عضو هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سالانه ۲۴٫۵میلیون نفر با خطوط شبکه ریلی کشور جابجا می شوند که تا پایان برنامه ششم با توسعه این صنعت سهم حمل و نقل مسافر و بار بیشتر خواهد شد.

به گزارش کارونی ها ، سعید رسولی روز چهارشنبه در همایش حمل و نقل و توسعه پایدار در سرسرای اجتماعات هتل نیشکر اهواز افزود: هم اکنون حدود ۱۱هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که هر سال با توجه به اهمیت این بخش و اقتصادی بودن آن توسعه می یابد.
وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها است گفت:صرفه جویی در مصرف سوخت ، کاهش حجم آلاینده های زیست محیطی و کاهش تلفات جاده ای را از مزیت های نسبی شبکه حمل و نقل ریلی بیان کرد.
عضو هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سالانه ۱۶هزار نفر در حوادث جاده ای کشور فوت می کنند و چندین برابر این رقم مصدوم یا معلول می شوند افزود:اگر شبکه ریلی کشور متناسب با جمعیت کشور و منطبق با شاخص های کشورهای توسعه یافته رشد می کرد شاهد این حجم تلفات جاده ای نبودیم.
رسولی در ادامه یکی از راه های کاهش تلفات جاده ای در کشور را توسعه بیش از پیش صنعت ریلی کشور بیان کرد و ادامه داد: باید مزیت های نسبی برای جابجایی مسافر و بار با شبکه ریلی کشور بهبود یابد تا مردم سفرهای خود را با قطار انجام دهند.

** ضرورت راه اندازی سازمان حمل و نقل راه آهن حومه ای
عضو هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت راه اندازی سازمان حمل و نقل راه آهن حومه ای در کشور با هدف ساماندهی و مدیریت جابجایی مردم در درون استان ها با راه آهن و استفاده کمتر از وسایط حمل و نقل جاده ای تاکید کرد.
وی گفت: دربرنامه ششم توسعه تاسیس سازمان حمل و نقل راه آهن حومه ای مصوب شده ولی تاکنون اقدام عملی برای راه اندازی این سازمان صورت نگرفته است.
رسولی ادامه داد: خوشبختانه در خوزستان حمل و نقل درون استانی با راه آهن در مسیرهای اندیمشک – اهواز و اهواز – ماهشهر و اهواز – خرمشهر شکل گرفته که رضایت عمومی را به همراه داشته است.
رسولی افزود: در صورت وجود تقاضای بیشتر امکان افزایش حجم تردد مسافر با شبکه داخلی راه آهن در خوزستان وجود دارد و در این ارتباط محدودیتی نیست.
عضو هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، خوزستان را مهد راه آهن با سابقه ۸۰ساله بیان کرد و گفت:نخستین راه آهن محلی – منطقه ای در زمان اکتشاف نفت در مسجد سلیمان راه اندازی شد که این مساله اقتصادی بودن احداث راه آهن در این استان را بیش از پیش نشان می دهد.

** خارج کردن ایستگاه های راه آهن به خارج از شهرها اشتباه است
عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خارج کردن ایستگاه های راه آهن به خارج از محیط های شهری اشتباه بوده افزود: در بسیاری از شهرهای کشورهای توسعه یافته ، ایستگاه های جدید در داخل شهرها با هدف دسترسی بهتر مردم به قطار احداث شده است.
رسولی با بیان اینکه برخی با این تصور که وجود راه آهن و ایستگاه آن یک ایده قدیمی بوده و منطبق با نظام جدید شهرسازی نیست افزود: خروج ایستگاه های قطار از درون شهرها به بیرون باید متوقف شود.

** ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری
رسولی در این همایش بر ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری (مترو) در کلانشهرها کشور تاکید کرد و افزود: توسعه مترو در کلانشهرها به ویژه اهواز ضرورتی اجتناب ناپذیر است و توسعه پایدار شهری را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: ۷۰درصد مردم شهر توکیو ژاپن با مترو جابجا می شوند و در وضعیت ترافیک شهری در بروکسل ، مادرید ، لندن و پاریس به دلیل توسعه مترو بسیار روان بوده و آلودگی زیست محیطی به حداقل ممکن رسیده است.
رسولی با تحلیل محتوایی شبکه در حال احداث متروی شهر اهواز افزود: در طرح جامع متروی اهواز همه مراکز و هسته های مهم جمعیتی به خطوط مترو متصل می شوند.