مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه چهار میلیارد شاخه گل و گلدان زینتی در مناطق مختلف کشور تولید می شود.

غلامرضا تقوی افزود:بیش از هفت هزار هکتار از زمین های زیر کشت بخش کشاورزی کشور به این کسب و کار اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: پارسال در زمینه صادرات گل و گیاهان زینتی ۲۴ میلیون دلار ارزآوری شد.

وی به وجود بین ۱۵ تا ۱۸ هزار بهره بردار در زمینه گل و گیاهان زینتی در کشور اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از تامین ارز و صادرات بخش کشاورزی در حوزه گل و گیاه است.

تقوی افزود: با توجه به ارز آوری ۲۴ میلیون دلار در زمینه گل و گیاهان زینتی در مقابل ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار واردات، تراز تجاری در حوزه گل و گیاهان زینتی مثبت بوده است.

وی به بیان مشکلات حوزه گل و گیاهان زینتی در کشور پرداخت و بیان کرد: برخی از پروتکل هایی که نیازمند تسریع در صادرات هستند باید به سرعت تدوین شوند و مذاکراتی با کشورهای هدف در حال انجام است.

وی افزود: امیدواریم با حفظ وضع موجود بازار هدف در سال های آینده و تکمیل زیرساخت های لازم به ویژه احداث پایانه های صادراتی گل و گیاه، در زمینه بازار گل و گیاهان زینتی توفیقاتی حاصل شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: بازار هدف گل و گیاهان زینتی اوکراین، گرجستان، ترکمنستان، پاکستان و همسایگان جنوب ایران هستند و بیشترین میزان صادرات به کشور عراق انجام می شود که هم اکنون مشتریان خوبی هستند و می توانند پلی ارتباطی با کشورهای اروپایی باشند.

وی درخصوص تاثیر تحریم ها در صادرات گل و گیاه نیز گفت: تحولات ارزی مانند بقیه حوزه ها در حوزه گل و گیاهان زینتی نیز تاثیر داشته است البته تولیدکنندگان با ارایه راهکارهایی توانستند موضوع را کنترل کنند.

وی افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، گل و گیاه به صادرات متکی است که اگر این جایگاه صادرات تقویت شود بخش گل و گیاه رشد قابل توجهی خواهد داشت.