مدیرعامل نیروگاه حرارتی رامین گفت: شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر تأمین نیازهای فنی، سبب قطع وابستگی نیروگاه به شرکت های روسی و اروپایی شدند.

ناصر محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار کارونی ها ، با اشاره به این‌که نیروگاه رامین بزرگ‌ترین و مؤثرترین نیروگاه حرارتی کشور است اظهار داشت: این نیروگاه توسط کشور روسیه ساخته شد و دارای ۶ واحد با ظرفیت ۱۸۵۰ مگاوات تولید نامی است، نخستین واحد نیروگاهی این شرکت سال ۱۳۵۸ و آخرین واحد آن در سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شده است.

وی بابیان اینکه نیروگاه رامین مشخصات فنی ویژه‌ای دارد که در خاورمیانه منحصربه‌فرد بوده و نمونه‌ای مانند آن نمی‌توان یافت، افزود: این مشخصات شامل بویلر سوپرکریتیکال بوده که بالای نقطه بحرانی با فشار بخار خروجی ۲۴۵ اتمسفر و دمای بخار ۵۴۰ درجه سانتی گراد کار می‌کند.

مدیرعامل نیروگاه رامین ادامه داد: ویژگی دیگر این نیروگاه، توان بالای تأمین توان راکتیو برای شبکه است به طوریکه توان تثبیت ولتاژ شبکه ۲۳۰ کیلوولت را در فصل تابستان را دارد به طوریکه با توجه به مصرف بالای برق در وسایل سرمایشی اگر نیروگاه رامین در شبکه نباشد کل شبکه برق با محدودیت شدید ولتاژ مواجه می‌شود.

ناصر محمدی گفت: هر واحد نیروگاه رامین توان تأمین ۱۸۰ مگاوات توان راکتیو را دارد که نقش مهمی در پایداری شبکه برق استان در تابستان ایفا می‌کند.

وی افزود: خصوصیت فنی دیگر نیروگاه رامین پایداری تولید واحدهای آن است به‌گونه‌ای که واحدهای ناپایدار با کوچک‌ترین نوسان شبکه از مدار خارج می‌شوند ولی نیروگاه رامین واحدهای بسیار پایداری دارد که نوسانات بار شبکه پایداری قابل قبولی داشته و بندرت از مدار خارج می‌شوند.

خوزستان بیشترین مصرف‌کننده برق پس از تهران است

مدیرعامل نیروگاه رامین با اشاره به گذراندن تابستان سخت سال ۹۷ گفت: به دلیل کم‌آبی و کاهش بارندگی در سال‌های گذشته نیروگاه‌های برق‌آبی در تابستان ۹۷ توان تولید بالایی نداشتند چراکه این نیروگاه‌ها اصولاً کارشان با تخلیه آب از سد آغاز می‌شود.

وی بابیان اینکه خوزستان بیشترین مصرف‌کننده برق پس از تهران است، افزود: در تابستان ۹۷ شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم به دلیل اینکه تولید نیروگاه‌های برق‌آبی کشور به‌شدت کاهش پیدا کرد و علاوه بر آن در تابستان نیز به‌ طور معمول رشد مصرف شبکه مانند سال‌های گذشته بین ۵ تا ۷ درصد برآورد می‌‌شد.

 

محمدی اقدامات استانداری خوزستان در جهت کاهش بار مصرفی شبکه برق را قابل تقدیر دانست و بیان داشت: ۲ کار بسیار مؤثر برای کنترل مصرف و عدم خاموشی در خوزستان انجام شد که یکی از آن‌ها اقدام به کاهش ساعت کاری ادارات و کنترل مصرف توسط استانداری خوزستان و دیگری درمدار بودن تمامی ۶ واحد تولید برق نیروگاه رامین به‌صورت ۲۴ ساعته بود.

مدیرعامل نیروگاه رامین تصریح کرد: از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور امسال ۹۷ درصد آمادگی و پایداری تولید را داشتیم که ۳ درصد باقیمانده مربوط به عوامل بیرون از نیروگاه بوده است.

وی افزود: در تابستان امسال در بیشتر شهرهای کشور خاموشی با برنامه وجود داشت اما در خوزستان به دلیل شرایط دمایی و غیرقابل‌ تحمل بودن گرما، با توجه به تولید پایدار نیروگاه رامین خاموشی با برنامه نداشتیم.

آماده‌سازی نیروگاه رامین برای تأمین برق تابستان ۹۸

محمدی درباره وضعیت نیروگاه‌های برق‌آبی برای تأمین بخشی از برق تابستان ۹۸ گفت: برای سال آینده نیز از نیروگاه‌های برق‌آبی نمی‌توان انتظار افزایش تولید و یا حتی تولید برق را داشت چراکه بر اساس پیش‌بینی میزان بارندگی در نیمه دوم سال کاهش یابد.

مدیرعامل نیروگاه رامین با اشاره به آماده بودن نیروگاه برای تأمین برق پایدار تابستان ۹۸ اظهار داشت: به‌منظور آماده‌سازی نیروگاه برای تولید پایدار برق تابستان سال ۹۸ انجام تعمیرات اساسی و بروز رسانی واحد شماره ۴ نیروگاه و همچنین تعمیرات میان‌دوره آبی واحدهای شماره ۳ و۱ و رفع محدویت تولید و افزایش توان تولید نیروگاه در دست انجام است.

وی افزود: برنامه رفع محدودیت تولید نیز برای افزایش ۶۰ مگاواتی برق در دستور کار قرار دارد که شامل رسوب‌زدایی لوله‌های کندان سور، تعویض لوله‌های معیوب کندان سورها، رفع اشکال سیستم برج‌های خنک‌کننده و رفع اشکالات بویلر است.

بهبود بهره‌برداری و رفع اشکال فنی در واحد شماره ۵ نیروگاه رامین پس از ۸ سال

محمدی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های واحد ۳۱۵ مگاواتی شماره ۵ ایراد فنی در سیلندر فشار متوسط این واحد بود که به گونه‌ایی راه اندازی سریع این واحد را با مشکل جدی مواجه کرده بود که خوشبختانه با توان و ظرفیت فنی و مهندسی بالای نیروگاه این مشکل مرتفع شد.

وی در تشریح این اقدام فنی و مهندسی گفت:این اشکال فنی در دو دوره تعمیرات اساسی توسط کارشناسان سازنده واحد(روسیه)مرتفع نگردید.

مدیرعامل نیروگاه رامین درباره استفاده از ظرفیت ساخت داخل و دانش فنی و تخصصی جوانان دانشگاهی بیان داشت: در سال‌های گذشته به دلیل اینکه این نیروگاه توسط یک شرکت روسی طراحی شد و بسیاری از تجهیزات و قطعات آن روسی و یا اروپایی بودند، به دلیل تحریم‌های ظالمانه همواره در تأمین تجهیزات حساس و حیاتی نیروگاه با مشکلات جدی مواجه بودیم.

وی با تأکید بر اینکه وجود تحریم‌ها بود که ما را به فکر کاهش و عدم وابستگی به خارج انداخت، افزود: به دلیل وجود تحریم و وابستگی شدید نیروگاه به تأمین‌کنندگان خارجی، به‌سوی تأمین نیازها از طریق دانش فنی داخلی رفته و در حال حاضر موفق به تهیه پیچیده‌ترین وسایل و لوازم موردنیاز نیروگاه در داخل کشور شدیم.

محمدی ادامه داد: یکی از نیازهای نیروگاه ساخت سیستم کنترل توربین است که با استفاده از یک شرکت دانش‌بنیان داخلی توانستیم بخش سیستم کنترل توربین ۲ واحد تولیدی نیروگاه را کاملاً بومی‌سازی کنیم که کار آیی بسیار بهتری نسبت به سیتم های روسی و اروپایی دارد.

مدیرعامل نیروگاه رامین افزود: در زمینه ساخت روغن هیدرولیک سیستم کنترول توربین نیز همکاری خوبی با یک شرکت دانش‌بنیان کشورمان داشتیم و توانستیم با استفاده از کارشناسان نیروگاه و متخصصان آن، روغنی تولید کنیم که توان تحمل دمای بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد را داشته باشد.

وی تصریح کرد: نیروگاه رامین پیش‌ از این وابستگی شدیدی به خرید این روغن از یک شرکت خارجی داشت که برای تأمین آن باید از چندین واسطه عبور کرده و روغنی بدون تأییدیه استانداردهای لازم و باریسک بالا را مورداستفاده قرار می‌دادیم اما اکنون با استفاده از توان داخلی توانستیم نیاز ۳ واحد خود به این روغن را تأمین کنیم که قیمت تمام‌شده آن نیز یک‌پنجم نمونه مشابه خارجی است.

محمدی با اشاره به بومی‌سازی کارت‌های الکترونیکی دستگاه‌های حفاظتی گفت: این کارت‌های الکترونیکی در سیستم‌های کنترل اتوماتیک و سیستم‌های حفاظتی استفاده می‌شوند که ساخت کشور روسیه بوده و امروز دیگر از نمونه‌های بومی آن استفاده می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه رامین ادامه داد: همچنین سیستم‌های مانیتورینگ نیروگاه از شرکت‌های دانش بنیان تأمین‌شده و کاملاً ساخت داخل هستند و مزیت آن‌ها استفاده از خدمات پس از فروش و یا همان ضمانت‌نامه آن‌ها در خصوص عملکرد این سیستم‌ها است.

وی تأکید کرد: گلوگاه‌ها و حساس‌ترین نیازهای نیروگاه در داخل تأمین می‌شود و هیچ وابستگی در تأمین این نیازها به خارج نداریم.