مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی ۲۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: برای آنکه فاصله‌ای میان فاز اول و دوم طرح ایجاد نشود، برای آغاز کار در فاز دوم پیشنهاد داده‌ایم تا از محل صندوق توسعه ملی مبلغی که حدود ۲۰۰ میلیون دلار است را به طرح اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار کارونی ها ، محمد جواد صالحی نژاد امروز ۱۵بهمن ماه در نشست خبری که در ناحیه عمرانی جفیر یک و دو طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برگزار شد، اظهار کرد: طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام، با همت و تلاش نیروهای موسسه جهاد نصر، مسولان استانی و با عنایت مقام معظم رهبری در خوزستان به بار نشسته است و انشالله شاهد دستاوردهای این طرح عظیم خواهیم بود.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال، ایجاد امنیت اجتماعی و همچنین جلوگیری از مهاجرت‌های مردم از جمله اهدافی است که تا کنون به آن دست پیدا کرده‌ایم.

صالحی نژاد با بیان اینکه ۹٫۵ میلیون تن افزایش محصولات کشاورزی در افق اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در سال گذشته شاهد افزایش ۲٫۸ میلیون تن محصولات کشاورزی ناشی از اجرای فاز اول اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بودیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر عنوان کرد: از سال ۸۷ تا سال ۹۲ مجموعا حدود ۶۶ هزار هکتار از اراضی طرح اجرایی شده بود اما با سفر دولت در سال ۹۲، پیشنهاد دریافت ۱٫۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی مطرح شد و پس از آن با اقدامات موسسه جهاد نصر، سالانه حدود ۵۵ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش عملیات سه‌گانه قرار گرفتند.

صالحی نژاد ادامه داد: یکی از اقدامات مورد توجه در اجرای فاز یک، حمایت از صنایع داخلی برای ساخت دستگاه‌های تخصصی مورد نیاز اجرای این طرح بود. در این زمینه در سال‌های ابتدایی این دستگاه‌های مورد نیاز از خارج کشور وارد می‌شد اما با حمایت موسسه جهاد نصر از تولیدکنندگان داخلی، شاهد ساخت این دستگاه‌ها در داخل کشور بودیم.

وی با اشاره به اشتغال موجود در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تصریح کرد: در اوج فعالیت‌ها بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ نفر در این طرح مشغول به کار بودند و اکنون نیز که در انتهای اجرای پروژه‌ها و در زمان تحویل اراضی هستیم بیش از ۵ هزار نفر در این طرح مشغول به کار هستند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: در فاز اول بیش از ۲۰۶ پروژه تعریف و از ظرفیت ۷۰ پیمانکار و ۲۶ مشاور استفاده شده است. همچنین در این زمینه بیش از ۴۰۰ قرارداد نیز با بخش های مختلف منعقد شده تا شاهد اجرای فاز اول طرح باشیم.

صالحی نژاد با اشاره به اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری عنوان کرد: هر طوری که دولت در این زمینه تصمیم گیری کند، آمادگی اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را داریم.

وی ادامه داد: در مصوبه هیات دولت تامین منابع اعتباری از طریق روش‌های مختلف از جمله فاینانس خارجی، بودجه عمومی دولت و همچنین صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است. در این زمینه برای آنکه فاصله‌ای میان فاز اول و دوم طرح ایجاد نشود، برای آغاز کار در فاز دوم پیشنهاد داده‌ایم تا از محل صندوق توسعه ملی مبلغی که حدود ۲۰۰ میلیون دلار است را به طرح اختصاص دهند تا بتوانیم کار را در سطح ۵۰ هزار هکتار در سال ۹۸ آغاز کنیم و به موازات آن نیز بحث فاینانس خارجی را دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به موضوع فاینانس خارجی در این طرح عنوان کرد: فاینانس خارجی طرح دچار مشکل نشده است و در این زمینه جلساتی را برگزار کردیم و پیگیر مساله هستیم. پیش‌بینی ما این است که فرآیند فاینانس خارجی طولانی است و چون به دنبال اجرای طرح در سال ۹۸ هستیم، می‌خواهیم از صندوق توسعه ملی اعتباری را دریافت و کار را آغاز کنیم.

صالحی نژاد ادامه داد: اعتبار مورد نیاز طرح در فاز دوم برای اجرای شبکه‌های اصلی و فرعی ۲۲ هزار میلیارد تومان است. در فاز اول عمده شبکه‌های اصلی توسط وزارت نیرو احداث شده بود اما اکنون برای فاز دوم، احداث شبکه‌های اصلی و فرعی باید به صورت همزمان و با همکاری وزارت نیرو اجرایی شود.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۸، ردیف بودجه برای این طرح بسیار کم و به میزانی در نظر گرفته شده است که قابل مطرح کردن نیست اما امیدواریم با پیگیری‌هایی که از طرف مقامات استان و مجلس صورت گرفته و می‌گیرد، بتوانیم از صندوق توسعه ملی اعتبار مورد نیاز برای آغاز کار را در این فاز دریافت کنیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به بحث تامین آب فاز دوم طرح عنوان کرد: برای ۲۵۵ هزار هکتار مشکل تامین آب وجود ندارد و این موضوع به تصویب دولت رسیده است بنابراین مشکلی برای تامین آب فاز دوم نیست.

صالحی نژاد خاطرنشان کرد: با اجرای فاز دوم همه شهرستان‌های استان تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری قرار می‌گیرند. در فاز اول ۲۰ شهرستان استان خوزستان و ۳ شهرستان از استان ایلام تحت پوشش طرح قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در فاز اول ۱۹ هزار کیلومتر انواع شبکه‌های فرعی اجرایی شده است، گفت: زمین‌هایی که در آن‌ها کار شده، پیش از این در اختیار کشاورزان بوده و کار توسعه‌ای انجام نگرفته است و اقدامات ما در راستای بهبود شرایط و افزایش بهره‌وری بوده است.