نخستین همایش حمل و نقل و توسعه پایدار با حضور کتانباف شهردار اهواز، عبدالزهرا سنواتی رییس شورای اسلامی شهر، رسولی عضو هیئت مدیره راه آهن کشور، موسوی معاون راه آهن کل کشور، نقی زاده معاون اسبق وزیر کشور در راه و شهرسازی ، مدیرکل راه آهن جنوب، هدایت دبیر شورای ترافیک استان، صدیقی مدیرکل امور شهری و شوراهای استان و سرهنگ پیریایی فرمانده راهور اهواز، اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از مسئولین شهری و استانی برگزار شد.

در این جلسه شهردار اهواز، زیرساخت های حمل و نقل را یکی از شاخص های اصلی توسعه کلانشهرها عنوان کرد و گفت: کشور و شهری می تواند در زمینه اقتصاد حرفی برای گفتن داشته باشد که دارای زیرساخت های حمل و نقل شامل ناوگان کشتیرانی، ریل های راه آهن، اتوبان ها و جاده های با کیفیت و کمیت بالا باشدکه بتوانند امکانات لجستیکی را انتقال دهند.

منصور کتانباف افزود: بزرگترین مرکز هزینه برای شهرداری ها، هزینه های زیرساخت ها هستند که در کلانشهرهای پیشرفته امروز، ۱۳ آیتم حمل و نقل مطرح است که باید بررسی کنیم که کشور، استان خوزستان و شهر اهواز چقدر از این آیتم ها به شکل مطلوب برخوردار است و براین اساس می توانیم به جایگاه خود در این حوزه دست یابیم‌.

وی اظهار کرد: سالها پیش در برنامه ای که به شورای سوم ارائه دادم اعلام کردم حدود ۳۵ کیلومتر ریل راه آهن در کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت برای توسعه حمل و نقل درون شهری استفاده کنیم. خوشبختانه با نگاه مثبت مجموعه راه آهن کشور و جنوب، پروژه ریل باس برای نخستین بار در اهواز راه اندازی شد و هم اکنون برای فرهنگسازی تورهای اهوازگردی استفاده می شود.

شهردار اهواز ادامه داد: براساس تفاهم نامه منعقد شده بین شهرداری اهواز، استانداری خوزستان و راه آهن کشور، بزودی ۱۳ ایستگاه در مسیر ریل های پرتردد احداث و ریل باس نیز به صورت عمومی استفاده می شود.

این مقام مسئول گفت: همیشه مشکلات ترافیکی با ساخت پروژه های عمرانی بزرگ حل نمی شود، بلکه با اقدامات هوشمندانه و ارزان براحتی می توان بسیاری از گره های ترافیکی را برطرف کرد. یکی از این اقدامات،ایجاد اصلاحات هندسی است. از این رو ۸۰ اصلاح هندسی در سطح شهر اهواز طراحی و ۲۲ اصلاح هندسی انجام شده و بقیه نیز در حال انجام است.

منصور کتانباف با ذکر این نکته که در حوزه معاونت حمل و نقل ترافیک باید اهتمام ویژه ای به حمل و نقل صورت گیرد تصریح کرد: استفاده از دوچرخه که امروز به عنوان یکی از راههای نوین حمل و نقل عمومی در دنیا مطرح است، قبلا در اهواز در بین مردم شایع بوده است و پیش از این نیز در اکثر منازل مسکونی اهواز حداقل یک دوچرخه بود. دوباره باید این فرهنگ را احیا کنیم و در جهت احیاء زیرساخت های آن بیشتر بکوشیم.

شهردار اهواز گفت: این آموزش باید هم در داخل شهرداری و هم به صورت عمومی به مردم ارائه شود. در اهواز به شدت به التزام به قانون و پایبندی به آن نیازمندیم. این التزام به قانون و تقویت حس تعلق به شهر، نه تنها معضلاتی همچون بی نظمی و وندالیسم را از بین می برد، بلکه بسیاری از مشکلات شهر را برطرف می کند.