مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این‌که خشکسالی امسال در مزارع نیشکر بی‌سابقه بود، گفت: علی رغم خسارت شدید مزارع نیشکر، توانستیم بر این بحران غلبه کنیم و به تولید شکر بپردازیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این‌که خشکسالی امسال در مزارع نیشکر بی‌سابقه بود، گفت: علی رغم خسارت شدید مزارع نیشکر، توانستیم بر این بحران غلبه کنیم و به تولید شکر بپردازیم.

محمود شمیلی با اشاره به آغاز برداشت نیشکر در مزارع اظهار کرد: امسال دوره داشت نیشکر مصادف با شرایط خشکسالی شد و با توجه به این شرایط از اوایل دوره داشت، کمیته بحران خشکسالی در استان برنامه‌ریزی‌های منسجمی برای گذار از دوران خشکسالی انجام داد.

وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌های ستاد خشکسالی در حل این بحران موثر بود، افزود: علی‌رغم این‌که پیش بینی می‌شد تا بخشی از محصول از بین برود اما با تلاش و تجربه و با برنامه‌ریزی‌های منسجم توانستیم بر بحران خشکسالی غلبه کنیم هرچند که خساراتی نیز به محصولات ما وارد شده است.

شمیلی با اشاره به این‌که اکنون برداشت نیشکر در کشت و صنعت‌های نیشکری آغاز شده است، عنوان کرد: هم اکنون از دوره خشکسالی وارد ترسالی شده‌ایم و علی رغم این‌که برداشت به این دلیل با تاخیر آغاز شده است، اما ترسالی تاثیر بسیار خوبی بر مزارع کشت امسال و سال آینده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بر اساس آزمایش‌های کیفیت سنجی که توسط واحدهای مختلف نیشکری انجام شده است در حال حاضر محصول نیشکر در بالاترین کیفیت قرار دارد و قسمت عمده محصول نیز که پس از بارندگی برداشت می‌شود از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و شاید بتواند مقداری از خسارت دوران خشکسالی را جبران کند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خاطرنشان کرد: به طور میانگین عملکرد نیشکر در واحد سطح در جنوب استان خوزستان بین ۸۰ تا ۸۵ تن است.

شمیلی با بیان این‌که خشکسالی رخ داده در سال ۹۷ شدیدترین خشکسالی بود که در حیات گیاه نیشکر دیده شده است، گفت: در خشکسالی دوره قبل که در سال ۸۸ اتفاق افتاد و بر اساس شاخص‌های خشکسالی، شدت آن یک چهارم خشکسالی امسال بود و تناژ نیشکر در آن سال به ۴۰ تن در هکتار هم نرسید.

وی ادامه داد: امسال با توجه به خشکسالی شدیدتر در مقایسه با سال ۸۸، پیش بینی می‌شود که برداشت نیشکر بین ۶۰ تا ۶۵ تن در هکتار برسد و نسبت به سال ۸۸، ۲۰ تا ۲۵ تن عملکرد بهتری خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده بین ۶۰ تا ۶۵ تن نیشکر از هر هکتار برداشت می‌شود. کل اراضی نیشکر حدود ۶۰ هزار هکتار است و تا اواخر اردیبهشت ماه برداشت ادامه پیدا می‌کند.