در بسیاری از بخش‌ها در زمان برنامه‌ریزی کلمه عشایر فراموش می‌شود و این باعث بی توجهی به عشایر می شود.

کرمعلی قندالی امروز ۱۲ دی ماه در پنجمین جلسه شورای عشایری استان خوزستان که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: علی رغم وجود همه تنگناها و مشکلات در استان خوزستان به دلیل هم‌افزایی بسیار خوب میان مدیران شاهد شرایط خوبی هستیم و حرفی برای گفتن وجود ندارد.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری عشایر در کشور افزود: اگر نگاه به این عشایر مانند یک کلانشهر باشد که در آن مجموعه همه فعالیت‌ها انجام می‌گیرد، می‌توانیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در بحث عشایر باشیم زیرا فعالیت‌های بسیار پویایی توسط عشایر کشور در حال انجام است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این‌که باید در سطح کلان کشور ادبیات برنامه‌ریزی تغییر پیدا کند، تصریح کرد: باید برای عمران و توسعه دیدگاه به این شکل باشد که ابتدا به توسعه عشایر، سپس روستا و در نهایت به توسعه روستایی توجه شود.

قندالی ادامه داد: در بسیاری از بخش‌ها در زمان برنامه‌ریزی کلمه عشایر فراموش می‌شود و این مساله باعث به وجود آمدن شرایطی می‌شود تا نتوان آنطور که باید به عشایر توجه کرد.

وی با اشاره به این‌که اتفاقات بسیار خوبی در بحث عشایر خوزستان رخ داده است، گفت: علی رغم مشکلاتی مانند خشکسالی، سوخت‌های فسیلی و سایر مسایل استان اما اتفاقات بسیار خوبی رخ داد تا عشایر با کمترین مشکلاتی در خوزستان مواجه باشند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این‌که جماعت عشایر یک جامعه مولد است، اظهار کرد: عشایر مردمی بسیار با کرامت هستند. برای مثال با همه گرفتاری‌ها و مشکلات که عشایر دارند، اگر روزی در چادر آن‌ها حضور پیدا کنید، هرچه که دارند را برای شما می‌گذارند در صورتی که دیگر کمتر چنین موضوعی را می‌توان در حوزه شهری و روستایی مشاهده کرد.

قندالی با بیان این‌که عشایر با دید زیست محیطی و تبادل با طبیعت زندگی می‌کنند، ادامه داد: عشایر دست آموز محیط زیست هستند و بهتر از ما می‌دانند که چگونه با محیط زیست رفتار کنند. باید به زندگی و معیشت عشایر به دید علمی نگاه کنیم و در جهت توسعه آن گام‌های اساسی برداریم.

وی با بیان این‌که باید در جمعیت عشایر توسعه یافتگی رخ دهد، خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم تا عشایر را در قانون برنامه بودجه سال ۹۸ پررنگ‌تر ببنیم. همچنین در این زمینه در بودجه‌های سنواتی توجه بسیار خوبی به عشایر شده است.