رئیس شورای شهر اهواز گفت: باوجود آنکه شهردار کلیددار شهر است اما باید پیگیر اجرایی شدن مدیریت واحد شهر را داشته باشیم که در صورت تصویب بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

عبدالزهرا سنواتی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و اهالی مطبوعات با اشاره به این‌که دغدغه اصلی شورای شهر و شهرداری خدمت شایسته به مردم است، اظهار داشت: با همفکری و ایجاد پل ارتباطی میان مسئولان و مردم می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

وی با اشاره به این‌که مشکل اساسی شهر اهواز حاشیه آن است، بیان کرد: ۴۰۰ نفر بدون زیرساخت در نقاط حاشیه‌ای اهواز زندگی می‌کنند در صورتی که برای تبدیل شدن یک محل به سکونتگاه ابتدا زیرساخت‌های آن باید فراهم شود.

رئیس شورای شهر اهواز عنوان کرد: با وجود آن که شهردار کلیددار شهر است باید پیگیر اجرایی شدن مدیریت واحد شهر را داشته باشیم که در صورت تصویب بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

وی با تأکید بر این‌ که کمک‌های دولت به سمت و سوی ایجاد زیرساخت‌های حاشیه‌ای اهواز باید گسیل شود، خاطرنشان کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد کارهای تمام دستگاه‌های دولتی را شهرداری انجام می‌دهد. همان گونه که به سایر مناطق خدمات مختلف ارائه می‌شود به نقاط حاشیه‌ای نیز باید توجه شود.

سنواتی با بیان این‌که پروژه‌های ملی بلای شهر اهواز هستند، گفت: دو هزار شرکت وابسته به شرکت نفت و حفاری تبدیل به بلای شهر اهواز شده‌اند.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به این‌که وجود مشکلات در سطح اهواز سبب شده که امکان پرداخت عوارض وجود نداشته باشد، عنوان کرد: درآمد شهرداری از طریق عوارض است و با این اقدام دیگر درآمدی نخواهد داشت. شهرداری منابع درآمدی دیگر همچون آلایندگی شرکت‌های بزرگ نیز دارد.

وی درباره آخرین وضعیت مسئله پرداخت حق آلایندگی شرکت‌های نفتی، تأکید کرد: رأی بدوی و تجدید نظر قطعی شده و شرکت نفت متقاعد شده که پای کارباشد اما مسأله باقیمانده نحوه پرداخت آن است. حق آلایندگی سال ۹۳ تا سال گذشته بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان و شامل شرکت‌های نفتی مارون و کارون است.

سنواتی ادامه داد: دریافت حق آلایندگی شرکت‌های نفتی حق قانونی مردم اهواز و خوزستان است که می‌تواند در سطح اهواز و شهرهای محروم تحول ایجاد کند. در صورتی که درخواست اجرا داده شود حساب شرکت‌ها بسته می‌شود.

رئیس شورای شهر اهواز با بیان این‌که حق آلایندگی خون شهروندان‌های استان خوزستان است، ادامه داد: آلایندگی سبب بیماری متعدد و سرطان شده که شرکت نفت باید تن به آن بدهد. قطعا بخشی از امسال پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح پسماند به صورت پایلوت در برخی از مناطق و در قالب تفکیک از مبدأ، بیان کرد: برخی از کلانشهرهای کشور نرم‌افزاری را طراحی کردند که مردم می‌توانند از طریق آن اعلام وضعیت کنند تا خودروهای جمع‌آوری درب منزل آنها حضور داشته باشند.

سنواتی با بیان این‌که روزانه ۸۰۰ تن زباله در سطح اهواز تولید می‌شود که نیازمند مدیریت است، افزود: فرهنگ‌سازی از مبدأ را از یک‌ سال گذشته آغاز کردیم، مناقصه پروژه انجام و دو نفر برنده شده که ارزیابی در کمیته فنی صورت می‌گیرد تا در نهایت به فرد توانمند واگذار شود.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به این‌که شورا علاقه‌مند به اجرای کارهای فرهنگی و هنری در سطح اهواز است اظهار داشت: ۳۰۰ میلیون تومان برای پلاتوهای تالار اهواز پرداخت شده است.

وی به فریب دو شهر در ۱۲ سال گذشته در زمینه مترو اشاره و عنوان کرد: متروی دو شهر از جمله اهواز به صورت فاینانس تبدیل شد که این امر سبب شده تا در زمان تحریم دچار مشکل شویم.

سنواتی با بیان این‌که اولویت در اهواز رفاهی و خدماتی شهری مترو نیست بلکه ناوگان حمل و نقل است، اظهار داشت: شرکت کیسون در زمینه متروی اهواز ادعای ۹۹۰ میلیارد تومان دارد که کارشناسان فنی شهرداری و شورای شهر آن را قبول نمی‌کنند. پرونده به کمیته داوری ارجاع داده شده است.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به این‌که خدمات شهری در اهواز وارث عملکرد قبل است، اظهار داشت: در مقاطعی دیگر دستگاه‌ها نیز در این عملکرد دخیل هستند. بنا است که ۴۰ سرویس بهداشتی در ۱۰ منطقه اهواز احداث شود. در زمینه پارک‌های سطح شهر نیز با سازمان آب و برق درگیر هستیم و سبب معطلی شده است.

وی با بیان این‌که در زمینه ناوگان حمل و نقل براساس قانون وزارت کشور برای توسعه به مسأله باید ورود کند، ادامه داد: متاسفانه یک ریال به شهرداری اهواز در این زمینه پرداخت نکرده و ناوگان از طریق اعتبارات شهرداری و مردم مدیریت شده است.

سنواتی با اشاره به این‌که نزدیک به یک هزار اتوبوس در سطح اهواز نیاز است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ اتوبوس فعال هستند و با پرداخت تعهد دولت می‌توان به تعداد ۵۰۰ اتوبوس ارتقا داد.

رئیس شورای شهر اهواز ادامه داد: سال گذشته ۵۰ اتوبوس برای اهواز تهیه شد اما بخشی خصوصی ورود نکرد باوجود آنکه اعلام کردیم متقاضیان با پرداخت ۱۰ درصد مبلغ مابقی را به صورت اقساط پرداخت کنند.

وی با اشاره به شورای شهر اهواز و انتصابات شهرداری در شورای پنجم، اظهار داشت: در نشست‌هایی که با شهردار برگزار کردیم کسی را به شهردار تحمیل نکردیم اما مشورت و لیست پیشنهادی ارائه شده است. در انتصابات تصمیم‌گیر نهایی شهردار است اما نظرات خود را به شهردار منتقل می‌کنیم،

سنواتی با اشاره این‌که اوراق مشارکت تمام کلانشهرهای کشور دچار مشکل شده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر شیوه و نوع اوراق مشارکت‌ها تغییر پرداخت و شوراها را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس شورای شهر اهواز با بیان این‌که در زمینه کمربند سبز تا یک‌سال گذشته هیچ کاری صورت نگرفته بود و تنها شهرداری به تعهد خود عمل کرده است، افزود: در زمینه ۱۵ میلیارد تومان اختصاص داده شده در همین راستا کمربند سبز به پیمانکار واگذار می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد سلول‌های دفع زباله در سایت صفیره و پسماند از دوره گذشته شورا و شهرداری، اظهار داشت: در بخشی از کار دچار مشکل شده‌ایم که در همین راستا به دادگستری ارجاع داده شد. در صورت استفاده از سلول‌ها آتش‌سوزی نیز مرتفع می‌شود. حریق در سایت نیز توسط زباله‌گردان‌ها و برای سهولت در تفکیک زباله‌ها انجام شده بود.

سنواتی به اجرای طرح پارکبان‌ها در سطح اهواز از یک ماه آینده اشاره و بیان کرد: سیستم پارکبان‌ها مکانیزه و هزینه و ساعت‌ها نیز تعیین می‌شود. قیمت در نیم ساعت نخست رایگان و بعداز آن به صورت تصاعدی است.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به این‌که ۳۰ بازارچه در اهواز وجود دارد، ادامه داد: با این وجود اما مردم اهواز از وانت بارهای سطح شهر خریداری می‌کنند. مردم باید با فرهنگ‌سازی مانع از رشد آنها شوند.

وی درباره احداث مجتمع‌های بدون پارکینگ گفت: در گذشته مصوبه‌ای برای احداث مجتمع بدون پارکینگ وجود داشت اما باتوجه به ورود دستگاه‌های نظارتی مصوبه لغو و ساخت و ساز بدون پارکنیگ انجام نمی‌شود.