نهمین همایش ملی فناوران نیشکر ایران و پنجمین نمایشگاه تخصصی نیشکر و صنایع وابسته، روز چهارشنبه در اهواز گشایش یافت.

به گزارش کارونی ها در این همایش اعلام شد ۸۷ مقاله به نهمین همایش ملی فناوران نیشکر ایران ارسال شده که چند مقاله به صورت شفاهی و پوستر در ۲ روز زمان برگزاری این همایش در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران ارایه می شود.
این همایش هر دوسال یک بار برگزار می شود که دوره گذشته نیز به میزبانی خوزستان برگزار شده است.
صنعت نیشکر و اقتصاد مقاومتی ، بهره گیری از روش های نوین آبیاری به منظور ارتقای بازده مصرف آب در تولید نیشکر، نقش مکانیزاسیون در تولید پایدار و افزایش بهره وری انرژی، استفاده از فناوری های نوین در تولید بهینه نیشکر و شکر، نقش مدیریت نوین و برنامه ریزی استراتژیک در افزایش اثربخشی صنایع نیشکر، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی در تعالی سازمانی صنعت نیشکر و نقش شرکت های زنجیره تامین در پشتیبانی صنعت نیشکر نیز از محورهای این همایش ملی است.
همچنین در حاشیه این همایش ، پنجمین نمایشگاه تخصصی نیشکر و صنایع وابسته در ۱۲ غرفه با حضور چند شرکت ایرانی که در زمینه ساخت تجهیزات نیشکر فعالیت دارند گشایش یافت.
این نمایشگاه با محوریت نیشکر محور اشتغال پایدار و خودکفایی ماندگار همزمان با برگزاری نهمین همایش ملی فناوران نیشکر برگزار شده است.

** رونمایی از دستگاه هاروستر نیشکر(دروگر)
در پنجمین نمایشگاه تخصصی نیشکر و صنایع وابسته از نخستین دستگاه هاروستر نیشکر(دروگر) ساخت داخل رونمایی شد.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد:
کشورمان با تبعیض های ظالمانه اقتصادی غرب روبه رو است و صنعت نیشکر ایران و خوزستان نیز متاثر از این تحریم ها در شرایط خاصی قرار گرفته که این امر انگیزه متخصصان داخلی ما را برای ساخت تجهیزات داخلی بیشتر کرده است.
محمد شمیلی افزود: هم اکنون بسیاری از قطعات مورد نیاز این صنعت و بخش کشاورزی به همت متخصصان توانمند داخلی تولید شده و نخستین دروگر نیشکر ایران نیز در این راستا با هزینه ای کمتر از مشابه خارجی تولید شد.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان گفت: دستگاه دروگر پیش از این با مبلغی بالغ بر۲۰ میلیارد ریال از خارج وارد می شد اما اکنون با هزینه ای کمتر از هشت میلیارد ریال تولید شده و پیش بینی می شود قیمت نهایی آن با تولید بیشتر به پنج میلیارد ریال برسد که می توان گفت ۱۵ میلیارد ریال برای هر دستگاه صرفه جویی اقتصادی صورت گرفته است.
وی بیان کرد: همچنین تولید تجهیزات مختلف کشاورزی و بسیاری از قطعات خاص صنعت شکر و نیشکر نیز از مدتها پیش در دستور کار قرار گرفته است.
شمیلی بیان کرد: امسال نخستین سالی بود که در حوزه تعمیرات ( اورهال) تجهیزات نیشکر با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان و با تکیه بر توانمندی داخل به این دستاوردها دست پیدا کردیم.
وی افزود: خوزستان از نظر تولیدات کشاورزی جزو استان های پیشرو کشور بوده که بیش از ۵۰ درصد این تولیدات مربوط به شرکت نیشکر خوزستان است و این امر بر مسئولیت های ما در زمینه توجه به ساخت تجهیزات داخلی می افزاید.
پیش از این در ۲۶ آذر امسال یک دستگاه هاروستر با ۸۰ درصد قطعات داخلی در شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر در خوزستان ساخته شده که این دستگاه جدید در تکمیل دستگاه هاروستر قبلی، به صورت کامل توسط شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ساخت داخل است.