حادثه خاصی پیش نیاید.
مسئول ستاد بازسازی مناطق سیل زده خوزستان در ادامه گفت: چنانچه شدت زلزله مسجدسلیمان بیشتر از ۵.۷ ریشتر بود احتمال داشت در روند ساخت و ساز در مناطق سیل زده اختلال جدی ایجاد شود ولی خوشبختانه چنین نشد.

دهقانی در این نشست خبری گفت: سیمان و آهن آلات به اندازه مورد نیاز در مناطق سیل زده توزیع شده و سیمان هم که هدیه رهبری معظم انقلاب است به صورت رایگان داده شده است.
وی گفت: اگر مصالح ساختمانی تأمین نمی‌شد مردم با مشکل جدی رو به رو می‌شدند ولی الان ستادهای معین بازسازی و مردم مشکل و دغدغه‌ای در تأمین مصالح ساختمانی ندارند.

مسئول ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال کمک بدون عوض معیشتی بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون ریال به حساب ساکنان مناطق سیل زده واریز شده است.
دهقانی افزود: یک هزار و۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بدون عوض در حساب بنیاد مسکن است که در حال پرداخت است.
به گفته وی این نخستین بار در دهه‌های اخیر است که دولت ابتدا اعتبار و تسهیلات پرداخت می‌کند و سپس شروع به بازسازی می‌شود ولی در گذشته کار انجام می‌شد بعد اعتبارات تخصیص و پرداخت می‌شد.

هشت روستای سیل زده تعیین تکلیف نشده‌اند
سرپرست ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: هشت روستای سیل زده که در حریم یا بستر رودخانه‌ها واقع شده‌اند هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند و کار بازسازی آنها شروع نشده است.
دهقانی افزود: بر اساس قرارداد منعقده بین بنیاد مسکن و دانشگاه شهید چمران همه روستاهای سیل زده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که تنها هشت روستا که در حریم رودخانه‌ها هستند هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.
وی گفت: سیاست بنیاد مسکن بر مبنای جا به جا نشدن روستاها بوده و مردم نیز تمایلی به جابه جایی خانه‌ها و روستاهای خود نداشتند بنابراین تلاش شد با رعایت الزامات فنی، ضریب استحکام منازل در حریم رودخانه‌ها افزایش یابد.
به گزارش ایرنا طبق مصوبه هیأت دولت قرار است به هر خانوار خسارت دیده ناشی از سیلاب، ۲۰ تا ۵۰ میلیون ریال کمک بدون عوض معیشتی و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی قرض الحسنه پرداخت شود. طبق همین مصوبه، برای بازسازی واحد مسکونی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بدون عوض پرداخت می‌شود که این مبلغ در مناطق شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بدون عوض است.
سیلاب فروردین امسال و سیل‌های آذر و بهمن ۱۳۹۷ خوزستان دست کم ۱۲۵ هزار میلیارد ریال به تأسیسات عمومی و زیربنایی، صنعتی، کشاورزی و مسکونی خسارت وارد کرد و بر زندگی ۴۰۰ هزار نفر در ۲۱ شهرستان این استان نیز تاثیر گذاشت.