رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان خواستار حفظ استقلال نهاد وکالت شد و گفت: هرچند استقلال کانون وکلای دادگستری زائل نشده اما استقلال نهاد دفاع متزلزل شده است.

نوال نزاری در همایش گرامیداشت روز وکیل مدافع که امشب (۷ اسفندماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کسانی که در این جمع حضور دارند از متخصصین حقوق هستند.

وی با بیان اینکه در عالم نظر و عمل به اصل مهم استقلال وکیل اذعان دارند، گفت: مدت‌ها است که مساله استقلال وکیل در جهان مطرح بوده و تثبیت شده است و در کشور ما نیز حدود ۷۰ سال است که کانون وکلا مستقل شده است اما این عجیب است که با گذشت مدت زمان زیادی تاکنون مساله استقلال وکیل در کشور ما در سطح کلان قوه قضاییه و قوه حاکمیت حل نشده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان بیان کرد: عملاً هر سال کانون‌های وکلای دادگستری در سالروز گرامیداشت استقلال کانون وکالت به توجیه مالی و لزوم حفظ استقلال وکیل تأکید می‌کنند.

نزاری ادامه داد: عجیب‌تر آن است که در سال‌های اخیر به تناوب حملات و ضربه‌های سنگینی بر پیکر استقلال نهاد وکالت وارد شده است. در واپسین ماه‌های ریاست قوه قضاییه، با تدوین آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه، در جهت گسترش نهاد موازی وکالت تلاش شده است که با تقارن شگفت‌انگیز در هفته وکالت منتشر می‌شود.

وی با اشاره به لزوم حفظ استقلال نهاد وکالت، گفت: در این زمینه توجه به معیارهای جهانی در نظام‌های پیشرو بسیار حائز اهمیت است به گونه‌ای که حرفه وکالت را یک شغل آزاد و مستقل معرفی کرده‌اند. همانگونه که حفظ قضات از قوه حاکمیه شرط رسیدگی عادلانه محسوب می‌شود به همان میزان استقلال وکیل از قوه حاکمیه نیز ارکان دادرسی عادلانه تلقی می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان تصریح کرد: وکیل مستقل برآیند یک کانون وکلای مستقل است و در همین جهت در اسناد بین‌المللی استقلال وکیل کاملاً تثبیت شده است.

نزاری ادامه داد: کانون وکلای دادگستری در ایران با وجود همه هجمه‌ها و فراز و نشیب‌های تند تاکنون از استقلال نسبی برخوردار بوده است اما متأسفانه این کهن‌ترین نهاد مدنی هم‌اکنون با چالش‌های عظیمی روبرو شده است که نه تنها استقلال آنها را تهدید می‌کند بلکه این اقدامات با فلسفه وجود وکالت کاملاً در تعارض است.

وی ادامه داد: حل این معضلات از عهده هیات‌های مدیره کانون‌های وکلای دادگستری خارج است و نیازمند تجدیدنظر در نگرش به موضوع وکالت با اهمیت دادن به استقلال وکیل در قالب اصلاح و تدوین مقررات است.

رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان گفت: هرچند استقلال کانون وکلای دادگستری زائل نشده اما استقلال نهاد دفاع متزلزل شده است. ایجاد نهاد مجری وکالت در قالب ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه مانده است و علیرغم انقضای آن و گذشت مدت زمان اجرای این قانون با کمال تعجب در چند روز گذشته آیین نامه اجرایی آن به تصویب مقام عالی قضایی رسید. در جای جای این آیین‌نامه به کرات نقض استقلال این نهاد آشکار است.

نزاری بنیاد و اساس استقلال وکیل را بر پایه تفکیک از قوای حاکمیت دانست و گفت: همه همکاران باید انسجام داشته باشند. به نمایندگی از کانون وکلای خوزستانی از مقامات عالی سه قوه، خواستار بازنگری در مقررات جهت استقلال نهاد وکالت هستم.