نخستین همایش حمل و نقل توسعه پایدار با حضور شهردار اهواز،رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر اهواز و برخی از مدیران کشوری و استانی برگزار شد.

در این همایش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور ۲۶ آذرماه تا ۲ دی ماه به عنوان هفته حمل و نقل نامگذاری شده است که این روز ملی حمل و نقل در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل کشور جزو روزهای سرنوشت ساز بوده و نقش تعیین کننده ای را در انسجام شبکه حمل و نقل بر عهده داشته است.

محمود لویمی افزود: در جنگ تحمیلی علیه کشورمان، در انتظار تخلیه حدود یکصد کشتی حامل کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور بودند که از طرفی بحران ناشی از کمبود کالاهای اساسی و تهدیدهای ناشی از حمله کشتی‌های کشورهای متجاوز، نگرانی های زیادی را برای مسئولین آن زمان به وجود آورد.که حضرت امام خمینی(ره) در پیام تاریخی شان، قانون داران کشور را به مشارکت در تخلیه هرچه سریعتر کشتی‌ها فراخواندند.

وی ادامه داد: به دنبال پیام تاریخی حضرت امام(ره)، ایران زمین شاهد بسیج عمومی کامیون داران بود که صحنه های کم نظیری از فداکاری و ایثار و تلاش شبانه‌روزی را به ثبت رساندند و این روزها را در تاریخ کشور به یادگار گذاشتند.

لویمی افزود: در سال ۱۳۷۶ وزارت راه و ترابری برای ‌نکوداشت این ایام، پیشنهادی را به شورای فرهنگ عمومی ارائه دادند و این هفته را به هفته حمل و نقل نامگذاری کردند و در تاریخ سالیانه کشورگنجانده شد.

وی ادامه داد: شهرداری اهواز جهت نکوداشت این هفته و این ایام این همایش را برای صاحب‌نظران، مدیران و مسئولین حمل و نقل تدارک دید که امیدواریم این همایش، منشأ خیر و برکت برای استان خوزستان باشد و هم استانی ها و شهروندان اهوازی از آن بهره مند شوند

معاون حمل و نقل عمومی شهرداری اهواز ادامه داد: غیر از همایش برنامه‌های دیگری از جمله همایش دوچرخه‌سواری، اجرای تئاتر، پانتومیم در تقاطع های مهم شهر با کمک و همکاری سازمان فرهنگی،ورزشی و اجتماعی شهرداری اجرا می شود و امیدوایم این برنامه ها در جهت ترویج فرهنگ عمومی ترافیک و فرهنگ سازی لازم در این زمینه به صورت مستمرادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: ساختمان کنونی مرکز کنترل ترافیک در خور و شأن شهر اهواز به عنوان کلانشهر نیست و ان شاالله با پیگیری شهردار اهواز، کلنگ ساختمان مرکز کنترل ترافیک جدید، در همین ایام به زمین زده می شود.

لویمی در خصوص بحث ریل باس و استفاده از خطوط ریلی موجود نیز گفت: ریل باس مناطق و محلات پر تراکمی شهر را پوشش می دهد که امیدواریم شهروند از خط ریل باس بهره لازم را ببرند. از دیگر کارهای روتین و روزمره در حوزه حمل و نقل، شاهد راه‌اندازی بحث بلیت الکترونیک در اتوبوسرانی و تاکسیرانی خواهیم بود که این پروژه نیز راه اندازی می شود. مزیت هایی که این پروژه دارد خیلی زیاد است.پروژه گذشته فقط در بخش اتوبوسرانی بود درحالیکه پروژه جدید،تاکسیرانی و مینی‌بوس رانی را شامل می‌شود.