با انجام اصلاحیه انتقال یک دستگاه تفکیک گر مازاد از واحدهای آغاجاری و نصب و راه اندازی آن به جای تفکیک گر موشکی در کلاستر۵ رگ سفید – ۱، ظرفیت فرآورشی این کلاستر به میزان ۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

رئیس مهندسی تولید شرکت بهره برداری نفت و گاز اغاجاری با بیان این خبر گفت: با این اقدام امکان راه اندازی چاه های کم فشار مانند ٢٧ رگ سفید فراهم و از کاهش تولید به میزان حداقل ۱۰ هزار بشکه در روز در زمان تعمیرات اساسی تفکیک گرهای کلاستر – ۵ جلوگیری و امکان اتصال و راه اندازی چاههای جدید ممکن گردید.
مهندس حیدر الیاسی نیا افزود: با انجام اصلاحیه مذکور امکان جداسازی نفت شیرین و نمکی در کلاستر ۵ و در نتیجه کاهش مقدار نفت ورودی به نمکزدایی محقق و به تبع آن از اختلال و نوسان در شرایط فرآورشی مراحل دوم و سوم واحد بهره برداری و از گازسوزی به میزان ١٩ میلیون فوت مکعب گاز در روز به دلیل عدم ارسال نفت چاه ها به پایین دست جلوگیری به عمل آمد.

وی گفت: با اقدامات انجام شده و اضافه شدن تفکیک گر جدید، قابلیت های مانور عملیاتی در کلاستر ۵ جهت جابجایی چاهها مابین تفکیک گرها در راستای پدافند غیرعامل افزایش یافته و با رعایت الزامات سیستم یکپارچه(IMS ) مطابق دستورالعمل های فرآورشی و کاهش میزان گازسوزی گام بلندی در رعایت الزامات زیست محیطی برداشته شده و باعث افزایش ریسک پذیری جهت انجام عملیات های آتی شده است.

مهندس الیاسی نیا ادامه داد: متعاقب راه اندازی تفکیک گر مذکور و پایش شرایط عملیاتی، انطباق سنجی نتایج محاسبات ناشی از شبیه سازی های نرم افزاری اولیه با برداشت داده های واقعی عملیاتی و بدست آوردن معادلات ویژه میدان رگ سفید و به حداقل رساندن خطاهای شبیه سازی شده حاصل گردیده است.

رئیس مهندسی تولید شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در پایان ضمن تشکر از زحمات همه همکاران در بخشهای مختلف فنی، تولید و عملیات، سود و صرفه حاصل از اجرای طرح مذکور در رابطه با تولید چاه ۲۷ رگ سفید را معادل چهارصد و شصت میلیارد ریال در سال عنوان کرد و گفت سایر مزایای طرح از جمله کاهش میزان گاز سوزی و جلوگیری از تخریب محیط زیست و کاهش مقدار نفت ورودی به نمکزدایی بصورت کیفی بررسی شده و قابل ارزش گذاری کمی نمی باشد.