در حاشیه افتتاح نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار از محصول شرکت دانش بنیان آریا ایرانیان از شرکت های عضو پارک علم و فناوری خوزستان با حضور ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر دفاع، رونمایی شد.

با توجه به اینکه اندازه گیری دقیق، فشار و دمای مخازن و چاه های نفت و گاز برای ارزیابی مخزن و وضعیت برداشت بسیار حائز اهمیت است و چاه های نفت و گاز و خطوط لوله های آن معمولا در خارج از محدوده شهری قرار گرفته اند و ارزیابی آن‌ها در شرایط فعلی بصورت حضور پرسنل بر روی چاه ها و قرائت لحظه ای آن صورت می پذیرد، در این شرایط اطلاع از وضعیت چاه ها در زمان هایی که پرسنل حضور ندارند، غیرقابل دسترس می باشد. تولید این محصول می تواند به اندازه گیری فشار و دمای سرچاهی کمک به‌سزایی کند.

ابزار اندازه گیری فشار و دمای سرچاهی محصولی است که توسط شرکت دانش بنیان آریا ایرانیان ساخته شده و قادر است با قرار دادن سنسورهای دما و فشار بر روی چاه های نفت و گاز و خطوط لوله، ابتدا مقدار سنسورهای دما و فشار را به دقت محاسبه و در پنل خود ذخیره و سپس اطلاعات ثبت شده را به مرکز اطلاعات مخابره کند. برای تامین انرژی دستگاه از پنل های خورشیدی استفاده شده است تا در مناطق غیرشهری مشکلی برای تامین برق وجود نداشته باشد. این امر باعث بالابردن راندمان و صرفه جویی بسیار می شود.

این محصول تا کنون در چندین چاه در میادین نفتی استان خوزستان نصب شده و چشم اندازی که برای این سیستم متصور است، نصب آن بر روی تمامی چاه ها و ایجاد یک سیستم پایش و مانیتورینگ گسترده در کشور می باشد که از طریق بهره برداری از مخازن نفتی بهینه تر و دقیق تر صورت پذیرد.