استاندار خوزستان با بیان اینکه بخش راه آهن خوزستان توسعه چندانی متناسب با نیازها در این حوزه نداشته است، گفت: محوریت خوزستان به عنوان مبدا واردات فله و غله به درون کشور ضرورت ایجاد زیرساخت‌هایی مانند راه آهن را دوچندان می‌کند و در این زمینه انتظار است که شبکه ریلی و خطوط راه آهن در خوزستان توسعه پیدا کنند.

غلامرضا شریعتی در دوازدهمین گردهمایی معاونان فنی ادارات کل مناطق راه آهن جمهوری اسلامی ایران که امروز ۸ اسفندماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه، بحث حمل و نقل و شبکه ارتباطی است و امیدواریم این بخش در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و سرمایه‌‌های بخش خصوصی نیز به این سمت سوق داده شوند.

وی با بیان اینکه یکی از زیرساخت های توسعه بحث راه آهن است، افزود: نقشی که راه آهن ایفا می‌کند، نقشی اساسی در توسعه جامعه، حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌ها است و باید به این موضوع توجه جدی شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه دولت باید به بخش راه آهن توجه جدی کند، زیرا این مساله زمینه‌ساز توسعه است، تصریح کرد: اکنون نگاه به راه آهن تغییر پیدا کرده است زیرا در گذشته به راه آهن به چشم یک سازمان کم اولویت نگاه می‌شد اما اکنون شرایط به شکل دیگری است و به راه آهن بیش از پیش توجه می‌شود.

شریعتی عنوان کرد: گسترش و توسعه شبکه ریلی یکی از راه‌های برون‌رفت از رکود است و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه در کشور باشد. این مساله به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی راه‌ها و همچنین حفظ محیط زیست کمک می‌کند. همچنین می‌تواند نقش بسیار موثری در توسعه گردشگری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخش راه آهن خوزستان توسعه چندانی متناسب با نیازها در این حوزه نداشته است، ادامه داد: اقدامات انجام گرفته در حوزه راه آهن خوزستان تنها شامل بهسازی، نوسازی و دو خطه کردن راه آهن بندرامام-اندیمشک است و اقدام خاص دیگری در این زمینه انجام نگرفته است. این مساله در حالی است که خوزستان به خطوط ریلی بسیار وسیع‌تری نسبت به خطوط ریلی کنونی نیازمند است.

استاندار خوزستان گفت: محوریت خوزستان به عنوان مبدا واردات فله و غله به درون کشور ضرورت ایجاد زیرساخت‌هایی مانند راه آهن را دوچندان می‌کند و در این زمینه انتظار است که شبکه ریلی و خطوط راه آهن در خوزستان توسعه پیدا کنند.

شریعتی با اشاره به راه آهن شلمچه – بصره بیان کرد: با توجه و حساسیتی که رییس جمهور در طول چند ماه گذشته به این خط ریلی داشته است، گام‌های خوبی برای اجرایی شدن آن برداشته شده است زیرا این خط یکی از خطوط حیاتی برای کشور به ویژه در بحث صادرات به کشور عراق است.

وی ادامه داد: این موضوع در سفری که آقای روحانی به عراق خواهد داشت، در دستور کار قرار می‌گیرد و پیگیری خواهد شد تا شرایط از سوی طرف عراقی نیز برای اجرای این طرح فراهم شود.

استاندار خوزستان با اشاره طرح حیاتی راه آهن اهواز – اصفهان گفت: یک شرکت خارجی در سال ۱۳۴۸، با مطالعه روی این خط راه آهن اعلام کرده است که احداث دو خطه برقی در این مسیر توجیه فنی و اقتصادی دارد اما این موضوع از آن زمان تاکنون روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه توجیه‌دارترین راه آهن خاورمیانه خط ریلی اهواز – اصفهان است، خاطرنشان کرد: این طرح در توسعه شمال خوزستان و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان نقش بسیار موثری دارد. همچنین نقشی که می‌تواند در جابه‌جایی بار از درون استان به مرکز و بالعکس داشته باشد یکی دیگر از مسایلی است که باید به آن توجه کرد و احداث این خط راه آهن را سرعت بخشید.